اخبار روز

خاکریز خاطره|مقاومتی که رویای فتح یک روزه خرمشهر را تبدیل به کابوس صدام کرد + فیلم

خاکریز خاطره|مقاومتی که رویای فتح یک روزه خرمشهر را تبدیل به کابوس صدام کرد + فیلم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران،‌ بیان رشادت‌های رزمندگان در دفاع مقدس یکی از موضوعات بسیار مهمی است که بر اهمیت آن بارها تاکید شده است. اهمیت این موضوع از این جهت است که کمک می‌کند تا نسل جوان با فداکاری‌های رزمندگان در دفاع مقدس آشنا شده و آنها را بدانند. از سویی دیگر روایتگری صحیح از همه اتفاقات مهم در دفاع مقدس راه دشمنان برای تحریف دفاع مقدس را از بین می‌برد. 

رهبر معظم انقلاب در این زمینه نکات قابل تأملی را مطرح می‌کنند و می‌‌فرمایند:  

“البتّه سعی دشمن این است که در همین مسئله‌ روایت، نقطه‌ مقابلِ حقیقت عمل بکند. دشمن، فرازها و اوج‌ها را انکار می‌کند؛ اگر یک موردِ حضیضی وجود داشته، آن را بزرگ می‌کند؛ بدون شک این کار دشمن است. آنها کار فرهنگی را، کار تبلیغی را، کار رسانه‌ای را با شدّت و حدّت دارند انجام می‌دهند؛ آنها سعی می‌کنند با تبلیغات، با فعّالیّت‌های رسانه‌‌ای، هیبت و شوکت استکبار را به رخ جوان‌ها بکشند؛ زرق و برق آنها را در چشم اینها جلوه بدهند؛ تلخی‌ها و تاریکی‌ آنها را پنهان کنند و در نقطه‌ مقابل، اوج و اهمیت و فیض ناشی از دفاع مقدّس و مسائل حول و حوش آن را پنهان کنند. می‌خواهند مردم را بترسانند از آنها.

خاکریز خاطره‌ها| چرا ایران فاتح “جنگ ۸ ساله” لقب گرفت؟ / فرمول پیروزی که با لطف خدا به رزمندگان رسید + فیلم

وقتی که زرق و برق دشمن در چشم مخاطبینِ ملّت‌های دیگر مثل ملّت ما [در سابق]، جلوه می‌کند، وقتی هیبت و شوکت دروغین دشمن به رخ چشم‌ها کشیده می‌شود، نتیجه‌اش در میدان سیاسی، ترس از دشمن است؛ در میدان فرهنگی، خضوع در مقابل دشمن و خودکم‌بینی در مقابل دشمن است؛ لذاست که این کار روایت، کار بسیار مهمی است.

سعی بشود روایت‌های مخدوش و غلط و دروغ در مورد دفاع مقدّس پاسخ داده بشود، و همچنین این [گونه] روایت‌ها در مورد اصل انقلاب پاسخ داده بشود. الان هم مشغولند؛ من می‌بینم بعضی از کتاب‌ها را که صهیونیست‌ها یا آمریکایی‌ها یا اروپایی‌ها می‌نویسند. فیلم‌ می‌سازند، کتاب می‌نویسند برای اینکه به دروغ یک نقطه‌ تاریکی را در انقلاب و در حرکت ملّت ایران و در ارکان انقلاب وانمود بکنند؛ در مقابل اینها باید تلاش کرد. کسانی که اهل کارند، اهل فکرند، اهل هنرند، باید بتوانند ان‌شاء‌الله کارهایی را انجام بدهند.”

 

.

در دفاع مقدس، صدام با ۲ لشکر پشت دروازه‌های خرمشهر می‌ماند و ۲ هزار مدافع که همگی از مردم‌ معمولی هستند، مقاومت می‌کنند. در حقیقت ۲ هزار نفر در برابر ۲۰ هزار نفر ایستادگی می‌کنند!

 

 

جعفر خدایی از رزمندگان و راویان هشت سال دفاع مقدس در زمینه تلاش دشمن برای تحریف واقعیت‌های دفاع مقدس می‌گوید: همه بچه‌های دفاع مقدس و جنگ حداقل یکبار مرگ را خورده‌اند. آنهایی که زنده ماندند و هنوز هستند، تلاش می‌کنند با بیان خاطرات دفاع مقدس کاری کنند که انحراف و تحریفی به وجود نیاید. استکبار جهانی دست به دست هم داده تا دفاع مقدس را به حاشیه ببرد. برای این کار، اتاق فکر‌هایی را برای نسل جوان ما درست کرده و از تکنیک‌های جنگ‌ روانی استفاده می‌کند. فضای مجازی نیز آنها را در این زمینه یاری می‌کنند.

رزمندگان دفاع مقدس هنوز زنده‌اند و در بین مردم حضور دارند. بنابراین باید سراغشان رفت تا آن چیزی که وجود داشته را از زبان خودشان شنید؛ اشتباه است اگر بخواهیم اتفاقات دفاع مقدس را از رسانه‌های معاند و فضای مجازی بشنویم، چرا که روایت‌های آنها مخدوش است.

سرهنگ حسین استیری رزمنده نیروی زمینی ارتش نیز در این باره می‌گوید: خوب است که در این زمینه به یک فرمایش حضرت آقا اشاره بکنم؛ ایشان درخصوص جنگ می‌فرمایند: «جنگ، یک نوع گنج است.» همانطور که می‌دانید گنج تمام نشدنی است. با اینکه در حوزه جنگ کتاب‌های زیادی نوشته‌ایم و فیلم‌های زیادی ساخته شده است، اما باز هم کم است، چرا که ممکن است شبهاتی را در این خصوص برای بچه‌های ما ایجاد بکنند. ما باید به این شبهات پاسخ بدهیم.

آیا ممکن است جنگ دوست داشتنی شود؟!

همه ما می‌دانیم که جنگ خوب نیست، اما ممکن است در جایی جنگ دوست داشتنی شود؟ بله. ممکن است. اگر ببینید که یک کشور خارجی به شما حمله کرده است، علاوه بر اینکه نیروهای مسلح به میدان رزم می‌روند، مردم نیز وارد میدان می‌شوند. در جنگ ما نیز این اتفاق رخ داد. دقت داشته باشید که وقتی دشمن به کشور شما حمله می‌کند برای کشتن افراد، هتک نوامیس و از بین بردن زیرساخت‌ها می‌آید. در اینجا چه باید کرد؟ دفاع، تنها راه حل است. فراموش نکنید که در جنگ ۸ ساله، ایران آغازکننده جنگ نبود و رژیم بعث با عقبه ۳۵ کشور غربی و شرقی به ما حمله کرد. او صراحتاً اعلام کرد که می‌خواهد یک روزه خرمشهر، سه روزه خوزستان و یک هفته‌ای تهران را بگیرد.

خاکریز خاطره‌ها| چرا جنگ ایران و عراق «دفاع مقدس» خطاب می‌شود؟ / پاسخ به یک سوال مهم با ۲ استدلال + فیلم

باید از جوانان این سوال را بپرسم که آیا صدام با عقبه قوی که در اختیار داشت می‌توانست یک هفته‌ای پایتخت ایران را بگیرد؟ به نظر من او با این تدارکات و پشتیبانی گسترده‌ای که در اختیار داشت به هر کشوری حمله می‌کرد، پایتخت آن یک هفته‌ای سقوط می‌کرد، اما در دفاع مقدس، او با ۲ لشکر پشت دروازه‌های خرمشهر می‌ماند و ۲ هزار مدافع که همگی از مردم‌ معمولی هستند، مقاومت می‌کنند. در حقیقت ۲ هزار نفر در برابر ۲۰ هزار نفر ایستادگی می‌کنند که اگر بخواهم نام ببرم باید به ۷۰۰ تکاور نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به فرماندهی ناخدا صمدی اشاره کنم که ۱۰۰ نفر از آنان شهید می‌شوند. همچنین یک گردان دژ از لشکر ۹۲ زرهی اهواز، شهید می‌شوند.

شهید نامجو به صورت داوطلبانه با گردانی از دانشجویان خود به سمت خرمشهر می‌آید که تعدادی از آنها شهید می‌شوند. همچنین باید از شهید بزرگوار، محمد جهان آرا یاد کنم. او با اینکه نظامی نیست، اما ۶۰-۷۰ نفر از جوانان خرمشهری را گردهم آورده و در قالب یک سپاه در برابر دشمن مقاومت می‌کنند. همه اینها دست به دست هم دادند تا دشمنی که قول داده بود یک روزه خرمشهر را می‌گیرد، به مدت ۳۴ روز در مقابل دروازه‌های شهر نگه می‌دارد.

اشاره کردم که جنگ چیز خوبی نیست اما بعضی وقت‌ها “دوست‌داشتنی” می‌شود. یک برنامه تلویزیونی به همین نام با اجرای اصغر نقی‌زاده را به یاد دارم که از شبکه نسیم پخش می‌شد. آن برنامه مجموعه خاطراتی شبیه به همین مواردی را بیان می‌کرد که در سخنانم عرض کردم. ما باید برای جوانان خود جنگ را به درستی تبیین کنیم. اگر مقام معظم رهبری از جهاد تبییین سخن می‌گویند، منظورشان همه ابعاد و جنبه‌هاست که بخشی از آن مربوط به جنگ است.

ما در دفاع مقدس ۲۱۳ هزار شهید داریم؛ باید از آنها نام ببریم. بسیج ۹۰ هزار نفر شهید داد؛ سپاه ۳۳ هزار نفر را تقدیم انقلاب کرد و ارتش نیز ۸ هزار نفر از نیروهای خود در جریان این جنگ از دست داد. نیروی انتظامی نیز ۸ هزار شهید داد و برادران اهل سنت ۱۱ هزار شهید دادند. جالب است بدانید ۱۴۷ شهید از بین اقیلت‌های دینی یعنی آشوری، کلیمی، مسیحی، ارمنی و … داشته‌ایم. همچنین ۲ هزار شهید افغانستانی داریم. آنها هیچ وظیفه‌ای برای جنگیدن نداشتند اما جان خود را تقدیم کردند. باید قدردان خانواده‌های آنها باشیم.

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا