اجتماعی

ناتوانی وزارت خارجه در پیگیری مسئله “آلودگی رودخانه ارس” به دلیل مغایرت گزارش ۲ دستگاه دولتی!

ناتوانی وزارت خارجه در پیگیری مسئله “آلودگی رودخانه ارس” به دلیل مغایرت گزارش ۲ دستگاه دولتی!

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، امروز نشست فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی با خبرنگاران حوزه محیط زیست به مناسبت بزرگداشت روز خبرنگار برگزار شد.

در این نشست، سمیه رفیعی؛ رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی در پاسخ به خبرنگار برگزیده های ایران درباره وضعیت رودخانه‌های مرزی کشور اظهار کرد: حقیقت این است که در زمینه رودخانه‌های مرزی چه در جنوب شرق و چه در شمال غربی شرایط خوبی نداریم و اگر کاری انجام نشود، در آینده شرایط بسیار نگران‌کننده خواهد شد.

عدم همکاری افغانستان در احیای تالاب هامون زمینه‌ساز وقوع فاجعه انسانی در منطقه

وی ادامه داد: سه دستگاه وزارت نیرو، وزارت خارجه و سازمان حفاظت محیط زیست در این زمینه تکلیف دارند که متأسفانه وظایف خود را به درستی انجام نداده‌اند. بارها در فراکسیون محیط زیست با آنها جلسه داشته‌ایم و عملکرد این سه دستگاه را بررسی کرده و به آنها هشدار داده‌ایم اما نتیجه مثبتی نداشته است؛ متأسفانه درخصوص رودخانه‌های مرزی کشور بسیاری از افرادی که در گذشته مسئولیت داشته و کار خود را به درستی انجام نداده‌اند هنوز هم سر کار هستند و مسئولیت دارند.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: زمانی که بابت آلودگی رودخانه ارس از وزارت خارجه پیگیر شدیم که چرا از کشورهای بالادست در این رابطه مطالبه‌گری نمی‌کند، به ما پاسخ داد که دیتای دقیقی در این خصوص در کشور وجود ندارد! و سازمان محیط زیست و وزارت نیرو هر کدام گزارشی را درباره میزان آلایندگی در هر لیتر از آب رودخانه ارس به ما ارائه داده‌اند که عددی که آلودگی را نشان می‌دهد در گزارشات سازمان محیط زیست و وزارت نیرو کاملاً با یکدیگر متفاوت است! لذا ما دیتای درستی در دست نداریم که به واسطه ارائه آن به کشور همسایه از آنها توضیح بخواهیم.

رفیعی ادامه داد: این دیگر ترک فعل محسوب نمی‌شود و زمانی که یک کارشناس حتی به خودش زحمت نمی‌دهد که یک گزارش درست را درخصوص آلودگی رودخانه‌ای که برای کشور حیاتی است به درستی انجام دهد، نشان می‌دهد که این شخص هیچ علاقه و هیچ عرقی به کشور خود ندارد.

وی با اشاره به شرایط تالاب هامون گفت: اگر علاقه به کشور در مدیران سابق ما وجود داشت الان وضع هامون و شرایط سیستان ما به این شکل نبود. درخصوص هامون ایراد بزرگی متوجه مدیران وزارت نیرو در دوره‌های سابق است.

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با  انتقاد از عملکرد دیرهنگام فعالان محیط زیست در رابطه با رودخانه‌های مرزی گفت: زمانی که شرایط نابه‌سامان هامون رقم می‌خورد، فعالان محیط زیست به جای پرداختن به این موضوع و کنشگری درست، به فکر راه انداختن کمپین‌های حمایت از سگ‌ها بودند!

مسئولان ستاد احیای دریاچه ارومیه پول میلیاردی گرفتند و کار نکردند!

رفیعی در رابطه با شرایط دریاچه ارومیه و تحقیق و تفحص از ستاد احیای دریاچه توضیح داد: ستاد احیا مبلغ زیادی را در این سال‌ها دریافت کرد اما بررسی عملکرد آنها نشان می‌دهد که برنامه‌هایی که پیاده کردند مطابق با بودجه نبوده و بودجه را هدر داده‌اند؛ مسئولان ستاد احیا پول‌های میلیاردی گرفتند اما حتی حاضر نشدند که افراد محلی را درست توجیه کنند و برای انجام این کار تنها به ارائه یک بروشور اکتفا کردند.

آیا “دریاچه ارومیه” در مسیر تبدیل شدن به بیابان قرار گرفته است؟!

وی با بیان اینکه کشاورزی و بهره‌برداری بیش از اندازه از چاه‌های مجاز و غیرمجاز در رقم خوردن شرایط فعلی دریاچه ارومیه نقش داشته‌اند، ادامه داد: مسئولان نباید در خصوص دریاچه ارومیه به مردم وعده‌های بلندپروازانه بدهند وقتی که هنوز نتوانسته‌ایم ساماندهی کشاورزی و بهره‌برداری از چاه‌ها را به خوبی انجام نداده‌ایم، نباید توقع داشت شرایط دریاچه بلافاصله درست شود.

رئیس فراکسیون محیط زیست مجلس شورای اسلامی درباره تولید برق تجدیدپذیر در کشور گفت: بر اساس گزارشاتی که به ما ارائه شده، وزارت نیرو در بحث تولید ۳۰ درصد برق کشور از انرژی تجدیدپذیر از برنامه خود جلو است اما این برنامه آنچنان پیشرو نبوده و به همین دلیل به آن رسیده‌اند. سرمایه‌گذاری در بحث انرژی‌های تجدیدپذیر باید انجام شود و ما در این مسئله از دنیا عقب افتاده‌ایم.

رفیعی افزود: سرمایه‌گذاری در تولید برق باید به این سمت برود که نیروگاه‌های کوچک‌مقیاس در کشور راه‌اندازی شود و بخش خصوصی نیز مشتاق سرمایه‌گذاری در این خصوص است اما دولت از آنها پشتیبانی نمی‌کند. دانش‌بنیان‌ها نیز در این زمینه پتانسیل بالایی دارند که باید از این ظرفیت استفاده کرد.

وی تأکید کرد: در ۸ سال گذشته هیچ کاری برای توسعه پالایشگاه‌ها انجام نشده و توسعه این موارد یک شبه از دولت سیزدهم ساخته نیست.

آبخیزداری و جنگداری راهکار مقابله با بحران آب کشور

نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بیشتر بودجه و انرژی کشور در مدیریت منابع آب صرف مدیریت آبی سازه‌‌ای می‌شود، اظهار کرد: این درحالی است که راه حل مشکل آب کشور ما با توجه به اقلیم خشک یا نیمه خشکی که در آن قرار داریم، آبخیزداری است. ما لایحه آبخیزداری را پیگیری می‌کنیم که در شرایط فعلی راهگشای وضعیت آب کشور است.

وی ادامه داد: راهکار دیگر، طرح جنگداری است که با توجه به شرایط فقیر جنگل‌های کشور باید به آن پرداخته شود. این طرح باید هرچه زودتر ابلاغ شود و در برنامه هفتم هم دو برنامه طرح تنفس جنگل و طرح درختان شکسته و افتاده را داریم که باید ادامه داشته باشد.

رفیعی خاطرنشان کرد: دولت هم بحث بهره‌برداری از درختان شکسته را مطرح کرده که به این دلیل که جزئیات آن را مشخص نکرده است، با آن مخالفیم.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا