بین الملل

تغییر زمان نشست‌اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در عربستان

تغییر زمان نشست‌اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی در عربستان

سه شنبه ۱۵ آبان (۷ نوامبر) ایران نوانس با انتشار گزارشی درباره برگزاری نشست‌اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی درباره فلسطین، از سفر رئیس جمهور ایران به عربستان برای شرکت در این نشست‌خبر داد. پنجشنبه ۱۸ آبان (۹ نوامبر) معاون سیاسی دفتر ریاست جمهوری ایران خبر سفر رئیسی به عربستان برای شرکت در نشست سران این سازمان را تایید کرد.

«علیرضا عنایتی»، سفیر ایران در عربستان نیز روز گذشته، در پیامی در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر) نوشت: «نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، برای دفاع از فلسطین و محکومیت جنایات رژیم صهیونیستی طی ۲ روز آینده در ریاض برگزار می شود.» عنایتی خبر سفر تیم کارشناسی وزارت امور خارجه ایران به ریاض به منظور بررسی سند اجلاس را تایید کرد.

نشست فوق العاده سران کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی، مهمترین و بالاترین سطح نشستی است که درباره موضوع فلسطین و جنگ جاری در سرزمین های اشغالی میان کشورهای اسلامی برگزار می شود و ایران هم در آن حضور دارد.

علاوه بر نشست اصلی و مجمع سران سازمان کشورهای اسلامی، امکان دیدار و رایزنی های دوجانبه سران کشورهای اسلامی در حاشیه این نشست، برای هماهنگی بیشتر در موضوع غزه فراهم خواهد بود.

هنوز سطح مشارکت سایر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی مشخص نیست. علاوه بر ایران، کشورهای موثر دیگری چون اردن، مصر، ترکیه، قطر، امارات، الجزایر و جمهوری آذربایجان نیز در اجلاس اضطراری سران سازمان همکاری اسلامی شرکت می‌کنند که پیش بینی می‌شود اکثر آنها در سطح سران حضور یابند. به ویژه اینکه این اجلاس مقارن با اجلاس سران اتحادیه عرب در عربستان شده است.

در این میان، کشورهای اسلامی چون اندونزی و مالزی نیز حضور دارند که اخیرا شاهد تجمعات بزرگ و بعضا میلیونی در حمایت از فلسطین بودند.

با توجه به افزایش حساسیت افکار عمومی جهانی، به ویژه جوامع اسلامی، انتظارها از اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی افزایش یافته است. از این رو، نوع و سطح مشارکت و مواضع هر کدام از هیات‌ها می تواند نشانگر میزان اهتمام آن دولت‌ها به موضوع فلسطین و حمایت از پایان حملات علیه مردم غزه باشد.

به همین ترتیب، افکار عمومی در جهان اسلام در پایان بر أساس کیفیت مشارکت کشورهای عضو و خروجی نشست سران، درباره آن قضاوت خواهد کرد. علاوه بر آن، خروجی این نشست می‌تواند متضمن مفاهیم و پیام‌های منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای باشد.

انتظار می‌رود امروز و فردا تا پیش از نشست سران، رایزنی‌ها میان کشورهای اسلامی با هم، حتی کشورهای غربی با سران برخی کشورهای اسلامی، برای اثرگذاری بر روند اجلاس افزایش یابد.

از ابتدای جنگ، کشورهای غربی، بطور خاص ایالات متحده با وانمود کردن به تلاش برای حل و فصل بحران، اراده بسیاری از کشورهای عربی برای موضع‌گیری سخت علیه اسرائیل را تحت الشعاع قرار داده‌اند.

پیش از اجلاس پیش رو، ۲۶ مهر ماه (۱۸ اکتبر) نشست فوق‌العاده کمیته اجرایی سازمان همکاری اسلامی با حضور وزرای خارجه کشورهای عضو در جده برگزار شد و «حسین امیرعبداللهیان» وزیرخارجه ایران در رأس هیأتی در این نشست شرکت کرد.

در بیانیه اجلاس وزرای خارجه کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی ضمن تاکید بر پایان حملات علیه فلسطین، از جامعه بین‌الملل خواسته شده بود برای ارائه کمک‌های بشردوستانه، پزشکی، امدادرسانی فوری، آبرسانی و برق‌رسانی، بازگشایی فوری گذرگاه‌های انسانی امن برای ارسال کمک‌های اضطراری به نوار غزه اقدام کنند.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا