سیاسی

حدادعادل: عقلانیت، عدالت و معنویت ۳ اصل اساسی ما برای حضور در انتخابات است

حدادعادل: عقلانیت، عدالت و معنویت ۳ اصل اساسی ما برای حضور در انتخابات است

– اخبار سیاسی –

به گزارش خبرنگار سیاسی خبرگزاری برگزیده های ایران، غلامعلی حدادعادل رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در برنامه تلویزیونی صف اول طی سخنانی اظهار داشت: صداوسیما اولین تجربه‌ انتخاباتی‌اش در مدیریت جدید را پیش رو دارد. از سوی دیگر قانون انتخابات نیز دچار تغییراتی شده و پیش ثبت نام به آن اضافه شده و به همین جهت تصمیم صداوسیما به اینکه فرصتی در اختیار همه داوطلبان بگذارد تصمیم خوبی است. 

وی افزود: بنده در اولین دوره انتخابات ریاست جمهوری در سال ۵۸ در صداوسیما بودم و جنس کار را می شناسم و این کثرت جمعیتی که پیش ثبت نام کردند یک بار سنگینی بر دوش صداوسیما است که نیازمند تدبیر است. البته امیدوارم اشخاصی که در این برنامه‌ها حاضر می‌شوند همانطور که انتظار دارند صداوسیما رفتار عادلانه‌ای داشته باشد آنها نیز با انصاف رفتار کنند و از این فرصت سوءاستفاده نکنند. 

پورمحمدی: مشارکت بالا در انتخابات مجلس یعنی پیروزی همه/ نباید قانون انتخابات را بالا و پایین کنیم

 

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب درباره سیاست‌های کلی انتخابات و تاکید رهبری انقلاب بر بهره‌مندی برابر داوطلبان از امکانات برابر تبلیغاتی در صداوسیما، خاطرنشان کرد: تصمیمی که آقای جبلی در ارتباط با ارائه فرصت برابر برای داوطلبان انتخابات به این معنا است که می‌خواهند امکانات موجود را به شکل تساوی تقسیم کنند البته سازوکار اجرایی این کار نیازمند یک کار کارشناسی دقیق است که امیدوارم در این مسیر موفق باشید. 

حدادعادل درباره علت تاکید رهبر انقلاب بر مشارکت در انتخابات گفت: مشارکت در انتخابات نشانه زنده بودن یک ملت و وجود آزادی و بصیرت سیاسی در یک کشور است. جوانان امروز نبودند و ندیدند و عموما نخوانده‌اند که قبل از انقلاب مجلسی به اراده ملت به وجود نمی‌آمد. به عبارت دقیق‌تر در طول تاریخ طولانی ۱۲۸۵ ساله تا پیروزی مشروطیت و از آن زمان تا پیروزی انقلاب اسلامی به جز دو سه دوره که مردم در انتخابات موثر بودند در بقیه موارد اینطور نبوده است. 

وی یادآور شد: شاه به زبان خود می‌گفت وقتی من شاه شدم فهرست نمایندگان را از سفارتخانه‌ها می‌آورند و می‌گفتند که اینها باید وکیل شوند. البته در دوره سلطنت او نیز به جای سفارتخانه‌ها اینبار دربار بود که نمایندگان را تعیین می‌کرد. اسدالله اعلم در جلد هفتم خاطرات خودش می‌گوید که برای انتخابات فهرست نامزدهای پیشنهادی حزب مردم را برای شاه برد و در حالی که از ۱۳۶ کرسی ۱۰۰ نفر را از حزب مردم برای انتخابات معرفی کرده بود، شاه به او گفته است که ۵۰ نفر بس‌تان است و مابقی کرسی‌ها را به حزب ایران نوین بدهید. 

حدادعادل تاکید کرد: بنابراین این برکت انقلاب و ثمره خون شهدا است که مردم می‌توانند در هر شهرستانی خودشان نمایندگان خود را انتخاب کنند. حالا اینکه خوب انتخاب می‌کنند یا نه بحث دیگری است و ما باید این نعمت را قدر بدانیم و از این نعمت آزادی بهترین بهره را ببریم. 

وی در پاسخ به اینکه گروه‌هایی که علاقه مند به مشارکت بالا در انتخابات نیستند چه کسانی هستند؟ عنوان کرد: بحث مشارکت مطلبی است که باید ساعت‌ها درباره آن بحث کرد. مشارکت پدیده‌‌ای نیست که یک علتی باشد و معلول چند علتی است. مثلا یکی از علل کاهش مشارکت می‌تواند گرفتاری‌ها و مشکلات معیشتی، گرانی و تورم باشد و گله‌مندی مردم موجب عدم حضور آنها پای صندوق‌های رای باشد. به هر حال در کشور ما این مشکل وجود دارد ولی خیلی از مردم توجه دارند که مقصر اصلی حکومت و نظام نیست و تحریم‌های جهانی و به قول اوباما رئیس‌جمهور اسبق آمریکا فلج‌کننده‌ترین تحریم‌های تاریخ که علیه ایران وضع شده موجب بروز مشکلات و متعاقب آن نارضایتی مردم شده است. 

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب ادامه داد: یک دلیل دیگر ممکن است عملکرد مجلس و شورای شهر باشد که ما در تاریخ انقلاب اسلامی نمونه آن را داریم که مجلس ششم و شورای شهر اول از نمونه‌های آن بوده است. در انتخابات دومین دوره شورای شهر علی‌رغم اینکه شورای نگهبان هیچگونه دخالتی در بررسی صلاحیت‌ داوطلبان نداشت در تهران تنها ۱۲ درصد در انتخابات شرکت کردند که این میزان مشارکت نتیجه عملکرد شورای شهر اول بود. 

وی افزود: یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت نسبت دادن تقلب به انتخابات است. اگر مردم در کشوری اعتماد به برگزارکنندگان انتخابات نداشته باشند و احتمال بدهند که در آرای آنها دست برده می‌شود از شرکت در انتخابات مایوس می‌شوند و این مسئله مستقیما در مشارکت تاثیر منفی خواهد گذاشت. بنابراین کسانی که انتخابات در ایران را ظالمانه و نادرست متهم به تقلب کردند مسئولیت بزرگی در کاهش مشارکت دارند. 

حدادعادل گفت: در سال ۸۸ شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری به مرز ۸۵ درصد رسید که رقم بالایی در مقیاس جهانی و مایه افتخار نظام بود. فردای انتخابات سال ۸۸ رهبر انقلاب از این مشارکت بالا تشکر کردند. اما جریان اصلاحات شیرینی این انتخابات را به کام مردم ایران تلخ کردند. شخصی که هنوز انتخابات تمام نشده و صندوق‌ها شمرده نشده ادعا کرد که پیروز انتخابات با فاصله بسیار زیاد است و همان جمعه ۲۲ خرداد جمعیتی را جلوی وزارت کشور آورده بود و از فردای آن روز بدون ذکر دلیل و ارائه سند پشت سر هم تقلب در انتخابات را تکرار کرد و نظام را متهم به تقلب کرد، در حقیقت به مردم ظلم کرد. 

وی گفت: حالا آقایان مرتبا از نظام گله می‌کنند و انتظار دارند که نظام خودش را اصلاح کند تا مشارکت بالا برود، سوال این است که چرا تقصیر‌های خود را به گردن نمی‌گیرند. البته که نظام هم اگر اشتباهی می‌‌کند باید این اشتباهات را اصلاح کند. بنده خودم در همان سال جزو ۶ نفری بودم که شورای نگهبان با سلایق مختلف سیاسی از آنها دعوت کرد و از معترضان به نتیجه انتخابات درخواست کرد با نظارت ما ۶ نفر اعلام کنند که مدعی هستند که در کدام یک از صندوق‌ها تقلب صورت گرفته است. ۶ روز تمام ما با این آقایان مذاکره کردیم ولی این آقایان حاضر نشدند که پاسخی به این درخواست بدهند. 

به گزارش برگزیده های ایران، رئیس شورای ائتلاف نیروهای ائتلاف در بخش دیگری از اظهاراتش خاطرنشان کرد: یکی دیگر از دلایل کاهش مشارکت اتفاقات غیرقابل پیش‌بینی مثل کرونا است. در همین انتخابات ریاست‌جمهوری و شورای شهر حدود ۱۱ درصد از مردم در نظرسنجی‌ها اعلام کرده بودند که به دلیل شرایط کرونایی در انتخابات شرکت نکردند ولی آقایان آمار شرکت در انتخابات را با تفسیرهای سیاسی قضاوت کردند.

وی افزود: البته گاهی سخت‌گیری‌های شورای نگهبان هم ممکن است باعث کاهش مشارکت در انتخابات شود ولی قطعا اعتماد مردم به سلامت انتخابات به ویژه در شمارش آرا موجب افزایش میزان مشارکت خواهد شد. به طور مثال آقای روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۹۲، ۵۰.۷ درصد آرا را داشت ولی شورای نگهبان به این انتخابات مهر تایید زد. این مسئله مهمترین تضمین برای افزایش مشارکت است. 

حدادعادل در پاسخ به این سوال که منظور رهبر انقلاب از برخی گروه‌ها که تمایل به کاهش مشارکت در انتخابات دارند، چه گروه‌هایی است، عنوان کرد:  ممکن است فردی در یک شهرستانی دوست داشته باشد که رقیب او حذف شود تا او بی‌رقیب بماند تا در یک مسابقه یک نفره اول شود اما جریانات انقلابی اصیل که پیرو رهبری هستند هرگز آرزو نمی‌کنند که مشارکت پایین باشد. نظر ما در شورای ائتلاف این است که هم مشارکت در انتخابات بالا باشد و هم مجلس از نظر کیفی یک مجلس کارآمد باشد، مجلسی که خدوم، درستکار و انقلابی باشد. 

وی ادامه داد: تلاش ما در مسیر افزایش مشارکت این است که اعتماد مردم را به جلب کنیم که هم به آمدن پای صندوق و هم رای دادن به نیروهایی که ما به آنها معرفی می‌کنیم، ترغیب شوند. کمااینکه در انتخابت مجلس یازدهم ۷۷ درصد نمایندگان مجلس از فهرست شورای ائتلاف بودند. یعنی ۲۲۵ نماینده مجلس با مهر شورای ائتلاف وارد مجلس شدند.سایر احزاب نیز باید همینگونه عمل کنند و هرکس در ارائه فهرست کارآمد بهتر عمل کند، می‌تواند در انتخابات پیروز شود. 

رئیس شورای ائتلاف نیروهای ائتلاف در ادامه با بیان اینکه یکی از ملاک‌های ما در بستن فهرست این بوده که ما فکر می‌کنیم در مجلس باید اقتصاددان، پزشک، دانشگاهی، زن، روحانی، جوان، باتجربه باشد و ما در بستن فهرست در تهران یا در استان‌ها سعی می‌کنیم که توازن برقرار کنیم، گفت:‌ البته همه چیز دست ما نیست و فهرست دادن در مجلس اینگونه نیست که یک بوم نقاشی را داشته باشیم و بگوییم که هر چه دوست داریم روی آن بکشیم. هزار عامل و ملاحظات وجود دارد و الگوی انتخاب در بسیاری از شهرها خاص است. به طور مثال در برخی شهرها افرادی هستند که مورد اعتماد مردم هستند و مردم کاری ندارند که او به طور مثال اقتصاددان هست یا نه یا در برخی دیگر از شهرستان‌ها مردم به هم‌طایفه‌ای خود رای می‌دهند که این تعصب خیلی خوب نیست. بنابراین امکان دخیل کردن عامل تخصص گاهی اوقات وجود ندارد. 

حدادعادل خاطرنشان کرد: ما در شورای ائتلاف اصولی داریم که شامل قانون اساسی،‌امام، رهبری، استقلال کشور و منافع مردم است و با هر گروه و جمعیتی که ملزم به این اصول باشد حاضر به همکاری هستیم. البته ۳ اصل مهم برای اداره کشور داریم که از سخنان رهبری و مشی امام خمینی گرفته شده است و شامل عقلانیت، عدالت و معنویت است. شاخص‌های اصلی و ستون‌هایی که بنای کار سیاسی ما بر پایه آن استوار شده است این سه مورد است. این سه اصل سه ضلع مثلثی را تشکیل می‌دهند که نبودن هر یک از آنها دو تای دیگر را نیز دچار مشکل می‌کند. در حقیقت عدالت‌خواه بودن بدون عقلانیت و معنویت معنایی ندارد. در عین حال که مذهبی بودن بدون توجه به عدالت و مردم دوستی معنی ندارد. 

وی افزود: متاسفانه در همین برنامه‌ی شما اسم از شورای ائتلاف برده شد و فردی یک خشاب تهمت  علیه شورای ائتلاف خالی کرد ، فردی که اتفاقا خودش نماد تهمت زدن و بدگویی است و دائم مردم را از قوای سه‌گانه ناامید می‌کند. ما مشی خودمان را متانت و خردورزی قرار دادیم و تصور می‌کنیم  که عموم مردم این اصول را بهتر می‌پسندند. تهمت زدن و دروغ گویی را نمی‌پسندیم و سعی ما این است افراد فهیم، متدین،‌انقلابی و متخصص و باتجربه و جوان‌هایی که به آستانه پختگی رسیده باشند را به مردم معرفی کنیم. کمااینکه در همین مجلس یازدهم حدود ۶۰ جوان خوشفکر را وارد کردیم که برخی از آنها از سوی رئیس‌جمهور وارد دولت شدند مثل آقای خاندوزی که از خروجی‌های لیست شورای ائتلاف بود. 

رئیس شورای ائتلاف نیروهای ائتلاف خاطرنشان کرد: البته ممکن است خطایی هم باشد. شما فرض کنید در کار ما ۱۰ درصد خطا باشد این معنیش این است که به طور مثال ۳۰ نماینده را داشته باشیم که ما از عملکرد آنها راضی نباشیم که موجب شود گاهی اوقات موجب می‌شود خدمات کلیت مجلس نیز با عملکرد ضعیف همین ۱۰ درصد مورد خدشه واقع شود. 

حدادعادل با اشاره به سازوکار شورای ائتلاف برای ارزیابی عملکرد نمایندگانی که با پرچم این ائتلاف وارد مجلس یازدهم شدند، گفت: ما برای نخستین بار در تاریخ کار مجلس بعد از انقلاب به عنوان تشکیلات سیاسی که عده‌ای را به مردم معرفی کردیم  وظیفه خودمان دانستیم که برای نماینده معرفی‌شده از سوی خودمان کارنامه‌ای درست کنیم که شامل ارزیابی سلامت سیاسی، اعتقادی، مالی اخلاقی و  التزام کمی و کیفی،  حضور در مجلس و حوزه انتخابیه و  برخورد و تعامل با دولت است تا به این واسطه  تک تک نمایندگانی که با معرفی ما وارد مجلس شدند دارای کارنامه شوند و بر اساس همین شاخص ها  عملکرد افراد معرفی شده را مورد ارزیابی قرار دهیم تا بتوانینم به اعتلای سطح مجلس کمک کنیم و مجلس انقلابی تری را تشکیل دهیم. 

وی درباره مطالبی که علیه شورای ائتلاف بیان می‌شود، عنوان کرد: یک عده از ما گله‌مند و عصبانی هستند به دلیل اینکه ما پیروز دوره قبلی هستیم و همین عده به هر حال سعی می‌کنند در تلویزیون یا فضای مجازی گله‌گذاری را به نحوی بیان کنند اما  ما سعی می‌کنیم که خودمان را خیلی درگیری این حواشی نکنیم و با کاری دینی، معنوی و انقلابی به تشکیل مجلسی بهتر کمک کنیم. 

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب گفت: ما فساد را مانند خوره می‌دانیم یعنی نه تنها در یکی کشور اسلامی در هر کشوری اگر فساد باشد مردم سعادتمند نمی‌شوند و پیشرفت اتفاق نمی‌افتد و انتظار رهبر انقلاب و امام خمینی و مردمی که شهید دادند و پای این انقلاب بودند این است که مسئولان فاسد نباشند. فاسد بودن که دیگر به آمریکا مربوط نیست و مستقیما به تقوای ما مسئولان مربوط است. تاکید ما این است که افرادی را معرفی کنیم که درگیر فساد اقتصادی نشوند. 

حدادعادل درباره ممنوعیت ورود نیروهای مسلح در انتخابات و کار سیاسی خاطرنشان کرد: نیروهای مسلح در هر کشوری باید از اختلاف سلیقه احزاب فراتر باشند و وظیفه اصلی نیروهای مسلح دفاع از تمامیت ارضی و امنیت کشور است و این فراتر از این جناح و آن جناح است.البته این سخن به معنای آن نیست که نیروهای سپاه یا ارتش بصیرت سیاسی نداشته باشند آنها هم باید مراقبت کنند و احزاب و جریانات را بشناسند و دارای حافظه سیاسی باشند. 

حدادعادل در پاسخ به این سوال که در ادوار گذشته مجلس، بهترین مجلس کدام مجلس بود؟‌ گفت: مجلس اول، وزین بود منتها ما نباید به این سوالاتِ کلی به شکل اصطلاحا کیلویی جواب بدهیم. باید چندین عامل را در مجالس مختلف ارزیابی کنیم. البته تلخ‌ترین دوران ۴ساله من در مجلس ششم بود که به قول معروف مسلمان نشنود کافر نبیند. مجلس ششم مجلس خوبی نبود البته از نظر عده‌ای هم شاید بهترین مجلس بوده است. رهبری درباره مجلس هفتم فرمودند اهمیت آن از این جهت بود که نهالی بود که از میان سنگلاخ رویید. مجلس فعلی در مجموع مجلس خوبی می‌بینیم و رهبر انقلاب هم این مجلس را از سال اول انقلابی ارزیابی کردند. در این مجلس دیگر نمی‌بینیم که یک نماینده حرفهای دشمن‌شاد کن بزند. یکی از شاخص‌های دیگر این مجلس وضع قوانین کارآمد بوده است. 

وی درباره نظرش در رابطه با شفافیت در آرا، دریافتی‌ها و سفرهای خارجی نمایندگان گفت:معتقدم که کسی از شفافیت می‌ترسد که آلوده باشد. کارنامه بنده در ۱۶ ساله مجلس روشن است که ریالی از مجلس نگرفتم و حقوق از دانشگاه می‌گرفتم و جایی هم اگر می‌رفتم تا ریال آخر ثبت و ضبط است و بنابراین از شفافیت نمی‌ترسد البته یک ملاحظه در حوزه شفافیت وجود دارد و آن اینکه باید مراقب باشیم که یک عده غوغاسالار نماینده را به دلیل رای آزادی که داده هو نکنند. در قانون شفافیت باید ملاحظات باشد که عده‌ای شفافیت را به عنوان چکش سیاسی برای زدن کسانی که قصد دارند به شکل آزادانه نظر و رای خود را عنوان کنند، استفاده نکنند. 

رئیس شورای ائتلاف نیروهای انقلاب در پایان گفت:‌همیشه در مجلس نگران کمبود نمایندگانی با گرایشات فرهنگی بودم و یکی از ضعف‌های مجالس ما در ادوار گذشته کمبود چهره‌های فرهنگی بوده است. ما در مجلس هنرمند و هنرشناس می‌خواهیم و باید نمایندگانی را داشته باشیم که حوزه‌های مختلف فرهنگی را بشناسند. 

/

 

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا