آذربایجان شرقی

تولید سالانه ۱۷۳ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی در آذربایجان‌شرقی

به گزارش برگزیده های ایران از تبریز، جلال رحیم‌زاده در گفت‌وگو با خبرنگاران سطح زیر کشت گوجه‌فرنگی در فضای باز و مزارع استان آذربایجان‌شرقی را  ۳۱۰۰ هکتار اعلام کرد و اظهار داشت: از این میزان مساحت کشت مقدار ۱۴۰ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی برداشت می‌گردد.

وی با بیان اینکه کاشت گوجه‌فرنگی به صورت تابستانه و برداشت محصول هم به صورت تابستانه در سطح استان صورت می‌پذیرد، افزود: سطح زیر کشت تابستانه گوجه‌فرنگی استان ۳۱۰۰ هکتار می‌باشد که عمدتاً در شهرستان‌های مرند، آذرشهر، شبستر، بناب، ملکان، تبریز، میانه کشت می‌گردد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان آذربایجان‌شرقی، متوسط تولید محصول گوجه‌فرنگی در هر هکتار را ۴۵ تن اعلام نمود و یادآور شد: میزان تولید محصول گوجه‌فرنگی استان حدود ۱۴۰ هزار تن می‌باشد که علاوه بر تامین نیاز داخلی استان به سایر استان‌های همجوار نیز ارسال می‌گردد.

وی، ارقام عمده مورد کشت گوجه‌فرنگی در استان را شامل ارقام متین، ۸۳۲۰ سوپر چیف، سوپر استراین B، اوربانا، الیسا و … دانست و افزود: عمده مصرف محصول تولیدی گوجه‌فرنگی به‌صورت مصرف تازه‌خوری یا مصرف کارخانه‌های رب‌سازی و یا به‌صورت تولید رب خانگی می‌باشد.

رحیم‌زاده به مشکلات تولید محصول گوجه‌فرنگی در استان اشاره نموده و افزود: محدودیت منابع آبی جهت کاشت گوجه‌فرنگی به‌خصوص در شهرستان‌های حوزه دریاچه ارومیه، کمبود وجود بذر اصلاح شده گوجه‌فرنگی در سطح استان و بالا بودن قیمت بذر اصلاح شده گوجه‌فرنگی و عدم توان خرید توسط کشاورزان از جمله مشکلات این بخش می‌باشد.

مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی استان، به اقدامات انجام یافته در زمینه افزایش تولید گوجه‌فرنگی اشاره نمود و ادامه داد: استفاده از ارقام پرمحصول و بازارپسند از جمله ارقام متین و ۸۳۲۰ و استفاده از روش‌های نوین آبیاری از جمله کاربرد نوار تیپ در آبیاری مزارع گوجه‌فرنگی جهت کاهش مصرف آب از جمله اقدامات انجام یافته توسط سازمان جهادکشاورزی استان آذربایجان شرقی  ر زمینه افزایش تولید گوجه فرنگی بوده است.

وی با بیان اینکه ۱۴۰ هزار تن محصول تولید شده  گوجه‌فرنگی مربوط به فضای باز و مزارع بوده است، ادامه داد: همچنین از ۱۱۰ هکتار گلخانه گوجه‌فرنگی در استان که زیر نظر مدیریت باغبانی سازمان می‌باشد با تولید میانگین ۳۰۰ تن در هکتار، حدود ۳۳ هزار تن گوجه‌فرنگی تولید شده است که با تجمیع تولید مزارع می‌توان گفت در سال‌جاری ۱۷۳ هزار تن محصول گوجه‌فرنگی در استان آذربایجان‌شرقی تولید شده است.

انتهای پیام/۶۰۰۳۴/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا