اخبار روز

قیام دانشگاهی آمریکا تبدیل به یک قیام همه‌گیر اجتماعی می‌شود

قیام دانشگاهی آمریکا تبدیل به یک قیام همه‌گیر اجتماعی می‌شود

– اخبار سیاسی –

سعید عبدالملکی عضو هیئت علمی دانشگاه پبام نور در گفتگو با خبرنگار گروه دانشگاه خبرگزاری برگزیده های ایران، با اشاره به خیزش جهانی دانشجویان به‌خصوص در کشورهای غربی و آمریکا علیه رژیم صهیونیستی و حمایت از مردم غزه اظهار داشت: فوکویاما در کتاب پایان تاریخ، نظام لیبرال دموکراسی را بهترین و نهایی‌ترین نسخه حکمرانی معرفی می‌کند که بدیلی برای آن وجود ندارد؛ به‌‌زعم وی این الگو تنها نظامی است که می‌تواند انسان‌ها را برای همیشه خوشبخت نگه‌دارد اما در انتهای کتاب دیدگاه خود را نقض می‌کند و به تضاد روانی ناشی از رفاه، صلح و غرور لجام‌گسیخته‌ای اشاره می‌کند که نتیجه حکمرانی دموکراسی لیبرال است.

وی افزود: به‌‌اعتقاد وی غرور بیجا از یک‌سو و اشباع روانی ناشی از رفاه، برابری و آزادی و صلح از دیگر سو نظام‌های غربی را به کام مرگ می‌فرستد چراکه مقادیر گسترده‌ای از تسلیحات کشتارجمعی و هسته‌ای در اختیار آن‌هاست.

این استاد دانشگاه با ابراز اینکه “آنچه امروز در دانشگاه‌های آمریکا می‌گذرد نوعی تضاد روانی ناشی از بیماری نظام لیبرال دموکراسی است.”، اضافه کرد: علی‌رغم آنکه نظام سیاسی غرب مدعی بود که دموکراسی لیبرال بهترین گزینه است اما به‌واقع بهترین گزینه نبوده است و تنها راه‌حل ممکن برای حل مسائل بشری نیست، چراکه در این چارچوب، بشر یک تعریف واحد ندارد و به  خوب و بد تقسیم می‌شود و بشر خوب می‌تواند بشر بد را نابود کند.

وی با بیان اینکه موارد متعددی از مصادیق این نوع ایدئولوژی در صدساله اخیر در جهان وجود داشته است، متذکر شد: آمریکا و اروپا در این سالها به‌بهانه‌های مختلف به اقصی نقاط جهان لشکرکشی کردند تا مثلاً دموکراسی و حقوق بشر را به‌ارمغان بیاورند اما اینک کشوری که خود را مبدأ صدور دموکراسی و نگهبان و مراقب آن می‌دانست و به‌بهانه آن جنگ و خونریزی و مبارزه برای جلوگیری از هسته‌ای شدن کشورها راه می‌انداخت ذات واقعی خود را برملا کرده است.

عبدالملکی با یادآوری اینکه ایالات متحده آمریکا در سال ۲۰۰۳ عراق را شخم زد تا بمب هسته‌ای پیدا کند اما دروغی بیش نبود، تصریح کرد: امروز نیز بیش از ۳۵ هزار انسان در غزه کشته‌ شدند که اکثریت آنان زنان و کودکان بی‌دفاع بودند. لیبرال دموکراسی چه توجیهی برای این نسل‌کشی دارد؟! در واقع استدلالی که  بتواند افکار عمومی جهان و نخبگان دانشگاهی آمریکا را در این خصوص قانع کند، وجود ندارد.

وی گفت: دانشجویان و اساتید دست به قیام سراسری زدند چراکه احساس می‌کنند این نظام هویت، غرور و انسانیت آن‌ها را غارت کرده است و عملاً با یک نظام میلیتاریستی و اشغالگر روبه‌رو هستند که سیستم دانشگاهی تا امروز در حکم چرخ‌دنده‌های این نظام ارتش‌سالار بوده و وظیفه دانشجویان روغن‌کاری چرخ‌دنده‌های این ماشین کشتار بوده است.

وی با اشاره به اینکه سرکوب دانشجویان در آمریکا و دستگیری فاجعه‌بار اساتید اقتصاد و فلسفه پیام‌های مهمی دارد، خاطرنشان کرد: سیاست غرب از دموکراسی، حقوق بشر و آزادی بیان استفاده ابزاری کرده و اکنون به جایی رسیده است که فقط رنگین‌پوستان نیستند که علیه تبعیض نژادی مبارزه می‌کنند بلکه داد دانشگاهیان و حتی برخی دولتمردان آمریکا و فرزندان مسئولان این کشور را نیز به صدا درآورده است. دور نیست این قیام دانشگاهی تبدیل به یک قیام همه‌گیر اجتماعی شود چراکه دفاع و حمایت همه‌جانبه دولت آمریکا از رژیم صهیونیستی، کودک‌کشی و نسل‌کشی این رژیم آبرویی برای سرمایه‌های اجتماعی و سیاسی آمریکا یعنی ارزش‌های آمریکایی باقی نگذاشته است.

عبدالملکی در بخش دیگری از سخنان خود با توجه به مرثیه‌سرایی و دخالت سیاستمداران غربی و آمریکایی در خلال ناآرامی‌ها و اغتشاشات ۱۴۰۱ در ایران گفت: در آن روزها شاهد مرثیه‌سرایی‌ها و اظهارات مداخله‌جویانه سیاستمداران غربی با عنوان دفاع از آزادی بیان، حقوق بشر، ابراز عقیده و پرهیز از خشونت درباره وقایع کشورمان بودیم اما سرکوب اساتید و دانشجویانی که در حمایت از مردم بی‌دفاع غزه در دانشگاه‌های آمریکا به میدان آمدند نشان داد این مفاهیم برای سیاستمداران غرب تنها یک ابزار برای مدیریت و کنترل جوامع و سلطه بر سایر کشورها است و اگر در شرایط خاص قرار بگیرند همه آن مفاهیم شکیل و زیبا را پای امیال و منافعشان قربانی می‌کنند و به‌‌واقع ارزش‌های غربی و آمریکایی نوعی کلاه‌برداری است.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا