بین الملل

واکنش لاوروف به موضع رهبر انقلاب درباره فلسطین

واکنش لاوروف به موضع رهبر انقلاب درباره فلسطین

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز چهارشنبه برای یک سفر دو روزه به پیونگ‌یانگ رفت. لاوروف بعدا در مراسم استقبال طی سخنانی گفت که از کره‌شمالی به خاطر حمایت قاطعش از جنگ روسیه علیه اوکراین تشکر کرده است.

وزرای خارجه روسیه و کره‌شمالی امروز (پنجشنبه) در پیونگ‌یانگ دیدار کردند و انتظار می‌رود بر روی چگونگی تقویت روابط نظامی خود تمرکز کنند؛ آن هم چند روز پس از آن که ایالات متحده، کره‌شمالی را به ارسال محموله‌های جدید مهمات به روسیه متهم کرد.

کانون توجه خارجی به سفر لاوروف این است که آیا دو کشور در مورد چگونگی تقویت همکاری امنیتی خود یا اعلام زمان سفر وعده داده شده ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه به پیونگ‌یانگ، نکاتی را ارائه خواهند کرد یا خیر. کیم جونگ اون، رهبر کره‌شمالی ماه گذشته به خاور دور روسیه رفت.

کیم در طول سفر خود به روسیه با پوتین در پایگاه فضایی «ووستوچنی کوسمودروم» که مهم‌ترین مرکز پرتاب فضایی داخلی روسیه است، ملاقات کرد و از سایر سایت‌های کلیدی ساخت تسلیحات روسیه بازدید کرد. این امر گمانه‌زنی‌های شدیدی را برانگیخت که کیم به دنبال فناوری‌های پیشرفته روسی برای مدرن‌سازی زرادخانه هسته‌ای خود در ازای تامین تسلیحات متعارف برای پر کردن مجدد موجودی تسلیحات رو به اتمام روسیه است.

به گزارش خبرگزاری دولتی روسیه اینترفکس، لاوروف امروز پنجشنبه در آغاز دیدار خود با «چوئه سون هوی» وزیر امور خارجه کره شمالی گفت: «پس از نشست تاریخی سران میان رئیس‌جمهور پوتین و کیم جونگ اون در پایگاه فضایی ووستوچنی در ۱۳ سپتامبر، می‌توان با اطمینان گفت که روابط به سطح استراتژیک کیفی جدیدی رسیده است.»

هیچ یک از دو کشور فعلا جزئیات این دیدار را منتشر نکرده‌اند اما لاوروف روز چهارشنبه گفت که سفر او به منظور بحث در مورد اجرای توافق‌هایی است که در نشست سپتامبر میان پوتین و کیم به دست آمد. وزیر خارجه روسیه درباره ماهیت این توافق‌ها سخنی نگفت.

براساس اعلام وزارت خارجه روسیه، لاوروف در ضیافت شامی که برای او برگزار شد، گفت که روسیه عمیقا برای «حمایت اصولی و تزلزل‌ناپذیر» کره‌شمالی از جنگش در اوکراین و همچنین تصمیم پیونگ‌یانگ برای به رسمیت شناختن «استقلال» مناطق جدایی‌طلب تحت حمایت روسیه در شرق اوکراین ارزش قائل است.

لاوروف گفت: «ما کاملا آگاه هستیم که بسیاری از کشورها در سراسر جهان دیدگاه‌ها و ارزیابی‌های مشابهی دارند، اما تنها تعداد معدودی مانند (کره‌شمالی) به صراحت همبستگی خود را با روسیه اعلام می‌کنند و می‌توانند آن را آشکارا ابراز کنند.»

بر اساس گزارش رسانه دولتی کره‌شمالی، لاوروف همچنین از کره‌شمالی به دلیل «ثابت ماندن مقابل هرگونه فشار آمریکا و غرب» تمجید کرد و گفت که روسیه به طور کامل از تلاش کیم برای حفاظت از امنیت و منافع اقتصادی کشورش حمایت می‌کند.

خبرگزاری مرکزی کره‌شمالی همچنین گزارش داد که چوئه سون هوی در ضیافت شام گفت که پیونگ‌یانگ و مسکو تحت تصمیمات و رهبری «استراتژیک» کیم و پوتین در حال ایجاد یک «روابط رفاقتی ناگسستنی» هستند.

در همین حال کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که کره‌شمالی بیش از ۱۰۰۰ کانتینر تجهیزات نظامی و مهمات به روسیه تحویل داده است. کاخ سفید تصاویری را منتشر کرد که به گفته خودش نشان می‌دهد کانتینرها قبل از انتقال از طریق قطار به سمت جنوب غربی روسیه در یک کشتی با پرچم روسیه بارگیری شده‌اند. به گفته کاخ سفید، این کانتینرها بین هفتم سپتامبر و اول اکتبر بین ناجین کره‌شمالی، و دونای روسیه حمل شده است.

لاوروف در رابطه با زمانبندی تماس‌های رده بالا هم گفت: «تماس‌ها میان مسکو و پیونگ‌یانگ در سطوح مختلف ادامه خواهد یافت. ماه گذشته یک تماس سطح بالا داشتیم و امروز تماس سطح عالی. من اطمینان دارم که این ارتباطات ادامه خواهد یافت.»

تنش در اراضی اشغالی

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه امروز همچنین با اشاره به درگیری رژیم صهیونیستی و گروه‌های مقاومت فلسطینی به‌ویژه در غزه گفت که این تنش ممکن است به یک درگیری منطقه‌ای تبدیل شود.

لاوروف به خبرنگاران گفت: «در مورد نوار غزه، خطر تبدیل این بحران به یک درگیری در سطح منطقه‌ای کاملا جدی است.»

وزیر خارجه روسیه افزود: «ما تلاش‌هایی را مشاهده می‌کنیم که می‌خواهد همه چیز را به گردن ایران بیاندازد و این تلاش‌ها را کاملا تحریک‌آمیز می‌دانیم. به اعتقاد من، رهبری ایران موضعی کاملا مسئولانه و متعادل اتخاذ کرده و خواستار جلوگیری از گسترش این درگیری به کل منطقه و کشورهای همسایه است.»

سرگئی لاوروف در ادامه گفت که روسیه و ترکیه درباره اوضاع «خاورمیانه» در تماس هستند.

همچنین در نشست مطبوعاتی در پیونگ‌یانگ، از لاوروف خواسته شد تا در مورد ابتکار ترکیه برای ایجاد سیستمی از کشورهای «ضامن» برای طرفین درگیری رژیم صهیونیستی و فلسطین به منظور حل و فصل «صلح‌آمیز» اظهارنظر کند.

لاوروف گفت: «ما آماده هستیم تا در مورد هر پیشنهاد سازنده‌ای بحث کنیم. این ابتکار، که به تازگی شنیدم، به وضوح از روی تمایل به کاهش تنش و عادی‌سازی وضعیت بیان شده است. البته اینکه منظور دقیقا چیست، ما دوست داریم از دوستان ترک خود که در این مورد با آنها در تماس هستیم هم بشنویم.»

وزیر خارجه روسیه گفت: «ما معتقدیم هر رویکردی باید براساس توازن منافع طرفین باشد و نه تحمیل منافع کسی به بهای منافع دیگران. به نظر من ابتکار ترکیه با تمایل به تضمین چنین تعادلی دیکته شده است. برای بررسی آن آماده همکاری خواهیم بود.»

لاوروف در جریان سفر خود به کره‌شمالی به خبرنگاران گفت: «من با این فرض پیش می‌روم که رایزنی‌ها بین کشورهای ذی‌نفع ادامه خواهد یافت. مصر در حال اتخاذ ابتکاراتی است. و همه ما می‌خواهیم شاهد کاهش تنش در نوار غزه باشیم. در روزهای آینده تماس‌هایی وجود خواهد داشت که طی آن مشخص می‌شود که چقدر واقع‌بینانه است که روی این قضیه حساب کرد.»

این سیاستمدار ارشد روسیه گفت، تصمیم شورای امنیت سازمان ملل متحد که از همه طرف‌ها می‌خواهد تا هرگونه اقدام خشونت‌آمیز را متوقف کنند و راه‌حلی برای مشکلات بشردوستانه را تضمین کنند که فاجعه واقعی در نوار غزه که جان میلیون‌ها نفر را در آنجا تهدید می‌کند، در نظر بگیرند، می‌توانست یک مکانیسم واقعی باشد.

لاوروف افزود: «اما متأسفانه این قطعنامه تصویب نشد. اگرچه من مطمئن نیستم که اگر این قطعنامه تصویب می‌شد، اوضاع چطور می‌شد و آیا توقف خشونت اعلام می‌شد و آیا مشکلات بشردوستانه حل می‌شد یا خیر. اما این درخواست هم جواب نداد.»

شبه‌جزیره‌ کره

از سوی دیگر سرگئی لاوروف گفت که روسیه به همراه کره‌شمالی و چین طرفدار ایجاد یک روند مذاکرات منظم در مورد مسائل امنیتی در شبه‌جزیره کره بدون پیش شرط هستند.

وزیر خارجه روسیه گفت، روسیه و کره‌شمالی به طور جدی نگران تشدید فعالیت نظامی در این منطقه توسط آمریکا، ژاپن و کره‌جنوبی و سیاست واشنگتن برای انتقال زیرساخت‌های استراتژیک از جمله تسلیحات هسته‌ای به این منطقه هستند. او افزود: مسکو و پیونگ‌یانگ مسیری را برای تضمین تنش‌زدایی در این منطقه و غیر قابل قبول بودن تشدید تنش‌ها دنبال می‌کنند.

لاوروف به خبرنگاران گفت: «ما این مسیر را به طور مشترک با کره‌شمالی و چین دنبال می‌کنیم و تلاش می‌کنیم به طور سازنده جایگزین‌هایی برای تشدید تنش‌ها ارائه دهیم. ما از ایجاد یک روند مذاکره منظم در مورد مسائل امنیتی در شبه‌جزیره کره بدون پیش شرط حمایت می‌کنیم.»

۳۱۱۳۱۱

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا