فرهنگ و هنر

خداحافظی عاشقِ واقعی رادیو با یک آرزوی محقق نشده/ یادگاری حمید منوچهری در «معمای شاه» + فیلم

خداحافظی عاشقِ واقعی رادیو با یک آرزوی محقق نشده/ یادگاری حمید منوچهری در «معمای شاه» + فیلم

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران، چند روز پیش خبری جامعه هنری را نگران کرد؛ «حالِ حمید منوچهری خوب نیست و در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان تحت مراقبت است.» نکته‌ای که آخرین بار پسرِ گوینده معروف عنوان کرد که هوشیاری پدر پایین است و پزشکان به ما گفته‌اند فقط دعا کنید. سحرگاه پرکشید و یک صدای ماندگار دیگر خاموش شد. 

گوینده و دوبلور ۸۲ ساله سینما و تلویزیون که علاوه بر گویندگی در فیلم‌های سینمایی همچون “مشت و تفنگ شکسته”، “شیطان صفتان”، “ماموریت”، “چهره دوم سقوط”، “جغدها” و مجموعه‌های تلویزیونی “یکی از این روزها”، “داستان یک زندگی” و “معمای شاه” به عنوان بازیگر ایفای نقش داشته است.

رادیو , دوبله , صدا و سیما , سریال , بیمارستان ,

بیشتر مخاطبان با صدای او خاطره دارند، مخصوصاً گوینده سریال نوستالژی و پر بیننده اوشین، کارآگاه گجت (کلاه) تا میتی کومان که در یادها ماندگار شده است. استاد منوچهری در سال ۱۳۶۰ کارگردانی «صبح جمعه با رادیو» را به عهده گرفت و تا سال ۱۳۶۵ به فعالیت خود ادامه داد و بعد از آن در عصر جمعه و برنامه‌های ویژه رادیو به کارگردانی و ایفای نقش پرداخت.

.

دوبلوری که آرزوهایش را به علاءالدین می‌سپارد/ آقای شیپورچی منتظر ادامه «سلمان فارسی» است

چندی قبل از شروع بیماری او، در تالار وحدت با هم درباره رادیو و تلویزیون گفت‌وگو کردیم. به نکات قابل توجهی اشاره کرد یکی از آنها روزی بود که برای تست گویندگی به اساتید و بزرگان این حوزه مراجعه می‌کند. او این‌گونه ماجرا را تعریف کرد: “با وجود اینکه چندین سال کار کرده بودم اما زمانی که قرار بود اساتید و بزرگان این حوزه از من امتحان بگیرند تن و بدنم می‌لرزید جمعی از اساتید در اتاق فرمان می‌نشستند و به صداها گوش و حس بازیگر را بررسی می‌کردند که ما می‌توانیم بازیگر شویم یا نه.”

در میانِ گفت‌وگو بارها به جوانان اشاره کرد و ابراز نگرانی می‌کند که مسیرِ دوبله و گویندگی آن‌طور که استانداردها و اصول می‌گوید پیش نرود. از این جمله بهره می‌برد که: “امیدوارم شرایط برای جوان‌ها بهتر شود و با عشق و علاقه کار کنند و به آرزوها و اهدافشان برسند.”

بعد از این جمله به علاقه‌مندان حرفه بازیگری و گویندگی توصیه می‌کند: “اگر جوان‌ها می‌خواهند وارد این کار شوند، اول درسش را بخوانند و بعد با عشق وارد شوند، علاقه را می‌توان داشت اما نیاز برای گویندگی و بازیگری؛ خوب گوش کردن، تمرین کردن تا رسیدن به هدف است.”

رادیو , دوبله , صدا و سیما , سریال , بیمارستان ,

نقش آیت‌الله کاشانی با بازی حمید منوچهری- سریال معمای شاه

او عاشق رادیو بود همچنان که خودش می‌گفت: “من در طول این سالها با رادیو نمایش کار کرده‌ام و در خدمت‌شان بودم، عاشق کارم بودم. عاشق کارتان باشید اگر عاشق کارتان نباشید با مشکلات بسیاری مواجه خواهید شد. کار ما امکان دارد که بسیار بی‌رحم باشد و از این جهت ممکن است مشکلات بسیاری به وجود بیاورد و خدشه در کار ایجاد کند. غیر از این باشد هیچ‌گاه بازیگر و گوینده نخواهید شد.”

حمید منوچهری از پیشکسوتان رادیو و دوبله  درگذشت

اما در عین حال نگران دوبله هم بود که صداهای ماندگار تکرار نشوند. همین‌طور که در حیاط تالار وحدت با هم قدم می‌زدیم به تکرار نشدنِ صداهای ماندگار دوبله و چرایی آن اشاره می‌کرد:  “هرگز برخی از صداها تکرار نمی‌شوند چرا که قدیمی‌ها با عشق کار می‌کردند و جوانان امروز بایستی این مسیر را با اندیشه و تفکر همراه سازند، مطالعه داشته باشند. سعی کنند معلومات‌شان را هر روز بیشتر کنند و از همه مهمتر عاشق این حرفه بشوند.  در این صورت هنر دوبله از بین نمی‌رود و حتماً صداهای ماندگاری از این نسل هم خواهیم داشت. چون جوانان با استعدادی داریم که می‌توانند این راه را ادامه بدهند.”

منوچهری دوباره در پایانِ صحبت‌هایش این نکته را تکرار کرد که من عاشق رادیو هستم. یک آرزویی داشت که متأسفانه به دلیل کهولت و مشکلات ناشی از عارضه ریوی محقق نشد. او می‌گفت:  “تمام عشقم به رادیو خلاصه می‌شود. شاید باور نکنید اما آرزویم این است پشت میکروفن رادیو، زندگی‌ام تمام شود تا بتوانم بهترین خداحافظی را با شنوندگان رادیو داشته باشم.”

حمید منوچهری فقید در کنار صدایِ ماندگار و سال‌ها کسوت دوبله و گویندگی، نقش ماندگاری هم از خودش به جای گذاشت. او در سریال تلویزیونی «معمای شاه» به کارگردانی محمدرضا ورزی نقش آیت‌الله کاشانی را بازی کرد. 

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا