اخبار روز

اسقف اعظم ارامنه: به احدی اجازه سلب حقوق ادیان را نمی‌دهیم

اسقف اعظم ارامنه: به احدی اجازه سلب حقوق ادیان را نمی‌دهیم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، سرکیس داویدیان اسقف اعظم ارامنه کاتولیک در نشست جایگاه ادیان توحیدی در اندیشه‌های اسلامی و اسناد بین‌الملل که در مرکز پژوهش‌های مجلس در حال برگزاری است، گفت: گردهمایی امروز بار دیگر امکان ابراز نظر و عقیده و نیز ابراز دیدگاه‌های فقهی و اجتماعی و حقوق دینی را برایمان فراهم آورده است. در جهان انواع گوناگونی از حقوق بشر و زیرمجموعه‌های آنان وجود دارد. با خاتمه یافتن جنگ جهانی دوم، کشورهای متعددی با جمع شدن در کشور آمریکا و پایه‌ریزی سازمان ملل متحد نسبت به شناسایی حقوق اولیه بشر و حقوق ادیان و حکومت‌ها اقدام کردند. امروز شاید سخن گفتن از آن وقایع و تصمیمات، عجیب به نظر آید، اما بدون شک نیاز به ایجاد گفتمان در خصوص امور روزمرۀ، خانوادگی، سیاسی و دینی اجتناب‌ناپذیری باشد.

وی افزود: اولین حق، حق اولیۀ زیستن است. بشر مخلوق خداوند است و سزاوار بهره‌مندی از این موهبت الهی با تمام مشتقاتش است. ما به احدی اجازۀ سلب حق و حقوق و منع بهره‌مندی از این موهبت الهی را نمی‌دهیم. این حق و حقوق شامل معاش، تفریح، تشکیل خانواده و نسب، آموزش و پرورش و فعالیت‌های اجتماعی و دینی در سایۀ بهره‌مندی از حقوق اولیه انسانهاست که حقوق ذاتی و طبیعی انسان گفته می‌شود.

داویدیان ادامه داد: خارج از این حیطه، حقوق دیگری نیز هست که بین کشورها و جوامع وضع و مورد توافق قرار گرفته است که به نام حقوق بین الملل شناخته می‌شوند و شامل حقوق اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، حقوقی، مذهبی و … است. در حال حاضر مایل به توجه و انعکاس موضوع تهران قره باغ در این خصوص هستم. هیچ دولت یا نهادی اجازۀ انسداد و بستن گذرگاه یا جاده ترابری شناخته شده از سوی نهادهای بین المللی را که منجر به سلب فراهم شدن نیازهای اولیۀ معاش و بهداشت است ندارد؛ این اقدامات منجر به قحطی، گرسنگی و مرگ می‌شود.

وی افزود: سومین حق، حقوق مربوط به امور الهی و دینی انسان است. اکثر مردم و جوامع بشری پیرو خدای واحد و ادیان ابراهیمی هستند که شامل ادیان مسیحی، مسلمانان و یهودیان است. اکثر پیروان ادیان ابراهیم معمولاً ساکن منطقۀ خاورمیانه هستند. همین طور بخش دیگری از این پیروان ساکن اروپا و آمریکا هستند. معمولاً پیشنیۀ همزیستیِ مسالمت‌آمیز این جوامع در کنار یکدیگر، جو و محیطی از احترام نسبت به اماکن مقدس، اجتماعات و باورهای انان را ایجاد کرده است، اما در سال‌های اخیر، افراد مغرض و معاند و بعضاً تحریک‌شده از سوی عوامل خاص سعی در بر هم زدن این صلح و آرامش و ایجاد نفاق دارند. هر دین و مذهبی مقدسات مربوط به خود را دارد. احترام به این مقدسات واجب است. هرکس معتقد به هر دین و باوری که باشد، باید این اصول را رعایت کند.

انتهای‌پیام/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا