بین الملل

رقابت تسلیحاتی آسیا و پیشرفت چین در زیردریایی‌های هسته‌ای

رقابت تسلیحاتی آسیا و پیشرفت چین در زیردریایی‌های هسته‌ای

تحلیلگران و وابسته‌های دفاعی منطقه‌ای می‌گویند، شواهدی در حال پدیدار شدن است که چین در مسیر عملیاتی کردن زیردریایی مسلح به موشک بالستیک نوع ۰۹۶ خود تا پیش از پایان دهه جاری است و پیشرفت‌هایی با کمک بی‌ سر و صدای فناوری روسیه صورت گرفته است.

تحقیقاتی که در کنفرانس ماه مه در «کالج جنگ دریایی» ایالات متحده مورد بحث قرار گرفت و در ماه اوت توسط «موسسه مطالعات دریایی چین» در این کالج منتشر شد، پیش‌بینی می‌کند که بررسی و رصد زیردریایی‌های جدید بسیار سخت‌تر خواهد بود. به گفته هفت تحلیلگر و سه وابسته نظامی مستقر در آسیا، این نتیجه «معتبر» است.

کریستوفر کارلسون، تحلیلگر بازنشسته زیردریایی و اطلاعات فنی نیروی دریایی که یکی از محققان بود، گفت: «تایپ ۰۹۶ یک کابوس خواهد بود. تشخیص و ردگیری آنها بسیار بسیار سخت خواهد بود.»

به گزارش رویترز، تلاش محتاطانه برای ردیابی زیردریایی‌های با موشک‌های بالستیک هسته‌ای و مسلح چین، موسوم به اس‌اس‌بی‌ان (SSBN)، یکی از محرک‌های اصلی افزایش استقرار و برنامه‌ریزی اضطراری توسط نیروی دریایی ایالات متحده و سایر ارتش‌ها در سراسر منطقه هند و اقیانوس آرام است. انتظار می‌رود که این تکانه، زمانی که نوع ۰۹۶ وارد خدمت شود، تشدید شود.

پنتاگون در ماه نوامبر اعلام کرد که نیروی دریایی چین به طور معمول با قایق‌های قدیمی‌تر نوع ۰۹۴ خود، گشت‌زنی‌های بازدارنده هسته‌ای کاملا مسلح را از جزیره هاینان در دریای چین جنوبی انجام می‌دهد، دقیقا مانند گشت‌زنی‌هایی که سال‌ها توسط ایالات متحده، بریتانیا، روسیه و فرانسه انجام ‌شده است.

اما تایپ ۰۹۴ که حامل پیشرفته‌ترین موشک JL-۳ قابل پرتاب از زیردریایی چین است، نسبتا پر سر و صدا در نظر گرفته می‌شود و این یک نقص بزرگ برای زیردریایی‌های نظامی است.

این تحقیق و بررسی تاکید می‌کند که زیردریایی نوع ۰۹۶ از نظر رادارگریزی، حسگرها و تسلیحات با زیردریایی‌های پیشرفته روسی مقایسه می‌شود. در این گزارش آمده است که این افزایش توانایی‌ها پیامدهای عمیقی برای ایالات متحده و متحدانش در اقیانوس آرام خواهد داشت. این زیردریایی‌ها طبق ارزیابی پنتاگون در ۲۰۳۰ عملیاتی می‌شوند.

وزارت‌های دفاع چین و روسیه به درخواست‌ها برای اظهارنظر پاسخی ندادند.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا