اجتماعی

سیل مشهد| عضو شورای شهر: برخی از مفقودی‌ها بچه‌هایی هستند که مدارس‌شان تعطیل شده بود/ اگر کوتاهی صورت گرفته باشد مراجع قضایی ورود می‌کنند

سیل مشهد| عضو شورای شهر: برخی از مفقودی‌ها بچه‌هایی هستند که مدارس‌شان تعطیل شده بود/ اگر کوتاهی صورت گرفته باشد مراجع قضایی ورود می‌کنند

به گزارش برگزیده، سیل مشهد صحنه‌های غم‌انگیزی از این شهر مقدس را به نمایش گذاشت. صحنه‌هایی که مسئولین شهری مشهد باید برای آن پاسخگو باشند، اما نکته قابل توجه اینجاست که هنوز مشخص نیست چه تعداد تلفات و خسارت و به چه علت به ثبت رسیده است.

مجید دبیریان، عضو شورای شهر مشهد، درباره سیل اخیر در مشهد به انتخاب گفت: متأسفانه روز گذشته شاهد حجم سنگینی از بارش در یک زمان چهل دقیقه‌ای در حد ۳۸ میلیمتر بودیم. ما در محدوده نیمه خشک هستیم و بارش ما ۲۰۰ میلیمتر است، اما بارش ۳۸ میلیمتر در کمتر از یکساعت خیلی زیاد است. هواشناسی و ستاد بحران پیش‌بینی ستاد بحران را کرده بودند؛ انتظار ما از دوستان این بود که تدابیر بیشتری اندیشیده شود. در ارتفاعات جنوبی مشهد می‌شد پیش‌بینی‌هایی داشت. یکی از اقداماتی که برخی از کارشناسان می‌گویند باید اتفاق می‌افتاد، موضوع آب بندها در مسیر بارش بود. این موضوع در ارتفاعات جنوبی تدبیر نشده و هیچ مانعی برای گرفتن سرعت آب وجود نداشت.

وی در ادامه در رابطه با ترک فعل مسئولین درقبال سیل اشاره کرد: ما از شهردار مشهد و مدیرکل هماهنگی انتظار داشتیم که قبل از وقوع سیل در صحنه حاضر باشند. متأسفانه دوستان بعد از وقوع سیل خود را به منطقه رساندند. این گلایه وجود دارد و پیگیری لازم را انجام خواهیم داد که آیا شهردار مشهد ترک فعل کرده است یا خیر! باید گزارشات را کامل تهیه کنیم.

او افزود: آن چیزیکه من از منطقه می‌شناسم، ساخت و سازها درست انجام شده و سیل از مناطق باز رخ داده است. تشابه این سیل با شیراز این است که از ارتفاع آب سرازیر شده و فقدان آب بندها این حجم از خسارت را وارد کرده است.

وی درباره آمار تلفات سیل اظهار داشت: طبق آخرین آمار ۷ نفر فوت کرده و ۱۲ نفر هم مفقود شده‌اند. برخی از مفقودی‌ها بچه‌هایی هستند که مدارسشان تعطیل شده بود؛ البته باید آخرین آمارها را اخذ کنیم.

دبیریان درباره وضعیت فعلی مشهد گفت: الان وضعیت خوب است و طبق گزارش‌های می‌دانی، آب تخلیه شده و محورها باز شده‌اند. در روز آینده هم اعلام شده که بارش داریم و از دستگاه‌ها انتظار داریم که حضور حداکثری داشته باشند. اگر محوری خطرناک است باید زودتر محدود شود.

حسن کریمدادی، عضو شورای شهر مشهد و رئیس کمیسیون خدمات شهری، درباره علت سیل مشهد گفت: حوادث طبیعی در یک ظرفیت خارج از استاندارد چندساله در طول چند دقیقه بارندگی می‌شود، ظرفیت زیرساخت‌های داخل شهر جوابگو نخواهد بود. این باران به کوه‌زده و از کوه به سمت شهر سرازیر شده است. عمده بارندگی کنترل شده و در دو نقطه از شهر تلفات دادیم. پل انقلاب یکی از این نقاط است. نماز و سیدناصری سرریز باران به این منطقه شدند و حجم بسیاری آب به پل انقلاب وارد شد. پل انقلاب ظرفیت بالایی دارد و دو لوله بزرگ در آنجاست، اما سرریز آب از نقطه دیگری بوده است. در خیلی از شهرستان‌های استان سیستان و بلوچستان و گلستان هم سیل اتفاق افتاده و جز بلایای طبیعی است.

وی در ادامه درباره تلفات سیل اشاره کرد: تدابیر لازم انجام شده و ماشین‌های مردم که آنجا گذاشته‌اند و فرار کردند به آن‌ها بازگشت. دو نفری که در آن نقطه به رحمت خدا رفتند توان خروج از منطقه را نداشتند. مسئولین حمل و نقل باید تدابیر جدیدی انجام دهند. ما به عنوان دستور کار در شورا مطرح خواهیم کرد و تذکر هم می‌دهیم. ما برای همشهری‌ها ناراحت هستیم.

کریمدادی درباره بررسی ترک فعل مسئولین گفت: من اولین نفر به میدان انقلاب رسیدم و بچه‌های آتش نشانی هم سریع رسیدند و از طریق قایق و تجهیزات خاص، عملیاتشان را انجام دادند. شهردار و استاندارد و فرماندار هم حضور داشتند. حادثه یک مرتبه رخ می‌دهد و طبیعی است. من همین الان از قسمت بالا دست میدان رسیدم. اشکالات برطرف شده و در حال گودبرداری هستند که بارندگی شدید دوباره چالش ایجاد نکند.

موسی الرضا حاجی بیگلو، عضو کمیسیون نظارت شورای شهر مشهد، درباره علت سیل مشهد گفت: در آغاز به مردم مشهد بابت حادثه دیروز تسلیت عرض می‌کنم. بارش بارندگی روز گذشته بیش از حد بود، البته برخی می‌گویند قابل پیش‌بینی بوده است. این بارش در سی دقیقه شکل گرفته و شدت آن خیلی زیاد بوده است. قطعاً یکی از نکات اساسی این سیل که تعدادی از شهروندان به رحمت خدا رفتند و تردد را دچار مشکل کرد، مربوط به ساخت و سازهای غیرمجاز، ساخت کمربند جنوبی در کوهشاد اشاره کرد. کوه‌ها را تراش دادند و جاده‌ای در کوه احداث کرده است. ما بارها تذکر دادیم که اتفاقی که در این مناطق شکل گرفته خارج از نظر شورا بوده است. برخی می‌گفتند کار خوبی رخ داده، اما از نظر محیط زیست، ما اعتقاد داشیم هر کاری که می‌خواهد در مشهد انجام شود، باید با مطالعه کارشناسی انجام شود.

وی در ادامه درباره احتمال ترک فعل شهرداری اشاره کرد: در مدیریت شهری اگر کوتاهی صورت گرفته باشد مراجع قضایی ورود می‌کنند. مدیریت شهری با وجود سختی‌های سیل، تمام نیروهای خود را به منطقه آورد و گروه‌های جهادی هم پای کار بودند تا تردد خودروها مجدد شکل بگیرد. الان هم وضعیت خوب است و در چند محور بازگشایی انجام شده است. طبق اعلام هواشناسی این بارندگی تا دوشنبه ادامه دارد.

حاجی بیگلو درباره تلفات سیل گفت: ما مرجع رسمی رسیدگی به این موضوع نیستیم، اما آنچه من شنیدم، ۵ تا ۷ نفر کشته و تعدادی هم مفقود داشته‌ایم. ما بابت این اتفاق عذرخواهی می‌کنیم و شرمنده مردم هستیم.

۴۷۲۳۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا