اصفهان

باید جریان نامنظم آب را با الگوی کشت تنظیم کرد/ امکان برنامه‌ریزی برای تخصیص آب مورد نیاز کشاورزان وجود دارد

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران از اصفهان، مهدی طغیانی، نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی صبح امروز در جلسه‌ای با موضوع آب و الگوی کشت اظهار داشت: مسأله‌ای که در شرق اصفهان مطرح است و مطالعات انجام شده نیز سعی دارد ما را به همان موضوع برساند، این است که حقابه و سهم‌آبه‌ای در شرق اصفهان برای کشاورزی وجود دارد و نیاز است که کشاورزان سهم را دریافت کنند و با توجه به آورد رودخانه این عدد متفاوت است؛ نکته مهم این است که با این منابع بایستی چه اتفاقی در شرق اصفهان بیفتد تا بیش‌ترین فایده حاصل شود.

وی تأکید کرد: بدلیل نوسانات میزان بارش و آورد رودخانه زندگی کشاورزان زندگی‌ای نوسانی شده و زمانی که کشت نیست، گزینه‌ای ندارند.

طغیانی با بیان اینکه در بحث مدیریت آب، طرح ۲ سؤال مهم است بیان کرد: سؤال اول این است که چطور ممکن است جریان نامنظم آب را با بحث الگوی کشت تنظیم کرد تا کشاورزان زندگی پایدار داشته باشند؛ در این راستا قصد داریم جریان نوسانی که تحت تأثیر جریان آب است را به جریانی با ثبات تبدیل کنیم؛ تجربیات کشت گلخانه‌ای در همین مسیر است و شاهد مثال‌های آن هستیم.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: سؤال بعد این است که در این منطقه چه سیاست‌گذاری نیاز است تا این مدل جواب دهد؛ نمی‌توان کشاورز را مجبور به کشت محصول خاص کرد، بلکه نیاز است نظام انگیزشی به گونه‌ای اصلاح شود که به سمت کشت محصولات کم‌آب برود؛ در این راستا نیاز است بدانیم نظام انگیزشی‌ چه باشد و حاکمیت در این باره چه ابزارهایی در دست دارد.

وی با بیان اینکه نیاز است که ۲ مورد یعنی اینکه کشاورز چه بکارد و با چه ابزاری به این سمت قدم بردار باهم پیش برود، یادآور شد: سؤال اول به این دلیل مطرح می‌شود که تلاش کنیم زندگی کشاورز را تنظیم کنیم و دلیل مطرح کردن سؤال دوم این است که نمی‌توان کشاورز را مجبور به کاری کرد و نیاز است خودش به آن سمت برود.

طغیانی با اشاره به این نکته که تصفیه‌خانه شرق و شمال، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب پساب تولید می‌کند و به فرض اینکه تصفیه تکمیلی صورت بگیرد، حدود ۲۰۰ میلیون متر مکعب خروجی دارد که می‌تواند به به کشت مناسب و پایدار کمک کند.

نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی در پایان تأکید کرد: کشاورزی در شرق اصفهان می تواند از همه لحاظ استثناء شود به شرطی که برنامه‌ریزی مناسبی در الگوی کشت وجود داشته باشد.

انتهای پیام/۶۳۱۲۵/ج/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا