اخبار ورزشی

فاجعه مالی در استقلال؛ در پرسپولیس هم اوضاع خوب نیست!

فاجعه مالی در استقلال؛ در پرسپولیس هم اوضاع خوب نیست!

سپهر ستاری: در روزهای پایانی سال ۱۴۰۰ بود که انتظار تاریخی هواداران استقلال و پرسپولیس به پایان رسید و سرانجام سهام این دو باشگاه در بورس عرضه شد. از زمان عرضه سهام سرخابی‌های پایتخت در بورس، اطلاعات مالی این دو باشگاه هم در کدال قرار داده شده و تمام هزینه‌های آن‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. این موضوع باعث شده برخلاف گذشته تمام اتفاقات مالی استقلال و پرسپولیس زیر ذره‌بین هواداران قرار بگیرد. صورت‌های مالی استقلال و پرسپولیس در دو سال مالی اخیر نکات عجیب و بعضا نگران‌کننده‌ای در خود دارد. موضوعی که نشان می‌دهد این دو باشگاه تا رسیدن به سوددهی فاصله زیادی دارند و علی‌رغم ورود به بورس مشکلات مالی آن‌ها همچنان پابرجاست.

زیان سرخابی‌ها در دو سال مالی

استقلال و پرسپولیس در دو سال مالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ موفق نشدند به سوددهی برسند و در هر دو سال دارای زیان بودند. استقلال در سال مالی ۱۴۰۱ به ازای هر سهم معادل ۷۲ ریال زیان داشته و این عدد در سال مالی منتهی به ۳۱ تیرماه ۱۴۰۲ هم ۴۹۰ ریال به ازای هر سهم بوده است. سرمایه اسمی استقلال مبلغ ۱۰۷۹ میلیارد تومان اعلام شده است.

پرسپولیس هم در سال ۱۴۰۱ معادل ۱۰۶ ریال به ازای هر سهم ضرر کرده و در سال ۱۴۰۲ هم این ضرر به عدد ۱۳۶ ریال رسیده است. این موضوع نشان می‌دهد در سال مالی ۱۴۰۱ شرایط استقلال کمی بهتر از رقیب بوده ولی در سال ۱۴۰۲ آبی‌های پایتخت به مراتب شرایط بدتری داشته‌اند و دچار زیان هنگفتی شده‌اند. سرمایه اسمی پرسپولیس هم مبلغ ۱۰۵۱ میلیارد تومان است.

استقلال در پایان سال ۱۴۰۱ در مجموع مبلغ ۷۸ میلیارد تومان ضرر کرده و این عدد در سال ۱۴۰۲ به عدد باورنکردنی ۵۲۹ میلیارد رسیده است. ضرری که به دلیل قراردادهای سنگین در فصل نقل و انتقالات و ناتوانی مدیران در بحث درآمدزایی حاصل شده است. پرسپولیس هم از ضرر ۱۱۱ میلیاردی در سال ۱۴۰۱ به ضرر ۱۴۲ میلیاردی در سال ۱۴۰۲ رسیده و از این حیث شرایط بسیار بهتری نسبت به رقیب سنتی‌اش دارد.

کاهش درآمدهای استقلال و رشد درآمدزایی پرسپولیس

نکته عجیبی که در صورت‌های مالی استقلال دیده می‌شود، کاهش درآمدهای عملیاتی باشگاه در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱ است. اتفاقی که یکی از اصلی‌ترین دلایل وضعیت مالی فاجعه استقلال و بدهی‌های سنگینی است که گریبان‌گیر این باشگاه شده. استقلال در سال ۱۴۰۲ تنها ۵۶ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته ولی در سال ۱۴۰۱ که قهرمان شد و شرایط مالی خوبی هم داشت مبلغ ۱۹۹ میلیارد درآمدزایی کرده بود. استقلال تقریبا نیمی از فصل گذشته بدون قرارداد تبلیغ همراه اول را روی پیراهن خود قرار داده بود و در پایان هم مدیران این شرکت با توجه نبودن قرارداد حاضر به پرداخت هزینه اسپانسری نشدند. موضوعی که نشان می‌دهد مدیران وقت استقلال تا چه اندازه در بحث درآمدزایی ناشیانه عمل کرده بودند.

پرسپولیس در دو سال مالی ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به ترتیب مبالغ ۱۰۴ و ۱۴۲ میلیارد تومان را به عنوان درآمدهای عملیاتی خود ثبت کرده که گرچه رشد قابل قبولی داشته ولی این باشگاه هم نتوانسته به طور کامل هزینه‌های خود را پوشش دهد.

فاجعه مالی در استقلال؛ پرسپولیس قهرمان شد و ضرر کرد!

هزینه‌های استقلال بیش از دو برابر شد

استقلال در سال مالی ۱۴۰۱ که با قهرمانی در لیگ برتر همراه بود مبلغ ۱۹۷ میلیارد تومان برای کادر فنی و بازیکنان خود هزینه کرد که با توجه به درآمد ۱۹۹ میلیاردی این باشگاه رقم قابل قبولی محسوب می‌شود. این رقم اما در سال ۱۴۰۲ به عدد سرسام‌آورد ۴۸۴ میلیارد تومان رسید و با توجه به کاهش درآمدهای باشگاه به ۵۶ میلیارد یک بحران بزرگ را در استقلال به وجود آورد. بازیکنان استقلال همین حالا به دلیل عدم دریافت مطالبات فصل گذشته در اعتصاب به سر می‌برند. اتفاقی که دلیلش افزایش غیرمنطقی هزینه‌ها و عدم توانایی در بحث درآمدزایی است که بین هزینه و درآمد باشگاه یک فاصله عجیب به وجود آورده است.

باشگاه پرسپولیس در صورت‌های مالی خود جزئیات مربوط به رقم قرارداد اعضای کادر فنی و بازیکنان را ثبت نکرده است. این تیم در مجموع سال مالی ۱۴۰۲ مبلغ ۲۹۱ میلیارد تومان هزینه داشته و استقلال هم مبلغ ۵۴۶ میلیارد را به عنوان هزینه‌های خود اعلام کرده است.

فاجعه مالی در استقلال؛ پرسپولیس قهرمان شد و ضرر کرد!

۶۰۰ میلیون در حساب استقلال!

نکته عجیب دیگری که در باشگاه استقلال به چشم می‌خورد این است که براساس صورت‌های مالی در حال حاضر جمع موجودی‌های نقد این باشگاه تنها ۶۰۰ میلیون تومان است که برای این باشگاه یک اتفاق عجیب محسوب می‌شود. در حال حاضر پرسپولیس هم مبلغ ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون تومان موجودی نقد دارد. البته این عدد درمورد استقلال مربوط به صورت‌های مالی تا تاریخ ۳۱ تیر ۱۴۰۲ و درمورد پرسپولیس مربوط به صورت های مالی تا تاریخ ۳۱ خرداد ۱۴۰۲ است و پس از آن در صورت درآمدزایی، به این اعداد اضافه شده است.

بیشتر بخوانید:

  • عکس| رونالدو ازدواج کرد

  • عکس‌| محبوبیت شگفت‌انگیز رونالدو در خیابان‌های عربستان

  • عکس‌| جورجینا با عبای عربی و پرچم عربستان!

۲۵۸ ۲۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا