علمی و فناوری

حسگر رادار در ابعاد میلی‌متری/ تشخیص حرکت اجسامی باریک‌تر از یک تار مو

حسگر رادار در ابعاد میلی‌متری/ تشخیص حرکت اجسامی باریک‌تر از یک تار مو

حسگر جدید دانشمندان براساس فناوری رادار موج میلی متری ساخته شده است که حسگرهای راداری کوتاه بردی هستند و روی فرکانس امواج میلی متری بین امواج مایکروویو و مادون قرمز کار می‌کند. این حسگرها می‌توانند حرکات بسیار ریز اجسام میکروسکوپی را به دقت تشخیص دهند و به‌طور بالقوه در زمینه‌های امنیت، نظارت بیومتریک و هدایت نابینایان کاربرد خواهد داشت. با این حال، فناوری‌هایی که تاکنون در این زمینه مورداستفاده قرار گرفته است، در مصرف برق و فیلتر کردن نویز پس زمینه مشکل دارند.

ویژگی‌های سنسور ساخته شده

دستگاه تیم UC Davis برای مقابله با این مشکلات طراحی شده است. این تیم با تغییر توپولوژی خود سنسور، موفق شده تا آن را به‌گونه‌ای تنظیم کند که در اندازه‌گیری‌هایش تأثیر نویز ناخواسته کاهش پیدا کند.

برخلاف سنسورهای دیگری که دقت مشابهی را ارائه می‌کنند، این فناوری به مراتب کوچک‌تر بوده و به اندازه یک دانه کنجد است. در عین حال، طراحی آن باعث افزایش راندمان انرژی فناوری می‌شود و تولید آن نیز نسبتاً ساده است.

حسگر رادار در ابعاد میلی‌متری/ تشخیص حرکت اجسامی باریک‌تر از یک تار مو

محققان می‌گوید که این سنسور برای تشخیص میزان تشنگی گیاهان طراحی شده است و با ردیابی تغییرات جزئی آن می‌تواند نشانگر هیدراتاسیون یا کم آبی گیاه را اندازه‌گیری کند. بنابراین وجود مجموعه‌ای از این حسگرهای ارزان قیمت می‌تواند برای صنعت کشاورزی اهمیت زیادی داشته باشد. سایر کاربردهای بالقوه این فناوری شامل نظارت بر یکپارچگی ساختاری ساختمان‌ها یا ساخت سیستم‌های واقعیت مجازی دقیق‌تر می‌شود.

اکنون دانشمندان قصد دارد به اصلاح طرح خود ادامه دهند و فناوری خود را برای آزمایش بیشتر در دسترس دانشمندان دیگر قرار دهند.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا