فرهنگ و هنر

روایت وزیر ارشاد از بودجه هنر؛ از فجر ۳۵ میلیارد تومانی سال گذشته تا بودجه ۱۴۰ میلیاردی معاونت هنری

روایت وزیر ارشاد از بودجه هنر؛ از فجر ۳۵ میلیارد تومانی سال گذشته تا بودجه ۱۴۰ میلیاردی معاونت هنری

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی محمد مهدی اسماعیلی در بازدید از جشنواره تئاتر فجر و قبل از تماشای نمایش تروما در تالار وحدت در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: سال ۱۴۰۱ نسبت به سال ۱۴۰۰ بودجه جشنواره تئاتر بیش از ۵ تا ۶ برابر افزایش پیدا کرد و بالای ۳۵ میلیارد تومان سال گذشته برای جشنواره تئاتر فجر هزینه کردیم در حالی که بودجه جشنواره تئاتر فجر در سال ۱۴۰۰ حدود ۶ تا ۷ میلیارد تومان بود.

به دلیل مشکلات بودجه پیشنهاد تعطیلی بخش منطقه‌ای را دادند که نپذیرفتم

وی ادامه داد: امسال به دلیل مشکلات بودجه‌ای دوستان پیشنهاد تعطیلی جشنواره‌های منطقه‌ای تئاتر را دادند که من نپذیرفتم و مصر بودم که این جشنواره ها برگزار شود که خوشبختانه در ۴ منطقه با استقبال بسیار خوب برگزار شد.

مشکل مالی برای برنامه‌های ارائه شده نداریم

اسماعیلی ادامه داد: در حال حاضر مشکلات بودجه ای برای برنامه های ارایه شده از سوی دوستان نداریم. این مساله را قبول دارم که از ابتدا حوزه فرهنگ و هنر بودجه بالایی ندارد و تئاتر در قیاس با سینما هم بودجه اش نابرابر است و تلاش ما بر حل این مساله است. امسال از معاون هنری خواهش کردم بودجه ای کاملا عملیاتی را تنظیم کند و رشد قابل ملاحظه ای در پیش بینی بودجه اتفاق افتاد.

بودجه معاونت هنری بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان است

وزیر ارشاد افزود: امسال بالای ۱۴۰ میلیارد تومان بودجه معاونت هنری بود، اشاره من به افزایش ۳ تا ۴ برابری این بودجه است و با سازمان برنامه و بودجه و دوستان مجموعه هم به توافقات خوبی رسیده ایم. در بحث تبصره ۹ بنده ه که الحمدالله اجرایی شد بودجه ویژه ای را برای تئاتر در نظر گرفته ایم.

سرانه ۱ میلیاردی برای تئاتر استان‌ها

وی افزود: کار مهم دیگری که انجام دادیم که پیشنهاد معاون هنری بود، برای انجمن های نمایشی در استان ها سرانه ۱ میلیارد تومان اختصاص دادیم و انشاءالله این هفته تخصیص ۵۰ درصدی این سرانه آماده شده و کار مدیریت این بودجه بر عهده معاونت هنری است. اعلام کردم در قرارگاه شهید آوینی که تاسیس شده است، میز موسیقی، میز تئاتر و میز هنرهای تجسمی در اختیار معاون هنری و همکاران شان باشد که ایشان با علم و شناختی که از استان ها دارند برنامه ریزی را انجام دهند.

اسماعیلی ادامه داد: از آقای سالاری پرسیدم که سالانه به انجمن های هنرهای نمایشی استان ها سالانه چه بودجه پرداخت می شود که ایشان گفتند سالانه ۵ تا ۱۰ میلیون تومان. ما این مبلغ را سالانه به یک میلیارد تومان می رسانیم و این یعنی حمایت عملی از حوزه نمایش و تئاتر در استان ها که به هر حال کار اصلی هم همان جا باید شکل بگیرد.
انشاءالله با همکاری معاون هنری و مدیرکل هنرهای نمایشی تلاش می کنیم فاصله بین بودجه تئاتر با سینما را از بین ببریم.

وی افزود: از آقای سقایان دبیر چهل و دومین جشنواره بین المللی تئاتر فجر تشکر می کنم که کار را به خوبی پیش بردند و امسال شاهد استقبال بسیار خوبی از سوی مردم در جشنواره تئاتر فجر بودیم.

اسماعیلی گفت: این روند بار ما سنگین می کند که علیرغم همه محدودیت ها، هر پیشنهادی معاون هنری، مدیرکل هنرهای نمایشی و دبیر جشنواره تئاتر فجر داشتند باشند، اجرا می‌کنیم.

۲۲۰۵۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا