کردستان

ارزش راه آهن سنندج بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است

ارزش راه آهن سنندج بیش از ۱۵ هزار میلیارد تومان است

به گزارش خبرگزاری برگزیده از سنندج، اسماعیل زارعی کوشا در گفت و گو با خبرنگاران با علام اینکه چشم انتظاری بیش از۱۸ ساله کردستانی ها برای شنیدن سوت قطار به ایستگاه آخر رسیده است؛ افزود: به هنگام شروع به کار دولت سیزدهم این ابر پروژه بعد از گذشت ۱۸ سال عملیات ساخت تنها ۶۳درصد پیشرفت فیزیکی داشت؛ اما دریک سال گذشته با عملیات جهادی پیشرفت فیزیکی این پروژه مهم ریلی به ۹۶درصد رسیده است. او با اعلام اینکه هم اکنون در چند جبهه و شیفت کاری عملیات راه آهن همدان – سنندج در دست اجراست؛ ابراز امیدواری کرد که این پروژه تا پایان مهرماه سال جاری با حضور ریاست جمهوری افتتاح و با اعزام نخستین کاروان مسافر به مشهدمقدس، به خط سراسری راه آهن کشور متصل شود.

او با اشاره به دستاوردهای سفر ریاست جمهوری و اختصاص ۱۲۰۰میلیارد تومان برای پایان عملیات اجرایی این پروژه در کردستان؛ افزود: تاکنون از مجموع اعتبارات سفر دکتر رئیسی یک هزار و صد و چهار میلیارد تومان به شرکت زیرساخت برای اجرای پروژه پرداخت شده است و مابقی اعتبار مصوب نیز به زودی واریز می شود. استاندار کردستان با اشاره به اهمیت راه آهن تهران- همدان- سنندج و تاثیر اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی این پروژه در توسعه متوازن کردستان به ویژه در حوزه افزایش سرمایه گذاری خارجی و داخلی و توسعه مبادلات تجاری خاطرنشان کرد که فرایند مطالعه و امکان سنجی ادامه خط راه آهن سنندج به مرز بین المللی با شماق مریوان از دیگر برنامه های راهبردی دولت در کردستان است.

او با اعلام اینکه مردم کردستان شایسته بهترین خدمت صادقانه هستند؛ افزود: با اتمام و افتتاح راه آهن همدان – سنندج توسعه پایدار در حوزه اقتصاد کشاورزی،گردشگری، صنعتی و خدماتی اتفاق می افتد؛ چون در تمام کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه حمل و نقل ریلی نقش بی بدیلی در امنیت سرمایه گذاری و توسعه پایدار دارد.

آنگونه که استاندار کردستان توضیح داد در فاز نخست این پروژه امکان جابجایی ۳۰۰ هزار نفر مسافر و ۶۰۰ هزار تن بار در سال، پیش بینی شده است که این ظرفیت مهم در خط ریلی کردستان در افق بلند مدت تا ۶۰۰ هزار نفر مسافر و جابجایی ۳میلیون تن بار در سال مطالعه و برنامه ریزی شده است.

اسماعیل زارعی کوشا در گفت وگو با خبرنگاران افزود: حمل و نقل ریلی از جمله بخش های زیربنایی اقتصاد است که فرآیند توسعه اقتصادی را تحت تاثیر قرارداده و اساس مبادلات بازرگانی و کلید توسعه اقتصادی و اجتماعی محسوب می شود. او راه آهن را به عنوان یک عامل بسیار کارآمد در زمینه حمل و نقل عنوان کرد و افزود: راه آهن از دیدگاه توسعه پایدار آنقدر مهم است که گسترش خطوط ریلی از معیارهای توسعه اقتصادی و زیست محیطی کشورها به شمار می رود.

او با اعلام اینکه هم اکنون پیمانکار و شرکت زیرساخت شبانه روز برای اتمام این مگاپروژه در چند جبهه کاری فعالیت دارند افزود: مسیر ریلی همدان- سنندج از ایستگاه راه‌آهن همدان آغاز می‌شود و پس از عبور از حوالی شهرهای بهار، لالجین، صالح‌آباد و قروه در گردنه صلوات‌آباد به ایستگاه سنندج می‌رسد. طول مسیر ریلی همدان- سنندج نزدیک به ۱۵۱ کیلومتر (با احتساب خطوط ایستگاهی ۱۷۷ کیلومتر) با طراحی ساخت هفت ایستگاه درطول مسیر است.

پروژه راه آهن همدان – سنندج جزو پروژه های مصوب در سال ۱۳۸۳ است که ردیف بودجه ای آن ۱۰ خرداد ۱۳۸۴، در مجلس هفتم مصوب شد و یک روز بعد ( ۱۱ خرداد) تاییدیه شورای نگهبان را گرفت، و مردم کردستان بیش از ۱۸ سال است که منتظر شنیدن سوت قطار در کردستان هستند که در نهایت این رویای دیرینه در دولت مردمی و با تلاش استاندار کردستان تا ۴۰ روز دیگر با حضور ریاست جمهوری به صورت قطعی به بهره برداری می رسد.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا