علمی و فناوری

حرف زدن با مرغ‌ها در ژاپن!

حرف زدن با مرغ‌ها در ژاپن!

محققان ژاپنی می‌گویند، یک سیستم هوش مصنوعی را توسعه داده‌اند که می‌تواند وضعیت و شرایط جوجه مرغ‌ها را بفهمد. این مطالعه توسط پروفسور آدرین دیوید چئوک، استاد دانشگاه توکیو رهبری شده است.

سیستم مبتنی بر هوش مصنوعی ژاپنی‌ها بر اساس تکنیکی ساخته شده که محققان به آن «یادگیری تحلیلی عمیق هیجانی» می‌گویند که با تغییر الگوهای صوتی سازگار می‌شود. این سیستم قادر به ترجمه حالات مختلف و خواسته‌های مرغ‌ها از جمله گرسنگی، ترس، عصبانیت، رضایت، هیجان و پریشانی است.

در توضیحات این مطالعه آمده است: روش‌شناسی ما از یک تکنیک پیشرفته هوش مصنوعی استفاده می‌کند که آن را یادگیری تحلیلی عمیق هیجانی (DEAL)‌ می‌نامیم. این تکنیک، رویکرد محاسباتی و نوآورانه‌ای دارد که امکان درک دقیق حالات عاطفی از طریق داده‌های شنیداری را فراهم می‌کند.

اگر بدانیم حیوانات چه احساساتی دارند، می‌توانیم دنیای خیلی بهتری را برای آن‌ها بسازیم.

محققان می‌گویند این سیستم را روی ۸۰ مرغ آزمایش کرده‌اند و در این راه با تیمی از روانشناسان حیوانات و دام پزشکان همکاری کرده‌اند. مطالعه ژاپنی‌ها نشان می‌دهد که این سیستم می‌تواند با دقت بسیار بالایی، حالات و احساسات پرندگان را شناسایی کند. الگوهای صدای این حیوانات، منبع یادگیری مدل هوش مصنوعی محققان بوده است.

البته محققان می‌گویند که محدودیت‌هایی برای این سیستم از جمله تنوع در نژاد مرغ‌ها، پیچیدگی برخی از ارتباطات مثل زبان بدن و غیره وجود دارد که در حال حاضر قابل رفع نیست. محققان با استفاده از ابزارهای هوش مصنوعی، تلاش‌های مختلفی را برای درک بهتر جمعیت حیوانات انجام داده‌اند. به‌طور مثال در سال ۲۰۲۲ گروهی از محققان دانشگاه کپنهاگ، ETH زوریخ و موسسه تحقیقات ملی فرانسه خبر از توسعه الگوریتمی دادند که به درک احساسات خوک‌ها کمک می‌کند.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا