دغدغهمندی رسانهها در هفته فرهنگی ایران در روسیه تحسین برانگیز است

دغدغهمندی رسانهها در هفته فرهنگی ایران در روسیه تحسین برانگیز است
به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، حنیف غفاری، مشاور رئیس سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی اظهار داشت: دیپلماسی فرهنگی منهای رسانه معنایی ندارد و جهت تبلور این دیپلماسی پویا، رسانهها در ابتدا باید نسبت به این مقوله درکی کامل پیدا کرده و سپس این درک را به افکار عمومی و مخاطبان خود منتقل سازند. قطعاً این روند زمانبر خواهد بود و نمیتوان آن را به مثابه یک طرح یا پروژه درنظر گرفت.
وی خاطرنشان کرد: در جریان برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه، شاهد دغدغهمندی رسانهها نسبت به درک روابط علی -معلولی در عرصه سیاستگذاری فرهنگی بینالمللی هستیم. شاهدیم که رسانههای داخلی علاوه بر تمرکز بر ظواهر برگزاری هفته فرهنگی و برنامههای متنوعی که برای این رویداد تدارک دیده شده، بر روی پیش زمینهها و تبعات برگزاری هفته فرهنگی ایران در روسیه متمرکزند. بنابراین، هم کلیت ورود رسانهها به این عرصه و هم نوع و نحوه ورود آنها، تحسین برانگیز است.
این تحلیلگر حوزه رسانه و روابط بینالملل افزود: در بسیاری از رسانههای ایرانی، اساساً روایتگری محض از برگزاری رویداد هفته فرهنگی ایران در مسکو و سنت پتربورگ جایی نداشته و اخبار آمیخته با تحلیل و آینده نگری و درمواردی ارائه راهکارند. این رویکرد جمعی نشان میدهد که دیپلماسی فرهنگی در حال پیدا کردن جایگاه ویژه خود در سیاست خارجی و معادلات بین المللی کشورمان است.
وی تصریح کرد: قطعاً سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی به عنوان دستگاه دیپلماسی فرهنگی در هدایت این روند و تأمین بایستهها و لوازم آن نقش مهمی ایفا میکند. در اینجا باید سایر نهادها نیز به تقویت نقش قرارگاهی سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی با هدف بهرهمندی سریعتر و عملیاتیتر از فرصتهای نهفته در بطن دیپلماسی فرهنگی کشورمان یاری رسانند.
غفاری در پایان تأکید کرد: هفتههای فرهنگی ایجادکننده اتصالات و زمینههای همکاریهای فرهنگی میان دو کشور محسوب میشوند. پس در دل این هفتههای فرهنگی، میتوان به توافقات و تفاهمهای ویژهای در راستای بهرهگیری مشترک طرفین از ظرفیتهای فیمابینی دست یافت.
/