سیاسی

ردِّ پای حافظان میهن از اقلیم کردستان تا آمریکای جنوبی

ردِّ پای حافظان میهن از اقلیم کردستان تا آمریکای جنوبی

ارتش و سپاه در سال ۱۴۰۱ برای حفظ آمادگی رزمی و دفاعی خود، انواع مختلف رزمایش‌ها را برگزار کردند. آنها توان رزم خود را در زمین، آسمان و دریا به رخ دشمنان کشاندند. ارتش برای اولین بار دسته ناوپهپادبر ایجاد و یک نوع پهپاد مخصوص به آتش کشیدن حیفا و تل آویو معرفی کرد.

ناوگروه ارتش برای اولین بار به قاره آمریکا رسید و با گذر از کانال پاناما در برزیل پهلو گرفت. نیروی دریایی ارتش چندین بار کشتی‌های مختلف را از چنگال دزدان دریایی نجات داد. سپاه، ناو اقیانوس پیمای خود و ارتش هم دو پایگاه زیرزمینی برای نگهداری انواع جنگنده‌ها و پهپادها را رونمایی کرد.

در راستای افرایش توان نظامی کشورمان، ارتش برد عملیات باور ۳۷۳ را ارتقاء داد. سپاه به انواع شناورهای موشک‌انداز مجهز شد. موشک‌های بالستیک نیز به تولید انبوه رسید.

سپاه همچنین مقرهای دشمنان ملت ایران را در خارج از کشور مورد هدف قرار داد.

ارتش و سپاه همچنین در سرما و زلزله به کمک مردم کشورمان و مردم ترکیه و سوریه شتافتند.

در ادامه مهمترین اقدامات و دستاوردهای ارتش جمهوری اسلامی ایران و سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در سال ۱۴۰۱ را مرور می‌کنیم:

برگزاری رزمایش مشترک با چین و روسیه

چهارمین رزمایش مشترک دریایی ایران با چین و روسیه از روز ۲۵ اسفند به مدت ۴ روز در شمال اقیانوس هند برگزار شد.

این رزمایش با حضور یگان‌های سطحی و پروازی نیروی دریایی ارتش و سپاه یگان‌های شناوری کشورهای چین و روسیه در منطقه‌ای به وسعت ۱۷ هزار کیلومتر مربع برگزار شد و تمرین‌های تاکتیکی متنوعی از جمله نجات شناور دچار حریق، آزاد سازی شناور ربوده شده، تیراندازی علیه اهداف مشخص، تیراندازی شبانه به اهداف هوایی و سایر تمرینات تاکتیکی و عملیاتی انجام شد.

تجهیز بالگردها به موشک‌های کروز

امیر سرتیپ خلبان یوسف قربانی فرمانده هوانیروز نیروی زمینی ارتش در روز ۲۱ اسفند خبر داد که موشک‌های کروز بر روی بالگردهای ارتش نصب شده و در رزمایش‌های مختلف هم به کار گرفته شده‌اند.

رونمایی از نمونه جت آموزشی «یاسین»

نمونه معیار تولید جت آموزشی یاسین در روز ۲۰ اسفند با حضور امیر آشتیانی وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح رونمایی و همزمان خط تولید انبوه این پرنده آموزشی نیز افتتاح شد.

اهمیت جت یاسین در این است که آموزش‌های گردان شکاری رزمی در بسیاری از موارد با جنگ افزارهای واقعی و در محیط‌های شبیه سازی شده نبرد انجام می شود، و این جت دارای قابلیت آموزش ماموریت های رزمی است. یاسین در طرح توسعه قابلیت تبدیل به یک هواپیمای رزمی سبک و پشتیبانی نزدیک هوایی(cas) را نیز خواهد داشت.

رونمایی سپاه از ناو اقیانوس‌پیما و شناورهای موشک‌انداز

۱۸ اسفند مراسم الحاق ناو اقیانوس‌ پیمای شهید مهدوی و ۹۹ شناور موشک‌انداز به ناوگان نیروی‌دریایی سپاه برگزار شد.

ناو اقیانوس پیمای شهید مهدوی نیز یک ناو کاملا ایرانی، سنگین، چند منظوره و دوربرد است که قابلیت حمل بالگرد، انواع پهپاد، شناورهای موشک‌انداز و هم‌چنین سامانه‌های موشکی پدافندی و راداری را دارد.

سرلشکر محمد باقری رئیس ستادکل نیروهای مسلح در روز ۱۵ اسفند اعلام کرد که ایران به تولید موشک‌های بالستیک با قابلیت انهدام یگان‌های شناور دریایی متحرک رسیده است.

ایران با تولید انبوه این نوع موشک، جزو سه کشور دارنده دانش ساخت این موشک‌ها شد.

برگزاری رزمایش پدافندی ارتش و سپاه

در این رزمایش که از روز ۹ اسفند آغاز شد، سامانه‌های بومی «۱۵ خرداد» و «مجید» نیروی پدافند هوایی ارتش و «سوم خرداد» و «دزفول» نیروی هوافضای سپاه وارد عملیات شده و اهداف مدنظر را منهدم کردند.

در این رزمایش همچنین اخلال الکترونیک بر روی رادارها و سامانه‌ها کشف و شناسایی شد. کشف و شناسایی اهداف و پایش منطقه رزمایش با بهره‌گیری از هواپیماهای بی‌سرنشین و سامانه‌های کشف وجمع آوری اطلاعات و رادارهای پدافند هوایی کشور در محیط جنگ الکترونیک، عملیات اخلال الکترونیک بر روی پهپادهای مهاجم نیروی حمله‌ور و به دست گرفتن کنترل این پهپادها به منظور جلوگیری از نفوذ به منطقه رزمایش از دیگر تمرینات صورت گرفته در این مرحله از رزمایش بود که با موفقیت انجام شد.

ردِّ پای حافظان میهن از اقلیم کردستان تا آمریکای جنوبی

امدارسانی ارتش به مردم گرفتار در برف و زلزله

ارتش‌ با اعزام بالگردهای هوانیروز و ماشین آلات و تجهیزات مهندسی در استان‌های اصفهان، لرستان و چهارمحال و بختیاری به کمک مردم گرفتار در برف رفت. ارتش همچنین به کمک مردم زلزله زده خوی شتافت.

ارتش همچنین با ایجاد بیماستان صحرایی به مردم زلزله‌زده ترکیه کمک کرد. این بیمارستان ۵۰ تخت خوابه متشکل از بخش‌های اورژانس، بستری، رادیولوژی، آزمایشگاه ، داروخانه، اتاق عمل و… است و ۱۲ پزشک و ۶۳ پرستار، کارکنان فوریت های پزشکی، اتاق عمل، آزمایشگاه، رادیولوژی و پشتیبانی در این بیمارستان صحرایی مشغول بودند.

سپاه نیز به کمک مردم زلزله زده سوریه رفت.

پاسخ دردناک سپاه به اسرائیل

سردار رمضان شریف سخنگوی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در روز ۲۰ بهمن با اشاره به حمله ناموفق اسرائیل به یک مرکز وزارت دفاع در اصفهان گفت: با وجود اینکه حملات رژیم صهیونیستی موفقیت آمیز نبود، اما آنها پاسخ های دردناکی دریافت کردند.

وی با اشاره به اینکه اکنون نیازی نمی بینیم که بگوییم این پاسخ ها چگونه بوده است، خاطرنشان کرد: در مرحله آتی شاهد نتایج این پاسخ ها در رفتارهای آنها خواهیم بود.

رونمایی ارتش از پایگاه هوایی زیرزمینی

ارتش در روز ۱۸ بهمن پایگاه هوایی راهکنشی عقاب ۴۴ را رونمایی کرد.

این پایگاه‌ با نگهداری جنگنده‌ها در مکان‌های امن و تجهیز آن‌ها به سامانه‌های جنگ الکترونیک، بمب‌ها و موشک‌ها از جمله یاسین، قائم و آصف امکان عملیات دورایستا و افزایش برد راهبردی برای اهداف دوردست را فراهم کرده است و قابلیت پذیرش و عملیاتی کردن انواع جنگنده‌های شکاری و بمب‌افکن و همچنین پرنده‌های بدون سرنشین نیروی هوایی ارتش را دارد.

حضور نیروی دریایی در نزدیکی مرزهای آمریکا

در روز هشتم بهمن ناوگروه نیروی دریایی ارتش به آمریکای لاتین رسید و از کانال پاناما گذر کرد.

ناوهای دنا و مکران در قالب ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران برای اولین بار در بندر ریو دوژانیرو برزیل پهلو گرفتند. این پهلوگیری با اعتراض آمریکا و اسرائیل مواجه شد.

دنا و مکران با گذر از اقیانوس هند، کانال مالاگا و سواحل شمالی استرالیا، وارد اقیانوس آرام شدند. سپس از جنوب قاره آمریکای جنوبی گذر کرده و در برزیل پهلو گرفتند.پهلوگیری ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی در برزیل رکورد جدیدی در دریانوردی نیروی دریایی در آب‌های دوردست که از سال ۸۷ آغاز شده بود را رقم زد. ناوگروه ۸۶ نیروی دریایی ارتش در مسیر بازگشت خود به ایران از اقیانوس اطلس عبور کرده و در چندین کشور دیگر پهلو خواهد گرفت.

قدرت‌نمایی سپاه در خلیج‌فارس

در روز ۲۷ دی رزمایش نیروی دریایی سپاه با نام «سردار شهید نصرالله شفیعی» با هدف نمایش اقتدار و آمادگی های نیرویی برای مقابله با تهدیدات متصور در خلیج فارس و عملکرد مطلوب سامانه موشک‌های کروز دریایی ، پهپادهای رزمی و نقطه زن با اهداف چندگانه مشخص و همزمان و سامانه‌های هوشمند بدون سرنشین زیر سطحی با موفقیت کامل برگزار شد.

وعده فرمانده هوافضای سپاه برای رونمایی از موشک هایپرسونیک

سردار امیرعلی حاجی‌زاده فرمانده نیروی هوافضای سپاه در روز ۱۴ دی با بیان اینکه موشک‌های هایپرسونیک رونمایی خواهد شد، گفت: با رونمایی موشک هایپرسونیک ما دکان فروش تسلیحات‌ آمریکا بسته و قدرتشان به‌عنوان سپر موشکی و سرمایه‌گذاری‌شان در کشورهای عربی باطل می‌شود.

موشک‌های هایپرسونیک نسلی از موشک‌هاست که سرعتی بیش از ۵ ‌برابر سرعت صوت‌ دارند و به دلیل همین سرعت بالا، رهگیری‌شان با سامانه‌های پدافندی رایج تقریباً ناممکن و انهدام آن‌ها با سلاح‌های لیزری امکان‌پذیر است. برخلاف موشک‌های بالستیک که مسیرهای قابل پیش‌بینی را طی می‌کنند، سلاح‌های هایپرسونیک توانایی رادارگریزی دارند و می‌توان از آن‌ها برای نابودی سریع اهداف مهم دشمن نیز استفاده کرد.

امیرعلی حاجی‌زاده گفته است: «این موشک جدید جمهوری اسلامی ایران از همه سامانه‌های پدافندی که در داخل جو دفاع یا سامانه‌های فوق‌العاده گران‌قیمتی که در بیرون جو با موشک‌ها مقابله می‌کنند، می‌گذرد و فکر نمی‌کنم تا ده‌ها سال بعد هم فناوری پیدا شود که بتواند با آن مقابله کند.»

ردِّ پای حافظان میهن از اقلیم کردستان تا آمریکای جنوبی

برگزاری رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش

رزمایش ذوالفقار ۱۴۰۱ ارتش از روز هشتم دی در مناطق جنوب شرق، سواحل مکران، حد فاصل شرق تنگه هرمز تا نزدیکی بندر گواتر و دریای عمان تا مدار ۱۰ درجه در شمال اقیانوس هند آغاز شد.

در این رزمایش انواع پهپادها، سامانه‌های پدافندی، بالگردها، جنگنده‌ها، زیردریایی‌ها، تانک‌ها و نفربرها حضور داشتند.

دستگیری ضدانقلاب

سپاه در ۲۳ آبان اعلام کرد که بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای گروه‌های ضدانقلاب، دموکرات و کومله را دستگیر کرد.

سردار محمدتقی اصانلو فرمانده قرارگاه حمزه سیدالشهدا با اشاره به وضعیت مرزهای شمال‌غرب کشور خبر داد که امنیت در مرزهای غربی کشور برقرار است و در اغتشاشات اخیر بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای گروه‌های ضدانقلاب، دموکرات و کومله را دستگیر کردیم.

ارتقای برد باور ۳۷۳

در روز ۲۲ آبان امیر صباحی‌فر فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با اعلام ارتقای برد انهدام سامانه پدافند هوایی باور ۳۷۳ گفت: برد انهدام این سامانه به بیش از ۳۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کرد.

این سامانه پدافندی در داخل کشور ساخته شد.

رونمایی از موشک صیاد ۴B

موشک صیاد ۴B روز یکشنبه ۱۵ آبان ماه رونمایی شد.
همچنین آزمون سامانه ارتقاء یافته باور ۳۷۳ علیه اهداف دور ایستا با موشک برد بلند صیاد ۴B با موفقیت انجام شد. در این آزمون ، هدف دور ایستا در برد بیش از ۴۵۰ کیلومتر توسط رادار بهینه شده سامانه باور ۳۷۳ کشف شد و در برد حدود ۴۰۵ کیلومتر ردگیری و در برد بیش از ۳۰۰ کیلومتر مورد اصابت و انهدام کامل قرار گرفت.

موشک برد بلند صیاد ۴B دارای سوخت جامد مرکب بوده و برای نخستین بار مورد ارزیابی کامل عملیاتی قرار گرفت. برد رادار کشف سامانه باور ۳۷۳ از ۳۵۰ به ۴۵۰ کیلومتر و برد رادار درگیری این سامانه از ۲۶۰ به ۴۰۰ کیلومتر ارتقاء پیدا کرده است.

برگزاری رزمایش اقتدار سپاه

رزمایش اقتدار نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از روز ۲۵ مهر در منطقه ارس (منطقه مرزی استان‌های اردبیل و آذربایجان شرقی) آغاز شد.

در این رزمایش نیروهای ویژه سپاه با اجرای عملیات هلی‌برن و هوابرد با بهره‌گیری از بالگردهای Mi-۱۷، بر روی مناطق از پیش تعیین شده پیاده و تمرین تصرف ارتفاع و جاده‌های مواصلاتی دشمن را به منظور قطع راه‌های پشتیبانی تمرین کردند.برای نخستین بار نصب پل شناور به‌منظور تردد نیرو و تجهیزات روی رودخانه تمرین شد. یگان‌ها و رسته‌های تخصصی نیروی زمینی سپاه نیز سناریوهای امنیتی و دفاعی را به‌صورت ترکیبی تمرین کردند.

حمله به تروریست‌های مقیم اقلیم کردستان

در روز ششم مهر سپاه پاسداران به مقرهای احزاب تروریستی در اقلیم شمال عراق به صورت موشکی و پهپادی حمله کرد.

سپاه پاسداران ششم مهرماه سال جاری دراطلاعیه‌ای اعلام کرد: از آنجا که طی این مدت بقایای گروهک ‌های ضد انقلاب تروریستی پس از تحمل تلفات در منطقه پراکنده و تهدید علیه امنیت و آرامش مردم عزیز کشورمان همچنان باقی است، از صبح امروز (چهارشنبه ۱۴۰۱/۷/۶ ) مرحله جدید عملیات رزمندگان اسلام علیه مواضع ، مقرها و پادگان‌های گروهک های مذکور در عمق اقلیم شمال عراق با بهره گیری از یگان های موشکی و پهپادی نیروی زمینی سپاه و آتش پرحجم و ترکیبی موشک های نقطه زن و پهپادهای تهاجمی و انهدامی آغاز و ضربات مهلکی به آنان وارد شده است.

این حملات چند بار دیگر هم تکرار شد.

تهدید اسرائیل با آرش ۲

در روز ۲۱ شهریور امیر کیومرث حیدری فرمانده نیروزی زمینی ارتش اعلام کرد که پهپاد آرش۲ برای حمله به اسرائیل ساخته شده است.

وی درباره این پهپاد گفت: ما پهپاد آرش ۲ را ما مخصوص تهاجم به حیفا و تل آویو در نظر گرفتیم. یک پرنده بی نظیری است برای این کار ساخته شده است. این پهپاد وارد نیروی زمینی شده و در این رزمایش و در رزمایش آتی هم از قابلیت‌های بیشترش رونمایی خواهیم کرد. آرش۲ پهپاد نقطه زن است.

برگزاری رزمایش نیروی زمینی ارتش

رزمایش اقتدار ۱۴۰۱ نیروی زمینی ارتش از روز ۱۶ شهریور با حضور یگان‌های پیاده، زرهی، توپخانه، هوانیروز، پهپاد، مهندسی، هوابرد، جنگ الکترونیک و با پشتیبانی ترابری هواپیماهای نیروی هوایی ارتش به مدت دو روز در منطقه عمومی نصرآباد اصفهان برگزار شد.

در این رزمایش انتقال سریع نیروها از برخی مناطق سرزمینی به منطقه ماموریتی، ارتقای تحرک و جابه جایی تیپ‌های نیروهای ویژه و واکنش سریع، اجرای انواع تاکتیک‌های خلاقانه بومی و مهارت‌های چندگانه یگان‌های تخصصی، میزان هماهنگی در اجرای عملیات ترکیبی تیپ‌های حرفه‌ای و مدیریت صحنه نبرد مطابق با واقعیات صحنه نبردهای اخیر و با رویکرد تمرینی تهاجمی، تدافعی مورد ارزیابی قرار گرفت.

رونمایی از شناور گشتی-رزمی شهید سلیمانی

در روز ۱۴ شهریور شناور گشتی رزمی شهید سلیمانی،شناور تندرو کلاس موشک انداز شهید روحی و شناور تندرو موشک انداز شهید دارا به تجهیزات سازمان رزم نیروی دریایی سپاه الحاق شد.

شناور گشتی-رزمی شهید سلیمانی

قابلیت حمل و نشست و برخاست بالگرد دریای در شب و روز، حمل و به آب اندازی و از آب گیری انواع شناورهای تندرو تهاجمی و پهباد عمود پرواز در حین دریانوردی مبنی بر توانمندی نبرد ترکیبی (سطح هوایی و موشکی) در آب‌های دور نیز از ویژگی‌های این شناور است. در حوزه اشراف اطلاعاتی و شناسایی و پایش اهداف و رفت و آمدهای سطحی، زیرسطحی و هوایی مجهز به پیشرفته‌ترین سامانه‌های کشف و آشکار سازی، شنود راداری، مخابراتی و جنگ الکترونیک است. از دیگر قابلیت‌های این شناور بهره مندی از سامانه‌های بومی خود حفاظتی، تجهیزات روز ارتباطی و مخابراتی (مجهز به انواع رمز کننده) و دیتا لینک هاست.

این شناور مجهز به سامانه‌های خودکار و نیمه خودکار، توپ‌های بیست و ۳۰ میلی متری برای دفاع پیرامونی در درگیری با اهداف پروازی و سطحی است. این شناور مجهز به نخستین سامانه پرتاب ترکیبی موشک‌های برد کوتاه و متوسط سطح به سطح (اس اس ام)، بهره مندی از اتاق عملیات مبتنی بر نرم افزار بومی مدیریت یکپارچه صحنه نبرد با قابلیت تشخیص نوع هدف یا تهدید و تخصیص آن‌ها به سامانه‌های آفندی و پدافندی است.

توقف شناورهای آمریکایی

۸ شهریورماه یک فروند قایق بدون سرنشین آمریکایی که ارتباطات ناوبری آن قطع شده بود از سوی شناور پشتیبانی نیروی دریایی سپاه در خلیج فارس کنترل و یدک شد. اقدام به موقع نیروی دریایی سپاه در زمینه کنترل و یدک قایق بدون سرنشین آمریکایی با هدف ایمن‌سازی مسیر کشتی‌رانی و جلوگیری از وقوع حادثه احتمالی که طی هفته‌های اخیر چند مورد از آن رخ داده، انجام شده است.

ناوشکن جماران در روز ۱۱ شهریور با چندین شناور ویژه‌ی داده برداری کوچک آمریکایی که در مسیر کشتیرانی بین المللی رها بود مواجه شده و از کنترل کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند. این ناوشکن پس از مواجهه مجدد با این شناورها ناگزیر به توقف و کنترل شناورهای موصوف شد که بعد از اطمینان از امنیت دریانوردی، شناورهای فوق را رها نمود و از کنترل کننده این نوع تجهیزات خواست به این نوع رفتار و حرکت خاتمه داده و مسیر حرکت را تغییر بدهند، لکن مجدد با شناورها مواجه گردید و فرماندهی برای جلوگیری از حوادث احتمالی تروریستی نسبت به کنترل و توقف شناورها اقدام نموده و مانع از بروز حوادث پیش‌بینی نشده گردید.

برگزاری رزمایش پهپادی ارتش

رزمایش پهپادی ارتش از روز دوم شهریور آغاز شد. این رزمایش با شرکت بیش از ۱۵۰ پهپاد از جمله پهپادهای کمان، مهاجر و ابابیل در گستره ایران از خلیج فارس و دریای عمان در جنوب تا مناطق شرق، غرب، شمال و مرکز کشور برگزار شد.

رزمایش پهپادی ارتش

در بخشی از این رزمایش، پهپادها از عرشه یگان‌های سطحی و زیرسطحی نیروی دریایی ارتش در نقاط مختلف به پرواز درآمده و با طی مسافت طولانی، اهداف خود در ساحل و دریا را با موفقیت مورد اصابت قرار دادند. در بخش دیگر از این رزمایش، پهپادها اهدافی شبیه‌سازی شده از مراکز فرماندهی و کنترل دشمن، مخازن سوخت، زاغه‌های مهمات، سامانه‌های راداری و موشکی و اماکن تجمع نفرات بود را با دقت مورد اصابت قرار دادند.

نجات کشتی ایرانی از دزدان دریایی

در روز ۱۹ مرداد ناوشکن جماران، کشتی ایرانی را از چنگال دزدان دریایی نجات داد.

تیم اسکورت نیروی دریایی ارتش تحت فرماندهی ناوشکن جماران در محدوده دریای سرخ از سوی کشتی ایرانی پیام درخواست کمک دریافت کرد و بلافاصله در منطقه حاضر شد و با قایق‌های مهاجم درگیر و آنها را متواری کرد.

تقابل با دزدان دریایی در سالی که گذشت چندین بار دیگر در مناطق مختلف رخ داد و نیروی دریایی اجازه نداد که کشتی‌های ایرانی بع تصرف دزدان دریایی بیفتد.

رونمایی از اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی

اولین ناودسته پهپادبر نیروی دریایی راهبردی ارتش در روز ۲۴ تیر در ناوگان جنوب نیروی دریایی رونمایی شد و اشراف اطلاعاتی و تسلط عملیاتی ارتش از ۲ هزار کیلومتر به ۳ هزار کیلومتر و بیشتر ارتقا پیدا کرد.

ناودسته پهپادبر نیروی دریایی ارتش

در آیین رونمایی از این ناودسته، انواع پهپادهای نوع پلیکان، هما، آرش، چمروش، ژوبین، ابابیل ۴ و باور ۵ بر پهنه آب‌های اقیانوس هند به پرواز در آمده و توانمندی خود را به نمایش گذاشتند. برای نخستین‌بار پهپادهای رزمی از زیردریایی تمام ایرانی فاتح و زیردریایی کیلو کلاس طارق به پرواز درآمدند.

تقدیر سازمان ملل از نداجا

فرمانده نیروی دریایی ارتش در روز ۲۲ خرداد اعلام کرد که سازمان ملل بابت نقش نیروی دریایی کشورمان در تامین امنیت آب های بین‌المللی از این نیرو تشکر کرده است.

امیر دریادار شهرام ایرانی در این زمینه گفت: در بخشی از سند سازمان ملل، به حضور مقتدرانه نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در دریاها در راستای برقراری امنیت اشاره شده و از کمک و همکاری حیاتی ارائه شده برای کمک به کشتی‌ها و اقداماتی نظیر تاکتیک‌های پیشگیرانه و ضد دزدی دریایی که منجر به کاهش تعداد حملات دزدان دریایی گشته تقدیر و تشکر شده است.

توقیف نفتکش‌های یونانی

سپاه پاسداران در تلافق توقیف غیرقانونی نفتکش کشورمان توسط یونان، دو نفتکش این کشور را توقیف کرد.

روز ششم خردادماه، نیروی‌ دریایی سپاه پس از هشدارهای شورای‌عالی امنیت ملی درباره تنبیه یونان در صورت آزاد نکردن کشتی حامل نفت ایران، در بیانیه‌ای خبر از توقیف ۲ فروند نفتکش یونانی در خلیج فارس داد و اعلام کرد این اقدام به دلیل تخلفات انجام گرفته این دو نفتکش بوده است.اسامی این دو نفتکش «Delta Poseido» و «Prudent Warrior» اعلام شده و گفته می‌شود عملیات توقیف آن‌ها در سواحل بندرلنگه و عسلویه اجرا شده است.

سی‌ام فروردین‌ماه نفتکش حامل ۱۱۵ هزار تن نفت خام ایران از سوی گارد ساحلی یونان در کناره جزیره ائوبویا توقیف شده بود.

رونمایی از پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳

در روز هفتم خرداد از پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ ارتش رونمایی شد.

پایگاه پهپادی راهبردی ۳۱۳ یکی از پایگاه‌های زیرزمینی پهپادی ارتش است که متناسب با سطح امنیتی مورد نیاز در مناطق مختلف مرزی توسط ارتش طراحی و گسترش یافته‌اند. در این پایگاه، پرنده‌های بدون سرنشین راهبردی ارتش شامل بیش از یکصدفروند پهپادهای کمان۲۲، کمان۱۲، ابابیل۵، مهاجر۶، فطرس و کرار ، مجهز به انواع مهمات، بمب‌ها، موشک‌های رهگیر و هوا به سطح و راکت‌های بومی استقرار یافته‌اند.

پایگاه راهبردی ۳۱۳ ارتش

از جمله دستاوردهای جدید ارتش در پایگاه ۳۱۳، موشک «حیدر۱» برای افزایش برد کمان ۲۲ و اجرای عملیات دورایستا و پهپاد کروز «حیدر۲» برای افزایش برد و توان عملیاتی پهپادی است که امکان حمل پهپاد کروز بر روی پهپادهای راهبردی نیز فراهم شده است.

در این پایگاه همچنین پهپادهای انهدامی آرش و ضد رادار امید و انواع پهپادهای رزمی با بمب بالدار بالابان، موشک‌های شفق، قائم و الماس آماده اجرای هرگونه ماموریت در مرزها و فراتر از مرزهای جمهوری اسلامی ایران هستند.

رونمایی از سیمرغ

در روز ۲۹ اردیبهشت هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» ساخت متخصصان سازمان صنایع هوایی وزارت دفاع رونمایی شد.

سبک بودن، میزان حمل بار، شعاع عملیات پروازی، تناسب با شرایط اقلیمی کشور، توان نشستن و برخاستن در باندهای کوتاه، چابکی و سریع بودن این هواپیما در خدمات رسانی هایی از قبیل آمبولانس هوایی و قابلیت فرود در باندهای خاکی را از ویژگی ها و کاربردهای دیگر هواپیمای ترابری سبک «سیمرغ» است.

پرواز ابابیل به تاجیکستان

کارخانه تولید پهپاد تمام ایرانی ابابیل۲ در روز ۲۷ اردیبهشت با حضور سرلشکر باقری رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و سپهبد شیر علی میرزا وزیر دفاع تاجیکستان در دوشنبه پایتخت این کشور افتتاح شد.

توقیف شناور قاچاقچیان سوخت

در روز چهارم اردیبهشت یک فروند شناور خارجی حامل ۲۰۰ هزار لیتر سوخت قاچاق در شمال خلیج فارس توقیف و به سمت بوشهر هدایت شد.

بیشتر بخوانید:

  • «استقبال» ناوهای ایران از ناو گروه‌های چین و روسیه در آب‌های کشورمان+ عکس‌ها

  • پوشش «افسران زن روسی» در رزمایش کمربند دریایی ایران، چین و روسیه + عکس‌ها

  • نبرد با «دزدان دریایی» در رزمایش ایران، چین و روسیه

  • ایران قرارداد خرید سوخو -۳۵ از روسیه را نهایی کرد

۲۱۲۲۰

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا