اخبار روز

از نیروی ذخیره ارتش صهیونیستی چه می‌دانیم؟/ بلایی که جنگ غزه بر سر ستون فقرات اسرائیل آورد

از نیروی ذخیره ارتش صهیونیستی چه می‌دانیم؟/ بلایی که جنگ غزه بر سر ستون فقرات اسرائیل آورد

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، ارتش اولین و مهمترین نهادی بود که بعد از تأسیس رژیم جعلی اسرائیل در سال ۱۹۴۸ اعلام موجودیت کرد. ازآن‌جایی که ارتش بزرگترین و مهمترین نهاد رسمی رژیم صهیونیستی است، تأثیر و نفوذ بالایی در همه حوزه‌های این رژیم از جمله سیاست و اقتصاد و فرهنگ و… دارد، همچنین همه یهودیان صهیونیست‌ فارغ از رنگ و نژاد و ملّیت خود موظف به اطاعت و حمایت از ارتش این رژیم هستند، درواقع نظریه امنیتی رژیم اشغالگر بر این مبناست که بدون ارتش، اسرائیل از هم می‌پاشد و توسط دشمنانش از هر جهت تجزیه خواهد شد.

در اینجا باید اشاره کنیم که خدمت نظامی در ارتش رژیم صهیونیستی برای همه افراد بالای ۱۸ سال اعم از زن و مرد اجباری است و مردان ۳ و زنان ۲ سال به‌صورت اجباری در این ارتش فعالیت می‌کنند. اعطای معافیت از خدمت به جوانان اسرائیلی در ارتش این رژیم نیز شرایط بسیار سختی دارد و کسانی که خواهان معافیت هستند، اغلب در محافل نظامی اسرائیل به‌عنوان خائن و ترسو تلقی می‌شوند و در برخی موارد نیز با مجازات زندان مواجه می‌گردند.

نیروی ذخیره، ستون فقرات ارتش اسرائیل

در این میان نیروهای ذخیره یکی از ارکان اصلی امنیت داخلی رژیم صهیونیستی به‌شمار می‌روند و مهمترین عنصری هستند که ماشین جنگی اسرائیل به آن تکیه می‌کند و به‌عبارت دیگر ستون فقرات این ارتش هستند. ریشه‌های تشکیل نیروی ذخیره ارتش رژیم اشغالگر به روزهای ابتدایی تأسیس این رژیم جعلی برمی‌گردد که با آغاز جنگ میان صهیونیست‌ها و کشورهای مختلف عربی همراه بود.

در این جنگ‌ها، رژیم صهیونیستی به‌شکل قابل‌توجهی به نیروهای داوطلبی که در ارتش آن می‌جنگیدند وابسته بود، به‌مرور زمان این نیروها تبدیل به هسته و بخش اساسی راهبرد نظامی اسرائیل شدند؛ تا جایی که محافل صهیونیستی از نیروی ذخیره ارتش اسرائیل به‌عنوان «گاو مقدس» یاد می‌کنند.

سران صهیونیست هنگام اشغال فلسطین شعار «خدمت اجباری همگانی» را سر دادند که همه صهیونیست‌ها را موظف به فعالیت در ارتش و پیوستن به صفوف نیروی ذخیره می‌کرد، بر این اساس نظریه‌ای طراحی شد تا همه صهیونیست‌ها در مواقع لزوم سلاح به‌دست بگیرند و نقش نظامی ایفا کنند، در آن زمان سران رژیم اشغالگر تصور می‌کردند که با این کار هدف اصلی آنها در محافظت از امنیت داخلی و جلوگیری از نفوذ دشمنان محقق می‌شود و به‌تدریج می‌توانند سایر زمین‌های عربی اطراف فلسطین را نیز اشغال کنند.

مقامات صهیونیست برای تحقق این هدف تصمیم گرفتند بیشترین تعداد ممکن از یهودیان را به فلسطین اشغالی منتقل کنند و بدون توجه به اختلافات عمیقی که میان یهودیان از ملّیت‌های مختلف وجود داشت، آنها را به این سرزمین آورده اعلام کردند که همه این یهودیان بدون توجه به ملّیت و رنگ و نژاد خود باید برای خدمت به ارتش بسیج شوند.

به این ترتیب همه مردان و زنان یهودی که به فلسطین اشغالی مهاجرت کرده بودند مجبور به ثبت‌نام در صفوف ارتش رژیم صهیونیستی شدند، این روند هنوز هم ادامه دارد و سربازان بعد از پایان دوره خدمت خود باید به نیروی ذخیره بپیوندند.

در زمان حاضر نیروی ذخیره ارتش صهیونیستی متشکل از حدود ۵۰۰ هزار نفر است که بعد از پایان دوره سربازی در صفوف نیروی ذخیره قرار گرفتند. آنها هر سال برای آموزش و حفظ آمادگی نظامی خود به ارتش فراخوانده می‌شوند و در مواقع جنگی حتی اگر تازه‌وارد باشند و آموزش کافی هم ندیده باشند مجبورند در جنگ شرکت کنند؛ همانند اتفاقی که اکنون برای نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل در جنگ غزه رخ داده و آنها را وارد یک بحران جدی کرده است.

قانون نظامی رژیم صهیونیستی مقرر می‌کند که می‌توان برای مأموریت‌های امنیتی از نیروهای ذخیره استفاده کرد و حداکثر مدتی که آنها باید در خدمت ارتش باشند ۲۵ روز است اما در شرایط اضطراری، وزیر جنگ اجازه دارد این مدت را هر اندازه که می‌خواهد افزایش دهد.

اطلاعات نشان می‌دهد که نیروهای ذخیره، ۷۰ درصد کل نیروهای ارتش اسرائیل را تشکیل می‌دهند و به همین دلیل است که به آنها ستون فقرات این ارتش گفته می‌شود. اکثر نیروهای ذخیره ارتش صهیونیستی بین ۳۰ تا ۴۵ سال سن دارند و ۱۷ درصد از افسران این ارتش هم متعلق به نیروی ذخیره می‌باشند.

منابع صهیونیستی: گروه بزرگی از نیروهای ذخیره اسرائیل حاضر به جنگ در داخل غزه نیستند
رسانه عبری: نیروهای ذخیره در جنگ غزه هر هفته ۲میلیارد دلار به اقتصاد اسرائیل خسارت می‌زنند
هشدار نظامیان اسرائیلی به نتانیاهو درباره انحلال تشکیلات ویژه نیروهای ذخیره ارتش

حقوق نیروهای ذخیره ارتش اسرائیل روزانه ۶۰ دلار و حقوق افسران ذخیره ۳۰۰ دلار است که این حقوق به‌ازای ترک زندگی و شغل به آنها پرداخت می‌شود، البته این میزان حقوق مربوط به دوره قبل از جنگ غزه بود اما بعد از جنگ در سایه فروپاشی اقتصاد رژیم صهیونیستی، نیروهای ذخیره اولین طرفی بودند که تحت تأثیر این وضعیت قرار گرفتند.

هم‌زمان با آغاز جنگ وحشیانه ارتش اسرائیل علیه غزه در ۷ اکتبر ۲۰۲۳ حدود ۳۶۰ هزار نفر از نیروهای ذخیره ارتش صهیونیستی برای شرکت در جنگ غزه فراخوانده شدند که این امری بی‌سابقه در کل دوره‌های جنگ‌های رژیم صهیونیستی است.

استفاده ارتش صهیونیستی از نیروهای غیراسرائیلی در جنگ غزه

نیروی ذخیره ارتش اسرائیل مملو از افرادی است که تابعیت غیراسرائیلی دارند و در کشورهایی خارج از فلسطین اشغالی زندگی می‌کنند.

در جریان جنگ غزه ده‌ها هزار نیروی ذخیره ارتش صهیونیستی از آمریکا و بسیاری از کشورهای اروپایی و آمریکای لاتین احضار شدند که با واکنش انتقادی دولت‌های بسیاری از این کشورها همراه بود.

«توماس پورت» نماینده فرانسوی در این زمینه خواستار انجام تحقیقات درباره حضور بیش از ۴ هزار شهروند فرانسوی که در خط مقدم جنگ در غزه هستند و کنار ارتش اسرائیل می‌جنگند، شد.

مقامات آفریقای جنوبی تهدید کرده‌اند افرادی که دارای تابعیت این کشور هستند و در داخل ارتش اسرائیل علیه غزه می‌جنگند، سلب تابعیت خواهند شد.

نیروهای تنها در ارتش اسرائیل

«نیروهای تنها» اصطلاحی است که برای افرادی که هیچ وابستگی و خانواده‌ای داخل فلسطین اشغالی ندارند و ناچاراً به ارتش اسرائیل می‌پیوندند، به‌کار می‌رود. اطلاعات ارتش صهیونیستی نشان می‌دهد که هزاران مهاجر در فلسطین اشغالی برای دریافت تابعیت اسرائیلی به ارتش این رژیم ملحق شده‌اند.

همچنین اسرائیلی‌هایی که به هر دلیلی خانواده‌ای ندارند و کسی از آنها حمایت نمی‌کند هم مجبور به پیوستن به ارتش هستند و ضمن نیروهای تنها به‌شمار می‌روند، همه این افراد مربوط به قشر فقیر جامعه صهیونیستی هستند و در طول جنگ غزه، ارتش اسرائیل از آنها به‌عنوان سپر انسانی استفاده می‌کند و این افراد بدون هیچ نام و نشانی در گورستان‌های جدا دفن شده‌اند.

اختلاف در نیروی ذخیره ارتش صهیونیستی

اختلافات متعددی در سطوح مختلف میان اجزای مختلف نیروی ذخیره ارتش صهیونیستی وجود دارد که برای این ارتش بسیار مشکل‌ساز می‌شود.

تفاوت در آمادگی رزمی یکی از بارزترین موارد اختلاف میان این نیروها محسوب می‌شود، برخی از این نیروها بدون اینکه آموزش کافی دریافت کرده باشند مجبور به شرکت در جنگ می‌شوند، علاوه بر آن بحث سن‌وسال نیروها نیز مطرح است و افراد بالای ۴۰ سال از آمادگی جسمی کافی برای حضور در میدان جنگ برخوردار نیستند.

بحران بزرگ نیروی ذخیره اسرائیل در جنگ غزه

احضار نیروهای ذخیره ارتش صهیونیستی برای شرکت در جنگ غزه، به‌شدت زندگی و وضعیت اقتصادی آنها را تحت تأثیر قرار داده است.

هزینه روزهای کاری ازدست‌رفته برای نیروهای ذخیره حدود نیم میلیارد دلار در ماه برآورد می‌شود. نیروهای ذخیره ارتش صهیونیستی همچنین ستون فقرات اقتصاد اسرائیل نیز محسوب می‌شوند و حضور آنها در ارتش تاکنون بانک‌های اسرائیلی را مجبور کرده است برای جبران غیبت این نیروها در بازار کار، ۳۰ میلیارد دلار به اقتصاد پمپاژ کنند.

از سوی دیگر کارخانه‌های اسلحه‌سازی رژیم صهیونیستی به‌شدت وابسته به نیروهای ذخیره هستند.

در شرایطی که اقتصاد رژیم صهیونیستی تبدیل به «اقتصاد جنگ» شده است همه جنبه‌های زندگی اسرائیلی‌ها تحت تأثیر قرار گرفته است و هشدارهای زیادی درباره افزایش بی‌رویه قیمت‌ها و کمبود مواد غذایی مطرح شده است، این وضعیت برای صهیونیست‌هایی که همواره تماشاگر گرسنگی مردم فلسطین بوده‌اند و تحت حمایت‌های شدید آمریکا طعم گرسنگی و گرانی را احساس نمی‌کردند بسیار غیرقابل تحمل است،
به همین دلیل شاهد اعتراضات گسترده در سراسر فلسطین اشغالی هستیم که در آن شهرک‌نشینان صهیونیست تأکید بر سرنگونی کابینه بنیامین نتانیاهو دارند؛ چرا که نتانیاهو و متحدانش را مسئول این فاجعه می‌دانند.

مزدورانی که در ارتش اشغالگر خدمت می‌کنند

رژیم صهیونیستی درباره تعداد مزدوران خارجی که در ارتش این رژیم می‌جنگند اغلب سکوت می‌کند اما به خودِ آنها اجازه می‌دهد برای تحریک افرادی که به‌دنبال پول هستند، تبلیغات انجام دهند و آنها را وادار به پیوستن به ارتش اسرائیل کنند.

بر اساس گزارش‌های مطبوعاتی و سیاسی، هزاران مزدور از ملّیت‌های مختلف در ارتش رژیم صهیونیستی حضور دارند.

روزنامه اسپانیایی «الموندو» مصاحبه‌ای از یک مزدور اسپانیایی منتشر کرد که نشان می‌دهد او به‌ازای دریافت ۳۹۰۰ یورو در یک هفته حاضر به پیوستن به ارتش اسرائیل شده بود.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا