علمی و فناوری

رکورددار تندی در گینس/ از اسپری فلفل آتشین‌تر است/ عکس

رکورددار تندی در گینس/ از اسپری فلفل آتشین‌تر است/ عکس

فلفل ایکس با اندازه‌گیری ۲٬۶۹۳٬۰۰۰ واحد حرارتی اسکویل (SHU) عنوان تندترین فلفل چیلی جهان را به خود اختصاص داد و این عنوان را از فلفل چیلی معروف کارولینا ریپر (Carolina Reaper) با میانگین ۱٫۶۴ میلیون SHU گرفت. فلفل ایکس این عنوان را پس از رونمایی در برنامه‌ی Hot Ones یوتیوب به‌دست آورد. در این برنامه درحالی‌که با افراد معروف مصاحبه می‌شوند، آن‌ها مقداری بال مرغ تند را می‌خورند.

بیشتر بخوانید:

  • وقتی شکارچی شکار می‌شود/ تقلای تمساح برای زنده ماندن/ عکس

  • این موشک ترسناک قاتل ناو هواپیمابر است/ عکس

  • سردترین نقطه زمین کجاست؟/ در قطب جنوب و سیبری دنبالش نگردید!

  • حجم عظیمی از طلا که دیده نمی‌شود/ گنجی بزرگ و پنهان

تندترین فلفل جهان توسط اد کوری، پرورش‌دهنده‌ی افسانه‌ای فلفل چیلی و بنیان‌گذار شرکت PuckerButt Pepper که مغز متفکر کارولینا ریپر نیز به‌شمار می‌رود، پرورش داده شده است. او توضیح داد که چطور فلفل چیلی جدید را طی ۱۰ سال پروش داده و آن را با تندترین خواص ممکن ترکیب کرده و سپس با صبر و حوصله منتظر مانده است تا این ترکیبات با صفات قابل پیش‌بینی و میوه‌ی ثابت تثبیت شوند.

رکوردار تندی در گینس/ از اسپری فلفل آتشین‌تر است/ عکس

چند سالی است که درباره‌ی فلفل ایکس صحبت‌هایی مطرح می‌شود؛ اما این عنوان به‌تازگی به‌طور رسمی به این محصول داده شده است. اد کوری در برنامه‌ی Hot Ones گفت: «بسیاری از مردم گفتند که این کار شدنی نیست. آن‌ها ما را دروغگو خطاب کردند و ما به آن‌ها ثابت کردیم که فلفل ایکس درواقع تندترین فلفل جهان ازنظر گینس است. تمام زمان و تلاشی که در مزرعه صرف کردیم تا مطمئن شویم که این میوه تثبیت شده و به تندترین فلفل جهان تبدیل می‌شود اکنون تایید شده است.»

کوری، دو علاقه‌مند به فلفل چیلی و مجریان برنامه هرکدام یک فلفل ایکس خوردند و نتیجه همان چیزی بود که پیش‌بینی می‌شد. ترکیب فعال فلفل‌های چیلی که به آن‌ها رنگ و طعم می‌دهد، کپسایسین نام دارد. این ترکیب که به‌عنوان محرک شیمیایی عمل می‌کند، توسط گیاهانی تولید می‌شود که با آزادکردن آن تلاش می‌کنند تا از خورده‌شدن خود توسط حیوانات جلوگیری کنند. بااین وجود انسان‌ها مزه‌ی این ترکیب را به‌دست آورده‌اند و درصورت مصرف مقادیر مناسبی از آن، آزادشدن حجم عظیمی از اندورفین را تجربه می‌کنند.

مقیاس اسکویل برای اندازه‌گیری غلظت کپسایسین استفاده می‌شود

تصور رایج و غلط این است که بیشتر کپسایسین در دانه‌های فلفل چیلی یافت می‌شود؛ درحالی‌که بافت جفتی که دانه‌ها را نگه‌ می‌دارد بیشترین تندی را دارد. علاوه‌بر این غلظت تندی در امتداد لایه‌ی نازکی که داخل فلفل چیلی را می‌پوشاند نیز بالا است. مقیاس اسکویل اساسا برای اندازه‌گیری غلظت کپسایسین کاربرد دارد.

برای تست تندی فلفل، محلولی از عصاره‌ی فلفل را در آب قند رقیق می‌کنند و سپس توسط گروهی از افراد چشیده می‌شود. غلظت‌های کاهش‌یافته‌ی عصاره به تست‌کنندگان داده می‌شوند تا زمانی که اکثریت افراد دیگر نتوانند تندی را در محلول رقیق‌شده تشخیص دهند. به‌عنوان مثال فلفلی با ۱۰۰۰ SHU به این معنی است که عصاره‌ی آن باید ۱۰۰۰ بار رقیق شود تا تندی‌اش دیگر احساس نشود.

برای درک بهتر موضوع بد نیست بدانید که فلفل دلمه‌ای صفر SHU دارد؛ درحالی‌که میزان SHU فلفل هالاپینو بین ۳ تا ۸ هزار است. اسپری فلفل که معمولا برای جلوگیری از حمله‌ی حیوانات وحشی مانند خرس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد ۲٫۲ میلیون SHU است؛ بنابراین از نظر فنی فلفل ایکس از اسپری فلفل نیز تندتر است.

اکنون سؤال اینجاست که آیا فلفل ایکس روزی شکست خواهد خورد؟ در پاسخ باید گفت که چندین سال طول می‌کشد تا هر رقیب بالقوه‌ای برای این فلفل پس از اصلاح، تثبیت شود؛ اما همه چیز ممکن است.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا