اجتماعی

درخواست وزیر تندرستی تاجیکستان از ایران برای انتقال تجارب حوزه سلامت

درخواست وزیر تندرستی تاجیکستان از ایران برای انتقال تجارب حوزه سلامت

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، جمال‌الدین عبدالله‌زاده؛ وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان در دیدار با بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت کشورمان که به تاجیکستان سفر کرده است؛ خواستار انتقال تجارب موفق حوزه سلامت جمهوری اسلامی ایران به این کشور شد و گفت: ایران در تأمین داروی مورد نیاز خود در مرحله خودکفایی است و ما برای تأمین نیاز دارویی خود در راستای تفاهم‌نامه‌های بین‌المللی به همکاری ایران نیاز داریم.

وی ادامه داد: هم‌اکنون داروی مورد نیاز تاجیکستان از ۱۱ شرکت دارویی ایرانی تامین می‌شود و همچنین می‌توان ظرفیت دارو‌های گیاهی و شفابخش تاجیکستان را نیز در اختیار متخصصان داروساز ایرانی قرار داد.

وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان افزود: سفر من به ایران تجربیات بسیاری در حوزه سلامت، بهداشت و درمان به همراه داشت؛ به خصوص که تجهیزات دندانپزشکی و آزمایشگاهی در ایران حائز اهمیت و در خور توجه بود.

عبدالله‌زاده خاطرنشان کرد: با توجه به زبان مشترک ایران و تاجیکستان، تبادل تجربیات ایران می‌تواند به تحول حوزه سلامت ما کمک کند. برگزاری دوره‌های بازآموزی برای متخصصان ما از سوی اساتید ایرانی و صادرات دارو و تجهیزات پزشکی از ایران به تاجیکستان از جمله نیاز‌های ما است.

تجارب ارزشمند ایران در حوزه سلامت

در ادامه بهرام عین‌اللهی؛ وزیر بهداشت کشورمان اظهار کرد: یکی از نقاط عطف پیشرفت حوزه سلامت در ایران ادغام آموزش در درمان بود که از جمله استاندارد‌های جهانی است و در نظام سلامت ما به اجرا درآمد. ما در ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی فقط ۹ دانشگاه علوم پزشکی داشتیم و اکنون ۶۷ دانشگاه علوم پزشکی، ۲۷۰ هزار دانشجوی علوم پزشکی و ۲۲ هزار عضو هیئت علمی داریم که نتیجه ادغام آموزش در درمان است.

عین اللهی افزود: شبکه بهداشتی در همه مناطق کشور وجود دارد و اگر بیمار به بهورزی در دور‌ترین نقاط ایران مراجعه کند در صورت نیاز از طریق نظام شبکه‌ به متخصص ارجاع داده می‌شود.

وی با اشاره به پیشرفت‌های واکسیناسیون ایران، افزود: فلج اطفال در ایران سال‌هاست به کمک واکسیناسیون سراسری ریشه کن شده و در کنترل بیماری‌های واگیر تجربیات ارزنده‌ای داریم که قابل انتقال به کشور تاجیکستان است.

وی افزود: تحریم‌هایی که سال‌ها به ما تحمیل شده است نه تنها موجب توقف ما نشده بلکه روند و سرعت پیشرفت ما را افزایش داده است. ما برنامه‌های کوتاه مدت، میان مدت و دراز مدت برای تعاملات مشخص با کشور تاجیکستان در حوزه سلامت داریم.

عین اللهی ادامه داد: در دوره کرونا در حالی که توزیع واکسن معطل بروکراسی جهانی بود، ما ۶ نوع واکسن تولید کردیم و با ‌کاهش موانع دیوانسالاری توانستیم مجوز ۵ واکسن را اخذ کنیم.

وزیر بهداشت گفت: در اجلاس گروه جی ۵ باید ۵ کشور در کنار یکدیگر و به صورت گروهی برنامه‌های دارویی و درمانی را به پیش ببریم و موانع دیوانسالارانه را در روابط با کشورها به حداقل برسانیم.

وی افزود: دارو‌های ما از راه غیرمعمول و با چند برابر قیمت به تاجیکستان می‌رسد، در حالی که با حذف بوروکراسی‌ها این دارو‌ها با قیمت واقعی به دست مردم تاجیکستان خواهد رسید.

عین اللهی بیان کرد: ایران آزمایشگاه‌های پیشرفته‌ای دارد که می‌تواند در ارتقای شاخص‌های سلامت تاجیکستان موثر باشد و دانشمندان برجسته‌ای داریم که در تولید دارو‌های بسیار پیشرفته از جمله در حوزه سل تراپی نقش دارند.

تلاش برای ایجاد بازار دارویی در تاجیکستان/ صدور مجوز گردشگری سلامت برای ۲۲۰ بیمارستان

ضرورت تسهیل شرایط ورود داروهای ایران به تاجیکستان

در ادامه این دیدار، محمدتقی صابری؛ سفیر ایران در تاجیکستان با اشاره به تبادل دارویی بین دو کشور و رفع نیاز دارویی کشور تاجیکستان با کمک ایران، اظهار کرد: پیشنهاد من این است که در همین سفر تفاهم شود دارو‌هایی که در ایران تایید شده و دارای مجوز است دیگر نیازی به تأیید مجدد در کشور تاجیکستان نداشته باشد. با این تمهیدات هم قیمت دارو پایین می‌آید و هم‌زمان دسترسی به دارو کاهش می‌یابد.

وی ادامه داد: یکی از مشکلاتی که وارد کنندگان داروی تاجیکستانی به ما می‌گویند طی کردن زمان‌های طولانی و بعضاً ۶ ماهه برای خروج دارو از بروکراسی‌های موجود و اخذ مجوزهاست که این مشکلات با رفع بروکراسی‌های دست و پاگیر حل‌شدنی است.

تأسیس شعبه دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان

محمد حسین نیکنام؛ مدیرکل همکاری‌های بین‌الملل وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی نیز در جلسه مشترک وزیر بهداشت کشورمان با وزیر بهداشت و تندرستی تاجیکستان با اشاره به نقاط مشترک دو کشور در حوزه سلامت، افزود: به زودی شعبه‌ای از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در تاجیکستان تأسیس می‌شود.

وی افزود: ما مؤسسه آموزش بین‌المللی به نام «معتمد» داریم که آموزش مدیران نظام سلامت را برعهده دارد و در صورت نیاز، مدیران سلامت تاجیکستان می‌توانند از ظرفیت‌های این مؤسسه استفاده کنند.

وی ادامه داد: به زودی فهرستی از راهنما‌های بالینی از ایران برای تاجیکستان ارسال می‌شود تا برای کنترل و هدفمند کردن نظام سلامت مورد استفاده قرار گیرد.

نیکنام با بیان اینکه در زمینه سطح بندی نظام درمان نیز ایران آمادگی همکاری با تاجیکستان را دارد، گفت: در نظر داریم بیمارستان ایرانیان یا ابن سینا در تاجیکستان مرجع اصلی ارجاع بیماران از ایران به تاجیکستان شود. یعنی با تبادل با دانشگاه‌های علوم پزشکی ایران، بیماران از این مرکز برای ادامه روند درمان ارجاع شوند که این مهم نیازمند تبادل بین وزارت بهداشت دو کشور و دانشگاه‌های علوم پزشکی دو کشور خواهد بود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا