اجتماعی

تلاش برای ایجاد بازار دارویی در تاجیکستان/ صدور مجوز گردشگری سلامت برای ۲۲۰ بیمارستان

تلاش برای ایجاد بازار دارویی در تاجیکستان/ صدور مجوز گردشگری سلامت برای ۲۲۰ بیمارستان

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ بهرام عین‌اللهی پیش از سفر به کشور تاجیکستان در جمع خبرنگاران در فرودگاه امام خمینی(ره) اظهار کرد: نزدیکی‌های فرهنگی و زبانی ایران و تاجیکستان بسیار  است و این سفر با چند هدف مهم در حوزه سلامت صورت می‌گیرد که ایجاد بازار دارویی برای ایران در تاجیکستان از اهم محور‌های آن است.

وزیر بهداشت با بیان این که ایران بیش از ۹۸ درصد نیاز دارویی خود را بر اساس توان داخلی رفع کرده است، خاطرنشان کرد: این ظرفیت می‌تواند بازار خوبی برای صنعت دارویی ایران در کشور‌های منطقه ایجاد کند.

عین‌اللهی سفر دو روزه به تاجیکستان را در مسیر تقویت دیپلماسی سلامت عنوان و تصریح کرد: در این سفر به دنبال صادرات تجهیزات پزشکی و دارویی و تقویت ظرفیت شرکت‌های دانش‌بنیان در تولید و توسعه بازار تجهیزات پزشکی ایران  است و از مراکز درمانی و دانشگاهی تاجیکستان  بازدید می‌کند.

وزیر بهداشت گفت: با توجه به زبان مشترک ایران و تاجیکستان، گسترش گردشگری سلامت از دیگر محور‌های این سفر است و در تلاشیم هر چه زودتر برای انتخاب و اعزام رایزن سلامت به کشورهای دوست اقدام کنیم. لذا کشور تاجیکستان از  اولین کشور‌هایی خواهد بود که  رایزن سلامت را با هدف توسعه بازار محصولات سلامت محور و همچنین گردشگری سلامت در آنجا مستقر خواهد کرد.

عین‌اللهی خاطرنشان کرد: ۲۲۰ بیمارستان کشور در زمینه گردشگری سلامت مجوز دریافت کرده‌اند که می‌تواند زمینه‌های زیادی برای توسعه گردشگری سلامت در کشور و ارزآوری ایجاد کند.

وی اضافه کرد: با وزیر امور خارجه گفت و‌گوهایی داشته‌ایم مبنی بر تعیین و انتصاب رایزن سلامت در سفارتخانه‌های برخی از کشورهایی که با آنها در زمینه‌های دارو، تجهیزات پزشکی، علم و فناوری و تبادل استاد و دانشجو همکاری داریم.

تسهیل شرایط صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ایرانی به عراق

وی با بیان این که کشورهایی که در حوزه دیپلماسی سلامت ارتباطات گسترده‌ای با ما دارند، در اولویت انتخاب رایزن سلامت خواهند بود، خاطرنشان کرد: بر اساس این طرح یک نفر در سفارتخانه‌های ایران در این کشورها به عنوان رایزن سلامت از طرف ما مستقر می‌شود؛ زیرا در بحث گردشگری سلامت نیاز داریم برنامه‌ریزی‌ها از کشور مبداء انجام شود و این کار نیاز به حضور رایزن سلامت در این کشورها دارد.

وزیر بهداشت اظهار کرد: بر اساس توافق با دکتر امیرعبداللهیان، اولین رایزن سلامت در کشور عراق طی دو هفته آینده مستقر می‌شود. گردشگری سلامت ما در عراق بسیار فعال است و تعیین رایزن سلامت این کار را هدفمند می‌کند و بدین ترتیب دست برخی واسطه‌های غیرعلمی که صرفا به دنبال منافع شخصی خود هستند، نیز کوتاه می‌شود. همچنین این رایزن میتواند ورود شرکت های دارویی و تجهیزات پزشکی را به کشورهای مقصد تسهیل کند.

وزیر بهداشت گفت: در چند ماه آینده انتصاب رایزن سلامت در کشورهای دیگر نیز عملیاتی خواهد شد. فعلاً در ۶ کشور در مرحله اول رایزن سلامت منصوب می‌شود که شامل کشورهای آمریکای جنوبی و آفریقایی است. همچنین در کشورهای همسایه نیز استقرار رایزن سلامت را پیگیری می‌کنیم.

عین اللهی یادآور شد: مذاکرات با کشورهای اوراسیا و پیمان شانگهای نیز در حال انجام است و امیدواریم بتوانیم دبیرخانه سلامت این کشورها را در ایران فعال کنیم.

وزیر بهداشت با اشاره به سفر خود به قاره آفریقا عنوان کرد: در سفر به آفریقا به به همراه ریاست جمهوری مذاکرات مهمی در حوزه سلامت با مقامات کشورهای کنیا، اوگاندا و زیمباوه انجام شد و دستاوردهای جمهوری اسلامی ایران در حوزه سلامت مورد استقبال این کشورها و همکاری در زمینه دارو و تجهیزات پزشکی مورد مذاکره قرار گرفت.

عین‌اللهی یادآور شد: اکثر این کشورها تولید دارو و تجهیزات پزشکی ندارند ولی در ایران ۹۸ درصد تولید داروها داخلی است و در تجهیزات پزشکی نیز ۴۰ درصد محصولات در داخل کشور تامین می‌شود.

وی ادامه داد: نمایشگاهی در دفتر علم و فناوری ایران در کشور کنیا برگزار شد که بخشی از آن نمایشگاه به دستاوردهای دارو و تجهیزات اختصاص داشت. با این که این نمایشگاه ظرفیت ارائه تمام دستاوردهای ایران را نداشت، ولی مورد استقبال فراوان قرار گرفت.

وزیر بهداشت گفت: همچنین موافقتنامه‌ای در کنیا بین مقامات امضا شد که داد و ستد دارو و تجهیزات نیز در آن قرار دارد. همچنین مقامات اوگاندا برای کمک گرفتن از نیروی انسانی پزشکی ایران نیز اظهار علاقمندی کردند.

عین‌اللهی همچنین با بیان این که ایران از سال ۱۳۷۷ دو درمانگاه در کنیا دارد و‌ بحث گسترش این درمانگاه به بیمارستان در سفر اخیر مورد تبادل نظر قرار گرفته است، افزود: در زیمباوه هم این علاقمندی بسیار بود و در ارتباط با اهمیت حوزه سلامت و امکانات ایران با مقامات این کشور مذاکره شد. رئیس جمهور ایران نیز تمام استعدادها و امکانات ایران را در حوزه سلامت تشریح کرد و بنده نیز گزارشی ارائه دادم.

وزیر بهداشت تاکید کرد: یکی از افتخارات ایران این است که آموزش پزشکی در وزارت بهداشت است و این وزارتخانه می‌تواند برای آموزش علوم پزشکی برنامه‌ریزی کند. ما تقریباً در تمام رشته‌های پزشکی دانشجو و دستیار داریم و نیازهای درمانی مردم خود را در همه قسمت‌های پزشکی از اعمال جراحی ساده تا پیشرفته و انواع پیوندها تأمین می‌کنیم و این توانمندی‌ها از مواردی بود که با کشورهای آفریقایی مورد مذاکره قرار گرفت.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا