فرهنگ و هنر

تعیین تکلیف یک میلیارد برگ از اسناد راکد دستگاه‌های دولتی/ چرا شیفت شب کتابخانه ملی باز نمی‌گردد؟

تعیین تکلیف یک میلیارد برگ از اسناد راکد دستگاه‌های دولتی/ چرا شیفت شب کتابخانه ملی باز نمی‌گردد؟

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران ،‌ نشست خبری رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی ظهر امروز سه‌شنبه ۷ تیر ماه با حضور علیرضا مختارپور ریاست سازمان اسناد و کتابخانه ملی‌، عصمت مومنی معاون کتابخانه ملی ایران‌، هوتن والی نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع‌، فاطمه صدر سرپرست معاونت پژوهش و منابع دیجیتال و محمدهادی ناصری سرپرست معاونت اسناد ملّی سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران برگزار شد.

علیرضا مختارپور در این نشست در سخنانی ضمن تبریک هفته دولت و تسلیت ایام اربعین حسینی گفت: در طول دو سالی که از عمر دولت گذاشته و مدیریت جدید در سازمان مستقر شده‌ چند هدف مدنظر ما بوده است.اول اینکه ما تلاش کردیم کاستی‌ها و کمبودهایی که در هر دوره وجود دارد و طبیعتاً توسط مدیران بعدی باید برطرف شود، را برطرف کنیم.

وی ادامه داد: دومین اقدام ما حرکت به سمت تحول، آینده و بهبود شرایط برای استفاده بهتر و بیشتر از منابع سازمان بود که سازماندهی منابع، تحول دیجیتال، غایت‌های بین‌المللی، ساماندهی اسناد، کمک به دستگاه‌های مختلف برای جمع‌آوری اسناد از جمله محورهای انجام شده در این دو اقدام است.

معیارهای اهدای منابع ضابطه‌مند شد

عصمت مومنی معاون کتابخانه‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این نشست در سخنانی از بازنگری سند فراهم‌آوری منابع اطلاعاتی در سازمان خبر داد و گفت: در واحد فراهم‌آوری، ریل‌گذاری یا تبیین نحوه اهدا به مجموعه‌ها و مبادله اطلاعات مدنظر ما بود که در این دوره تعیین خط مشی شد. ما در اداره فرآهم‌آوری موظف به اهدای منابع به کتابخانه‌های عمومی هستیم که این معیارها هم به لحاظ سهمیه و هم به لحاظ محتوایی ضابطه‌مند شده‌اند. هم‌چنین اساسنامه مبادله اطلاعات کتابخانه‌ای نیز احیا شد.

فاطمه صدر معاون پژوهشی سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیز در این نشست خبری به ارائه گزارش آماری از روند فعالیت‌ها پرداخت و گفت: برای تکمیل پروژه‌های تحول دیجیتال با سه پروژه هوش مصنوعی به فعالیت خود ادامه دادیم که بخشی از آنها روی سامانه‌های سازمان آماده‌سازی می‌شوند.

۹ هزار و ۱۹۰ پرونده  بر اساس درخواست مراجعه‌کنندگان دیجیتالی شد

وی ادامه داد: در بخش اسکن و دیجیتال‌سازی منابع ۹ هزار و ۱۹۰ پرونده  بر اساس درخواست مراجعه‌کنندگان دیجیتالی شد،‌ هم‌چنین کرده بودند همچنین ۱۵ هزار و ۱۰۶ پرونده نیز بر اساس تعیین اولویت‌ها از سوی سارمان دیجیتالی شده است. در بخش تجهیزات برای حوزه دیجیتال سازی ۷ دستگاه جدید به ما اختصاص داده شد که فرایند را سرعت بخشید، ما در سال گذشته منابع جدیدی شامل اعلامیه‌ها، کارت‌های تبریک و رزومه‌های موجود در سازمان را نیز که تاکنون دیجیتالی نشده بود، به منابع دیجیتالی اضافه کردیم.

صدر تصریح کرد: همچنین ۴۸۷ لوح فشرده که بخش عمده آن مربوط به نسخ خطی گردآوری شده از منابع دیگری غیر از سازمان اسناد و کتابخانه ملی است بازبینی شد،  فایل‌ها سازماندهی می‌شود تا به چرخه منابع دیجیتال ما اضافه شود.

وی با اشاره به جشنواره ملی پژوهش و فناوری سازمان اسناد و کتابخانه ملی گفت: سال گذشته دوره سیزدهم جشنواره را برگزار کردیم و امسال نیز دوره چهاردهم را اواخر آذر و اوایل دی ماه برگزار خواهیم کرد، کارهای مقدماتی آن انجام شده و شورای سیاستگذاری هفته آینده اولین جلسه خود را برگزار خواهد کرد.

محمدهادی ناصری سرپرست معاونت اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران  نیز گفت: حوزه اسناد ملی از حوزه‌های مهم در نظام اداری کشور است، چون تجمع اسناد و تنوع اسنادی که در حوزه اداری نگهداری می‌شود، منبع غنی از تجربه زیستی در دو حوزه مدیریت کشور را فراهم می‌کند که قابل اعتناست.

بیش از یک میلیارد برگ از اسناد راکد دستگاه‌ها تعیین تکلیف شد

وی گفت: در سال گذشته وظایف دستگاه‌های اداری در حوزه اجرای قانون اسناد ملی یادآوری شد و شاهد یک انگیزه مجدد و رشد در فعالیت‌های حوزه اسنادی دستگاه‌های اداری کشور بودیم، مخازن معاونت اسناد ملی یک میلیون و ۱۲ هزار و ۴۵۹ پرونده است. در سال گذشته بیش از یک میلیارد برگ از اسناد راکد دستگاه‌ها تعیین تکلیف شد و ۲۵ میلیون و ۴۴۳ هزار و ۱۷ برگ اسناد دارای ارزش به سازمان اسناد متصل شد.

ناصری ادامه داد: یکی از اتفاقات حوزه مدیریت اسناد این است که در صورت اجرای دقیق قانون فایده بزرگی به دستگاه‌ها برمی‌گردد و آن آزادسازی فضای اداری اشغال شده در این زمینه است در این راستا ۵۱ هزار و ۸۴۸ متر مربع فضای اداری حاصل از نگهداری اسناد برای دستگاه‌های اداری آزاد شده است.

به گفته ناصری ۶ هزار و  ۱۳۶ ساعت باز آموزش و آموزش مستمر کارکنان بایگانی‌ها و مسئولان اسناد دستگاه‌ها نیز انجام شده است. همچنین ۲۰ مجموعه سند به معاونت اهدا شده و ۶۴ مجموعه شامل ۷۲۹ ردیف هم خریداری شده است. بیش از یک میلیون برگ از اسناد ملی و ۶۶۰۰ سند دیداری و شنیداری تنظیم شده است.

رشد ۸۷ درصدی بودچه کتابخانه ملی

هوتن والی‌نژاد معاون توسعه مدیریت و منابع‌ نیز در سخنانی گفت: بودجه سازمان اسناد و کتابخانه ملی از رشد نسبتا خوبی برخوردار بوده و ۸۷ درصد رشد داشته است. بر این اساس ما خریداری تجهیزات را در دستور کار قرار دادیم، در این راستا ۱۸۵ دستگاه دوربین خریداری شد.

هزینه ۵ میلیاردی برای امنیت بلوارهای منتهی به کتابخانه ملی

وی ادامه داد:‌ سال‌ها بود که دوربین‌های اطراف بلوار کتابخانه ملی آنالوگ بود که ما با صرف هزنیه ۵ میلیاردی آنها را با دوربین‌های دیجیتال جایگزین کردیم. همچنین سیستم آی‌تی دستگاه‌ها نیز ارتقا پیدا کرد و ۱۴۰ دستگاه کامپیوتر به مبلغ ۴ میلیارد و ۹۰۰ میلیارد تومان خریداری شد.

کتابخانه ملی برای ارتقای امنیت مناطق اطرافش وارد مذاکره با پلیس شد

به گفته والی نژاد ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان نیز صرف هزینه  تکمیل ورودی غربی سازمان شده است و ۱۰ دستگاه اسکنر نیز برای فضای دیجیتال سازی خریداری شده است. در مجموع هزینه ۴۰ میلیاردی برای تجهیز منابع انجام شده است.

وی از به روز رسانی تجهیزاتی مبلمان، صندلی و میز خبر داد و گفت: در این زمینه ۶ میلیارد تومان هزینه کردیم و ۸۰۰۰ متر مربع نیز موکت خریداری شد. این احتمال وجود دارد که برای نصب و راه‌اندازی این تجهیزات جدید چند روزی کتابخانه تعطیل شود.

شیفت شب کتابخانه ملی چرا بازنمی‌گردد؟

بخش دیگری از این نشست به پرسش و پاسخ خبرنگاران اختصاص داشت که علیرضا مختارپور رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی در پاسخ به پرسش در پاسخ به پرسشی درباره راه‌اندازی مجدد شیفت شب و انتقاداتی که نسبت به حذف آن وجود دارد گفت: مجموعه اعضای کتابخانه ملی که شامل کارشناسی ارشد به بالا و برخی از استثنائات است،‌ قریب به ۲۵۰ هزار نفر است،‌ از طرفی دیگر ظرفیت سالن‌های کتابخانه ملی نیز محدود است، سال‌های قبل شیفت شب فعالیت نداشته است،‌ بلکه در سال‌های ۹۲ و ۹۳ نوبت شیفت شب از ساعت ۹:۳۰ تا ۶ صبح برپا شد. بررسی‌های ما از شیفت شب کتابخانه ملی به این  نتیجه رسید که اولاً تعداد اعضایی که از شیفت شب در هر شب استفاده می‌کنند؛ بیش از ۵۰ نفر نبوده است و اکثر وقت استفاده شده نیز تا همان ۱۲ شب است،‌ دوماً از میان کسانی که از ۱۲ شب تا ۶ صبح از شیفت شب استفاده می‌کنند، بین ۴۰ تا ۶۰ درصد یا در نمازخانه و یا در پشت میز تالار مشغول استراحت هستند، با این شرایط،‌ و با توجه به امکانات، بودجه و انرژی باید هزینه می‌کردیم که چیزی حدود ۵۰ نفر که از آن میان تنها ۲۰ نفر آنها استفاده فعال داشتند از شیفت شب بهره ببرند، کما اینکه در هیچ کجای اساسنامه و قانون کتابخانه ملی این خدمات وجود ندارد و جزو تکالیف سازمان اسناد و کتابخانه ملی نیست. ما از ساعت ۹:۳۰ تا ۱۲ شب خدمات را ارائه می‌دهیم.

جمع‌آوری اسناد؛ مهمترین وظیفه مراکز استانی کتابخانه ملی

گزارش مبسوط از ماجرای آب‌گرفتگی اسناد به نهادهای ناظر ارائه شده است

مختارپور در پاسخ به پرسش درباره سرنوشت اسناد آب گرفته در سازمان نیز گفت: طبق گزارش رئیس قبلی سازمان ساختمان اسناد ملی در جایی قرار گرفته است که آب‌های زیرزمینی در آن قرار دارند، به دلیل بارندگی‌های شدید و اتفاقاتی که در بستر مترو در چند سال پیش رخ داد، مقداری از اسناد در طبقه زیرین دچار آبگرفتگی شد، برخی از دستگاه‌های نظارتی معتقد بودند که اسناد مهم و دارای ارزش، آسیب دیده و برخی دیگر معتقد بودند که این اسناد آنچنان هم مهم نبوده است.

وی با بیان این مطلب که آنچه مبرهن است،‌ این است که تعداد قابل توجهی از اسناد آسیب دیده که همچنان بخش‌هایی از آن در کتابخانه نگهداری می‌شود‌، گفت: ما تمام مستندات موجود را جمع‌بندی کرده و در قالب گزارش مبسوط و مستند با تصاویر و آمار در اختیار دستگاه‌های نظارتی قرار داده‌ایم چون وظیفه قضاوت بر عهده ما نیست در این زمینه بیشتر نظر نمی‌دهم. اما در روزهای پایانی اسفند ۱۴۰۰ باران شدیدی بارید که ما با عبرت از حادثه گذشته اقدامات پیشگیرانه‌ای را انجام دادیم،‌ اولاً همه مدیران ما با وجود تعطیلات نوروز سر کار بودند و با انجام لایه‌روبی‌، و تعویق پمپ‌ها حتی یک قطره آب   به داخل ساختمان آرشیو نفوذ نکرد. امروز مطمئن هستیم هر بارش دیگری که صورت بگیرد آسیبی آرشیو ما را تهدید نمی‌کند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به پرسش درباره امنیت بلوار کتابخانه ملی و دزدی‌هایی که از اتومبیل‌ها انجام می‌شد گفت: این اتفاق اصلاً در حوزه کتابخانه ملی نبوده است، بلکه فضایی است که متعلق به اراضی اطراف است. در اینکه آیا اراضی عباس آباد باید امنیت این منطقه را برقرار کنند یا نیروهای انتظامی محل مناقشه است؛ گاهی اوقات دستگاه‌های انتظامی معتقد بودند که چون این بلوار در اختیار نهادهای دولتی است باید تامین هزینه برای امنیت آن انجام شود، اما مهمترین اقدامی که باید در این زمینه انجام شود و از ۲۰ سال پیش قرار آن گذاشته شده راه‌اندازی پارکینگ طبقاتی برای اعضا در ضلع شمالی است؛‌ در آن سال‌ها قرار دادی با شهرداری تهران بسته شد که نه تنها پارگینگ ساخته نشد بلکه بر اساس گودبرداری دیوارهای مخازن ما نیز ترک برداشت.

پروژه ساخت پارکینگ طبقاتی مجدداً‌ آغاز شد

مختارپور گفت:‌ من پس از ورود به کتابخانه ملی این موضوع را شدیداً پیگیری کردم و خوشبختانه سال گذشته موفق شدیم دوباره این کارگاه را راه‌اندازی کنیم، شهرداری و شورای شهر تقبل کردند و چند ماهی است که این کار شروع شده است، اما برای تامین امنیت این بلوار به جهت استفاده اعضای کتابخانه از محل بودجه سازمان دوربین‌هایی را نیز نصب کردیم تا وظیفه خود را انجام داده باشیم.

/

 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا