بین الملل

اعتراض پاکستان به اقدام جنجالی طالبان در مرز مورد مناقشه

اعتراض پاکستان به اقدام جنجالی طالبان در مرز مورد مناقشه

مرز تورخم بین پاکستان و افغانستان از روز چهارشنبه و پس از آن بسته شد که نیروهای دو طرف به تبادل آتش پرداختند و در نتجیه آن صدها کامیون با محموله‌های کالا و هزاران مسافر در دو طرف مرز بلاتکلیف مانده‌اند.

وزارت خارجه طالبان افغانستان اخیرا بسته شدن این مرز را مورد انتقاد قرار داده و نیروهای امنیتی پاکستان نیز به نیروهای افغان زمانی تیراندازی کردند که آنها در حال تعمیر یک پست امنیتی قدیمی در نزدیکی این مرز بودند.

“ممتاز زهرا بلوچ”، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در واکنش گفت که این تیراندازی متقابل به ساخت سازه‌ای غیرقانونی توسط دولت طالبان افغانستان در داخل قلمروی پاکستان رخ داده چون نقض تمامیت ارضی اسلام آباد است.

وزارت خارجه پاکستان همچنین در بیانیه‌ای اعلام کرد: ششم سپتامبر سال جاری میلادی، نیروهای افغان وقتی با اقداماتی برای تخریب سازه‌ای غیرقانونی در دست ساخت مواجه شدند، بجای یک راه حل صلح آمیز اقدام به تیراندازی بی رویه، هدف قرار دادن پست‌های نظامی پاکستان، تخریب سازه‌ای در ترمینال مرزی تورخم و به خطر انداختن جان غیرنظامیان پاکستان و افغانستان کردند.

این مناقشات مرزی ۲۶۰۰ کیلومتری محل اصلی تنش بین دو کشور در طول دهه‌های گذشته محسوب می‌شود.

وزارت خارجه پاکستان همچنین در بیانیه خود بر نگرانی دیرینه‌ای این کشور بابت افزایش حملات شبه نظامیان تاکید کرده و از مقام‌های طالبان افغانستان خواسته تا از تبدیل شدن این کشور به محلی برای استفاده از سوی شبه نظامیان علیه دیگر کشورها جلوگیری کند.

مقام‌های طالبان افغانستان این مساله را رد می‌کنند که اجازه استفاده از خاک این کشور را برای اقدامات شبه نظامی گری می‌دهند و می‌گویند، امنیت پاکستان یک مساله داخلی برای دولت اسلام آباد است.

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا