بین الملل

تماس علی اف با پوتین در روز تولد/ آرزوی سلامتی برای رهبر روسیه

تماس علی اف با پوتین در روز تولد/ آرزوی سلامتی برای رهبر روسیه

به گزارش خبرگزاری «ترند» جمهوری آذربایجان، «ولادیمیر پوتین» از علی‌اف به خاطر توجه و تبریکش تشکر کرد. دو طرف همچنین بر توسعه موفق روابط دوستانه دو کشور در زمینه‌های مختلف تاکید و درباره چشم‌انداز همکاری و تماس‌های جدید رایزنی کردند. 

در روزهای گذشته و در پی عملیات نظامی برق‌آسای جمهوری آذربایجان در منطقه قره‌باغ کوهستانی، باکو توانست کنترل این منطقه را به طور کامل به دست بگیرد. بخش زیادی از جمعیت ارمنی‌تبار که در جمهوری خودخوانده قره‌باغ ساکن بودند بعد از حمله جمهوری آذربایجان از این منطقه به ارمنستان گریختند. جمهوری خودخوانده قره‌باغ نیز اعلام انحلال کرد.

در پی این تحولات، دولت ارمنستان تحت فشار داخلی قرار گرفته و روسیه را به کم‌کاری متهم کرده و گفته نیروهای حافظ صلح روسیه می‌توانستند مانع این عملیات شوند. 

ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه طی سخنانی که پنجشنبه در جریان برپایی یک همایش بین المللی در «ولادی وستوک» ایراد کرد، از موضع کشورش در قبال قره‌باغ کوهستانی دفاع کرد.

وی گفت: «در ۱۵ سال گذشته بارها پیشنهاد کردیم دوستان ارمنی با دادن برخی امتیازها به آذربایجان موافقت کنند اما هربار می‌گفتند “نه، اگر اتفاقی بیفتد می‌جنگیم”. بعد از درگیری‌ها و توافق سال ۲۰۲۰ هم با ایروان تماس گرفتم و یک‌دفعه شنیدم “نه، نیروهای آذربایجانی باید از آن منطقه کوچک قره‌باغ بیرون بروند”. گفتم گوش بدهید، می‌خواهید چه کار کنید؟ باز هم پاسخ شنیدم “می‌جنگیم”. و در نهایت هم اوضاع به همان منوالی که دیدید پیش رفت».

پوتین افزود: «امسال هم ارمنستان رسما پذیرفت که قره‌باغ متعلق به جمهوری آذربایجان است. پس از این موضوع هم علی‌اف آمد به من گفت “دیدید که پذیرفتند قره‌باغ مال ماست. پس نیروهای حافظِ صلحِ شما در قلمروی ما هستند”. بعد از این ماجرا هم وضعیت حضور نیروهای ما تغییر کیفی کرد». 

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا