بهسازی منظر ورودی دهدشت؛ شعاری که فقط تکرار میشود

به گزارش برگزیده های ایران از کهگیلویه، شهر دهدشت تابلوی زیبای تاریخی با پیشینهای قوی از فرهنگ، قابهای نازیبایی دارد و سیمای آن را در نگاه هر مسافر و گردشگری بد جلوه داده است.
چهار دروازه ورودی دهدشت از منظر مطلوب برخوردار نیستند. هویت گمشده در آشفته بازار مبادی ورودی شهر سالهاست سودای ساماندهی دارد اما وعدههای هر مسؤول یکی پس از دیگری در پیچ و خمهای جادههای حادثهخیز ورود به شهر رنگ باخت.
وضعیت ورودی های دهدشت به گونهای است که در خود ترغیبی برای ورود گردشگر ندارد در حالی که نمادهای ورودی هر شهر هویت درون شهر را نمایان می سازد مبادی ورودی دهدشت از علائم و المانهای متناسب با فرهنگ شهر محروم است.
یکی از مهمترین ورودیهای دهدشت از جاده طولیان است زیرا با بهرهبرداری از جاده باغچه سادات عمده رفت و آمدها از این مسیر انجام می شود و بار اصلی ترافیک روی این جاده است. این در حالی است که نازیبایی و آلودگی بصری از مشکلات این ورودی است.
ورودی دوم از سمت بهبهان با توجه به حضور مقامات کشوری محور تشریفات است این ورودی شاید به لحاظ ساختاری تفاوت ناچیزی با دیگر ورودیها داشته و با وجود پارک بلادشاپور نمای ظاهری بهتری دارد اما سیمای مناسبی برای معرفی شهر در این ورودی به چشم نمیآید.
ورودی از مسیر چرام نیز از شلوغترین ورودیهاست که تاکنون تصادفات مرگبار بسیاری در آن رخ داده و خانوادههایی را در مرگ فرزندان به سوگ نشانده است. این ورودی مشترک دو شهرستان چرام و کهگیلویه است.
در ورودی از سمت سوق که برای ساماندهی آن زیرگذر نیز تعریف شده است همواره با بنرهای اموات آذین شده است!
گذشت سالها و تغییر و تحولات مدیریتی اما هنوز سیمای به هم ریخته مبادی ورودی شهر را به سر و سامان نرسانده است. تصادفات مرگبار رنگ سیاه ورودیها را خونین میکند و هر بار خانوادهای را سیاهپوش از دست دادن عزیزی.با این وجود نه تزریق اعتبارات کار را به جایی رسانده است و نه پیمانکاری خلع ید میشود.
با انتصاب هر مسؤولی حرف از ساماندهی ورودیها میشود و برای اثبات عملی شدن این ادعا بازدیدهای میدانی هم صورت میگیرد و در رسانهها با آب و تاب فراوان پوشش داده میشود.
مهر ماه امسال بود که دادستان وقت با فراخوان متولیان امر در ورودیها برای انجام وظیفه به آنها هشدار داد.
سعادتیان رها شدن ورودی از چرام را متذکر شده و گفته بود که پیمانکاران نفع خود را در خاکبرداری میبینند جاده را زخمی و برای ادامه کار بهانه تراشی میکنند.
دادستان وقت کهگیلویه در ادامه بر الزام راه و شهرسازی به ایمن سازی حاشیه جاده، نصب علائم راهنمایی و نیوجرسی در جاده طولایت تأکید کرد و دستور مسدودسازی پل درهشور را صادر کرد.
و حالا در بازدید دادستان جدید از ورودیها نبود علائم،لکه گیری برخی از محورها،روشنایی محور، تکمیل ۸۰۰ متر آسفالت دهدشت طولیان و ورودی دهدشت و چرام و ۶ کیلومتر محور این جاده از مهم ترین مشکلات این محورها بود.
سعید کریمیزاد که با همراهی رئیس پلیس راه، رئیس راهداری و حمل و نقل جاده ای، معاون اداره کل راه و شهرسازی، رئیس اداره راه و شهرسازی، معاون عمرانی فرماندار،رئیس شورای شهر و نماینده شهرداری از روند این محورها بازدید داشت مشکلات پروژهها را از زبان پیمانکاران و مدیران دستگاههای مربوطه شنید.
سعید کریمیزاد دادستان عمومی و انقلاب شهرستان کهگیلویه در این بازدید اظهار داشت: در زمینه حفظ حقوق عامه و پس از بازدید میدانی از نقاط حادثه خیز محور مواصلاتی دستورات قضایی و تذکرات لازم برای اصلاح رفع مشکلات جاده ها در مهلت قانونی به ادارات متولی داده شد.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان با بیان اینکه در راستای صیانت از جان مردم با کسی تعارف ندارم گفت: فرصت نمیخواهم برای اجرای کارها زمان مشخص کنید.
وی اداره راهداری را مکلف کرد ظرف مدت ۱۰ روز نسبت به نصب تابلو ،علائم روشنایی و اجرای دست انداز اقدام و نتیجه را به دادستانی اعلام کند.
کریمیزاد از خبر خوش جهت رفع مشکلات دو پروژهای که بیش از یک دهه به سرانجام نرسیدند خبر داد و گفت: روند اجرایی جاده دهدشت_طولیان و آسفالت دهدشت چرام بزودی آغاز خواهد شد.
وی گفت: ۶ کیلومتر جاده که بیش از یک دهه است راکد مانده طی یک فرصت ضرب الاجلی تا ۳۰ دی ماه تعیین تکلیف خواهد شد و کار آسفالت خاتمه داده می شود.
کریمیزاد اضافه کرد: هر اداره و یا پیمانکاری سهل انگاری کند مدعیالعموم ورود میکند و برخورد جدی خواهد کرد.
وی همچنین از برگزاری جلسه ای جهت تعیین تکلیف ورودی چرام_دهدشت خبر داد و افزود: طی هفته آینده جلسه ای جهت عملیاتی کردن این پروژه برگزار خواهد شد و دستگاههای متولی باید به تعهدات خود عمل کنند.
این مسئول عنوان کرد: پلیس راه موظف است نقاط حادثه خیز جهت سرعت گیر و دور برگردان را کارشناسی و طرف یک هفته اجرایی کند.
معاون اداره کل راه و شهرسازی نیز طول مسیر جاده دهدشت_طولیان را پنج کیلومتر اعلام کرد و گفت: ۸۰۰ متر دیگر با یک پل مانده تا باند دوم این محور تکمیل شود.
راستا گفت: بعد از اتمام باند دوم عملیات اجرایی باند اول شروع خواهد شد ولی اولویت فعلا با ۸۰۰ متر باقی مانده است.
ولی شکوهی از پیمانکاران ورودیهای دهدشت نبود اعتبار را مشکل اساسی این پروژه عنوان کرد و گفت: با تزریق اعتبار عملیات اجرایی آغاز خواهد شد.
شکوهی افزود: ورود مدعی العموم را بعنوان را به فال نیک میگیریم و با ورود دادستان این پروژه به زودی زیر بار ترافیک می رود.
بخش بعدی بازدید دادستان محور دهدشت به چرام بود که مشکلات فراوانی دارد.
رفع معارض، آسفالت ۶ کیلومتر، نصب علائم ،استاندارد سازی دور برگردان، روشنایی محور و ایجاد دست انداز در محور سمغان از مهم ترین مشکلات جاده دهدشت به چرام بود.
شاپور عابدی رفع مشکلات راهها را از اولویتها دانست و افزود: نبود علائم و زخمی شدن پروژهها از مشکلات اساسی تصادفات است.
وی عنوان کرد: از دادستان انتظار داریم به عنوان مدعیالعموم به پروژهها ورود کند تا روند اجرایی سرعت گیرد.
مسؤولان یکی پس از دیگری در تغییر و تحولات مدیریتی میروند اما آنچه تاکنون تغییری به خود ندیده وضعیت بی سر و سامانی منظر ورودیها است که نه پیمانکاری خلع ید میشود و نه هشدارها و شعارهای شربالعجلی راه به جایی برده است.
انتهای پیام/۸۲۰۱۶