اجتماعی

هم‌آرایی نوآوران برای رفع چالش‌های فولاد مبارکه

هم‌آرایی نوآوران برای رفع چالش‌های فولاد مبارکه

– اخبار اجتماعی –

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، ریورس پیچ صنعت فولاد با عنوان رویداد نیازهای فناورانه شرکت فولاد مبارکه با حضور جمعی از مدیران صنعتی دانشگاهیان فناوران و نوآوران صنعت فولاد، ذیل اینوتکس ۲۰۲۴ در سالن سراج پارک فناوری پردیس برگزار شد.

در این نشست، مجتبی فدایی؛ مدیرعامل آسیا هایتک (کارگزاری برگزاری این رویداد) به نقش مهم صنایع بزرگ در هم‌آرایی و همگرایی صنایع کوچک در حوزه فناوری اشاره کرد و گفت: صنایع بزرگ می‌توانند با ارائه نیازهای خود در حوزه فناوری و نوآوری، سبب هم‌آرایی صنایع کوچک و صنایع کارگاهی شوند. بهترین نمونه برای اثبات این ادعا فولاد مبارکه است که با بیش از ۲۰۰۰ شرکت کوچکتر همکاری و هم‌آرایی دارد. 

پیش‌بینی حضور بیش از ۱۰۰۰۰۰ بازدیدکننده در اینوتکس ۲۰۲۴

وی با اشاره به توان شرکت‌های کوچک و کارگاهی در حل مسائل صنایع مادر تصریح کرد: اگر مسائل گلوگاهی و استراتژیک این شرکت‌ها به صورت دقیق و علمی و البته شفاف ارائه شود، قطعاً توان حل اغلب آنها در شرکت‌های کوچکتر وجود دارد. ضمن اینکه این مهم نقش بسزایی در هدایت صنایع کوچک کشور ایفا می‌کند.  

در ادامه، وحدت زاهدی؛ مدیر واحد توسعه کسب و کار صندوق پژوهش و فناوری سرمایه‌گذاری خطرپذیر فولاد مبارکه نیز با مثبت ارزیابی کردن فضای کنونی کشور در حوزه سرمایه‌گذاری خطرپذیر تاکید کرد: خوشبختانه اهمیت و ادبیات سرمایه‌گذاری خطرپذیر در یکی دو سال اخیر در فضای صنعت و اقتصاد نهادینه شده است. 

وی افزود: در ریورس پیچ، موضوع الزاماً حل یکی از مسائل روز و کنونی صنایع بزرگ نیست، بلکه در اغلب موارد مسئله اصلی توسعه زنجیره‌ی ارزش این صنایع است؛ چراکه بسیاری از نیازهای روز صنایع بزرگ با نگاه استراتژیک در قالب همکاری با شرکت‌های فعال قابل رفع است. بنابراین در این رویدادها موضوع نوآوری و ایده‌پردازی در نیازهای گلوگاهی و استراتژیک صنایع بزرگ است.

زاهدی ادامه داد: تیم‌های نوآور متقاضی برای همکاری با صنایع بزرگ و مادر، در وهله اول باید از دانش فنی کافی برخوردار باشند و علاوه بر آن بتوانند در حوزه فناوری نیز گام‌های موثری بردارند.

وی تاکید کرد: در این ارتباط دوسویه هم نیازهای استراتژیک و گلوگاهی صنایع بزرگ رفع می‌شود و هم صنایع کوچک و کارگاهی می‌توانند به حیات خود ادامه دهند؛ البته این فرایند باید با بالاترین سرعت ممکن انجام شود، زیرا سرعت یکی از شاخص‌های اصلی در دنیای تجارت و صنعت است. در بخش دیگری از این نشست، محمد آرام فرد کارشناس تحقیق و توسعه شرکت فولاد مبارکه با مثبت ارزیابی کردن رویداد اینوتکس ۲۰۲۴، در مورد اهمیت هوشمندسازی کارخانه‌های فولاد و استفاده از ربات در این صنعت توضیحاتی ارائه داد و بر رفع نیازهای استراتژیک شرکت فولاد مبارکه از این طریق تاکید کرد. 

وی اظهار کرد: امروزه شرکت فولاد مبارکه با چالش‌هایی مانند آلودگی بالا، مصرف زیاد انرژی، دمای بسیار بالای محیط کار و همچنین شرایط سخت کار و ایمنی نیروی انسانی مواجه است. از طرفی، چون صنعت فولاد از اولین صنایع بعد از انقلاب صنعتی است، بعضاً با چالش‌های بزرگی در حوزه تجهیزات و ماشین آلات مواجه است. در کنار این موارد، به‌روزرسانی تجهیزات و دیجیتال کردن کارخانه‌ها نیز امری بسیار پرهزینه است. وی افزود: دیجیتال کردن کارخانه‌های فولاد عددی معادل ۴۰ تا ۵۰ دلار در هر تن، صرفه‌جویی به همراه دارد و علاوه بر آن می‌تواند دیگر مسائل عنوان شده مانند آلودگی هوا، مصرف انرژی بالا و یا حتی ارتقاء ایمنی نیروی انسانی را نیز محقق کند.

وی با اشاره به ضرورت حرکت به سمت انقلاب صنعتی چهارم، ارکان اصلی انقلاب‌های صنعتی پیشین را تشریح و تصریح کرد: یکپارچه‌سازی و شفافیت کنترل و مدیریت بخش‌های مختلف با تکیه بر دیجیتال کردن فرایندها و استفاده از هوش مصنوعی در یک صنعت برای حصول بهره‌وری حداکثری، اساس انقلاب صنعتی چهارم است. موضوعی که امروز شرکت‌های بزرگ فولادی جهان هزینه‌های میلیارد دلاری برای تحقق آن انجام می‌دهد.

در پایان این نشست، محمد سلطانی؛ کارشناس فناوری و نوآوری شرکت فولاد مبارکه برخی از نیازهای فناورانه این شرکت را تشریح کرد.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا