سیاسی

اسلامی: ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم پیش‌ثبت‌نام کردند

اسلامی: ۴۸ هزار و ۸۴۷ نفر برای شرکت در انتخابات مجلس دوازدهم پیش‌ثبت‌نام کردند

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار حوزه دولت خبرگزاری برگزیده های ایران، محسن اسلامی دبیر و سخنگوی ستاد انتخابات کشور عصر امروز و پس از پایان مهلت پیش‌ثبت‌نام انتخابات مجلس دوازدهم در نشست خبری با خبرنگاران بیان کرد: از ساعت ۸ الی ۱۸ امروز ۱۳۲۳۴ نفر امروز مدارک خود را بارگزاری کرده و مجموعا ۴۸۸۴۷ متقاضی نیز نفر در این مرحله پیش‌ثبت‌نام خود را نهایی کردند.

وی افزود: ثبت‌نام نهایی ۲۷ مهرماه خواهد بود و تا ۳ آبان‌ماه ادامه خواهد داشت. طبق قانون این ثبت‌نام نهایی هم به صورت الکترونیکی است و وزارت کشور می‌تواند مراجعه حضوری را هم بپذیرد. 

سخنگوی ستاد انتخابات گفت: طبق قانون باید اطلاعات هویتی متقاضیان را به ۶ دستگاه از جمله ثبت احوال، دادستانی، وزارت خارجه، سازمان امور استخدامی، وزارت علوم و فراجا ارسال شود که از فردا این اقدام انجام خواهد گرفت تا مدارک بارگزاری‌شده برای صحت‌سنجی منتقل شود و آنها یک ماه فرصت دارند پاسخ خود را مبنی بر تایید و یا عدم تایید به ستاد انتخابات وزارت کشور انتقال دهند.

اسلامی خاطر نشان کرد: متقاضیان از طریق ستاد انتخابات کشور مترصد باشند و اگر نواقصی در فایل‌ها باشد، به‌صورت پیامک برای متقاضیان ارسال می‌شود و اگر مدرکی دارای مشکل باشد، از وی درخواست و دوباره ویرایش خواهد شد. پس از این، این فایل‌ها ارسال خواهد شد. بعد از پاسخ‌ها، برای متقاضیانی که مدارکشان تایید شده، یک پیامک از سرشماره وزارت کشور ارسال می‌شود. این سامانه حلقه ارتباطی با متقاضیان است. پس از دریافت این شناسه رهگیری می‌توانند ۲۷ مهر وارد سامانه ثبت‌نام شوند و تکمیل اطلاعات را انجام دهند.

وی عنوان کرد: اگر یک متقاضی نسبت به نتیجه بررسی و عدم تایید به یک دستگاه معترض باشد، حق اعتراض دارد و این اعتراض ۲۴ ساعت قبل از ۲۷ مهر یعنی شروع ثبت‌نام خواهد بود. 

سخنگوی ستاد انتخابات اظهار داشت: کسانی که خارج از کشور درخواست داوطلبی مجلس را ثبت کرده‌اند، تا فردا طی نامه وزارت خارجه نیز مشخص خواهند شد و بر همین اساس، امور را دنبال خواهیم کرد تا موارد صحت‌سنجی آنان انجام بگیرد. 

اسلامی گفت: روز اول ۷۶۶۹، روز دوم ۶۲۴۷، روز سوم ۵۲۰۱، چهارمین روز ۴۳۴۹ نفر، ۴۲۶۵ نفر در روز پنجم، ششمین روز ۷۸۸۲ روز ششم و امروز هم ۱۳۲۳۴ نفر پیش‌ثبت‌نام خود را نهایی کردند. الحمدلله سامانه هیچ‌گونه اخلالی نداشت و این افراد هم به خوبی ثبت‌نام کردند و این عدد ۱۳۲۳۴ نفر رکورد خوب و بی‌سابقه در ثبت‌نام ادوار گذشته مجلس است. 

وی خاطر نشان کرد: در ترکیب جنسیتی داوطلبان شاهد بودیم که خانم‌ها ۱۴ درصد و آقایان ۸۶ درصد از متقاضیان را شامل می‌شوند که به نسبت دوره گذشته، حضور خانم‌ها رشد دو درصدی داشته است. هم‌چنین مدارک متقاضیان نیز عبارت بود از اینکه افراد دارای مدرک کارشناسی‌ارشد ۷۰ درصد، دکتری ۱۶ درصد، کارشناسی با سابقه ایثارگری و یا سابقه نمایندگی مجلس ۱۱ درصد و ۳ درصد متقاضیان دارای مدرک حوزوی هستند. 

سخنگوی ستاد انتخابات کشور درباره ترکیب سنی متقاضیان گفت: افراد ۳۰ تا ۴۰ سال ۳۵ درصد ثبت‌نام را به خود اختصاص می‌دهند، افراد دارای ۴۰ تا ۵۰ سال ۳۶ درصد و متقاضیان ۵۰ تا ۶۰ سال هم ۲۲ درصد از داوطلبان را شامل می‌شوند‌.

اسلامی اظهار داشت: بر اساس خود اظهاری متقاضیان، نمایندگان ادوار بیش از ۱۰۰۰ نفر نام‌نویسی کرده و نمایندگان دوره نهم، دهم و یازدهم مجلس نیز ۵۱۱ نفر اسم‌نویسی داشته‌اند. هم‌چنین ۲۴۵ نماینده مجلس یازدهم تا ساعت ۱۴ امروز پیش‌ثبت‌نام کرده بودند.

وی درباره استقبال متقاضیان در استان‌ها نیز بیان کرد: رتبه اول متعلق به استان البرز است و به ازای هر کرسی ۴۲۹ متقاضی، استان تهران به ازای هر کرسی ۲۸۲ متقاضی، استان قم ۲۵۴ متقاضی به هر کرسی، خراسان رضوی به ازای هر کرسی ۱۷۹ نفر و استان یزد هر کرسی ۱۷۸ متقاضی داشته‌اند. 

سخنگوی ستاد انتخابات درباره استقبال زنان از مرحله پیش‌ثبت‌نام گفت: شاخص میزان استقبال زنان در استان البرز ۲۰ درصد، تهران ۱۸ درصد، قزوین ۱۷ درصد، خراسان رضوی ۱۶ درصد و خراسان شمالی ۱۶ درصد است. 

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا