اجتماعی

حجم بازار کاتالیست‌ در ایران بالغ‌ بر ۴.۶ هزار میلیارد تومان

حجم بازار کاتالیست‌ در ایران بالغ‌ بر ۴.۶ هزار میلیارد تومان

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، آیین اختتامیه جشنواره نانو و رسانه ۱۴۰۱، امروز صبح ۲۵ تیرماه ۱۴۰۲ در مجموعه کوشک باغ هنر (باغ کتاب تهران) با حضور مدیران رسانه‌های برتر، خبرنگاران برتر و اصحاب رسانه برگزار شد.

عماد احمدوند؛ دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو در این مراسم اظهار کرد: طبق یک مقایسه‌ای در چند روز گذشته روند ثبت اختراعات و انتشارات علمی عربستان را در یک نشست علمی بررسی کردیم که نشان می‌داد این کشور در حوزه کاتالیست‌ها بالغ بر ۱۶۷ پتنت را ثبت کرده اما برنامه آنها برای ارائه محصول، سال ۲۰۲۵ بود.

وی گفت: در ایران علی‌رغم کاستی‌ها، بالغ بر ۵۰ کاتالیست مبتنی بر نانو در حوزه‌های مختلف پتروشیمی، فولاد و … استفاده می‌شود و حجم  بازار اولیه کاتالیست‌ها طبق آمار سال ۱۴۰۰ بالغ بر ۴.۶ هزار میلیارد تومان بوده است؛ اثرگذاری اقتصادی آنها بالاتر بوده و اثرگذاری اجتماعی و سیاسی آنها بسیار بیشتر از اقتصادی بود چراکه این محصولات در حوزه‌ای تولید می‌شوند که ما تحریم هستیم.

تثبیت جایگاه نانویی ایران در جهان با “اسناد بالادستی ستاد فناوری نانو”/ آموزش ۱.۵ میلیون دانش‌آموز در حوزه نانو

وی ادامه داد: اگر این محصولات مبتنی بر فناوری نانو در طول سال‌ها توسط فناوران تولید نشده و در صنایع فولاد و پتروشیمی ما استفاده نمی‌شد، بسیاری از واحدهای پتروشیمی ما یا تعطیل می‌شد یا با درصد بسیار پایینی در حال کار و فعالیت بود.

احمدوند افزود: یک بخشی از این دستاوردها و مسیر، مدیون رسانه‌ها و اطلاع‌رسانی‌ها و معرفی آنها از محصولات و فناوری‌هایی که ارائه شده است. امروز توسعه فناوری‌هایی که در حوزه کشاورزی توسعه پیدا کرده، در عرصه اقتصاد، بیشتر از گذشته وابسته به نقش‌آفرینی رسانه‌ها است.

دبیر ستاد توسعه فناوری‌های نانو تصریح کرد: رسانه‌ها باید محصولات و فناوری‌های نانویی را معرفی و مطالبه‌گری کنند و فرصت‌هایی که برای استفاده از این فناوری وجود دارد را به درستی شناسایی کنند.

وی تأکید کرد: از طرفی با همکاری یکدیگر در این مسیر، ستاد نانو همه محصولاتی که ظرفیت تأثیرگذاری اجتماعی و اقتصادی بالا دارند را در مسیر توسعه فناوری آن کمک کند و اجزای دیگر این سیستم نوآوری و اکوسیستم بتوانند در توسعه بازار اقتصادی آن نقش ایفا کنند و همه اینها در بستر اطلاع‌رسانی، معرفی و شناسایی اتفاق می‌افتد که نقش رسانه‌ها در این نقطه بسیار مشهود است.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا