فرهنگ و هنر

یک کارشناس مذهبی: به اهل بیتی اهانت می‌کنید که خدا در وصفشان آیه‌ها نازل کرده است

به گزارش خبرنگار قرآن و فعالیت‌های دینی برگزیده های ایران درپی سخنان مولوی محمدحسین گرگیج، امام جمعه اهل سنت آزادشهر و اهانت به ساحت مقدس اهل بیت (ع) علمای شیعه و سنی واکنش نشان دادند و در این میان برخی از علما، طلاب و روحانیون به صورت مستند و مستدل به رد این ادعای مولوی گرگیج پرداختند.

خداوند انسان را به عقل مزین کرده و اگر از آن درست استفاده نکند تا مرز جنون می‌رود

حجت‌الاسلام محمدهاشم شفیعی کارشناس مذهبی و پژوهشگر اهل بیت (ع) در گفت‌وگو با فارس با اشاره به اینکه انسان موجودی پیچیده‌ای است، گفت: انسان دارای قوای ناشناخته‌ای است که اگر رها شود، تا مرز جنون پیش می‌رود، چرا که خداوند متعال به او دستور داده است از جهل به در آید و به علم مزین شود؛ زیرا به کارگیری قوه عقل نیز نیازمند به علم است. «وَ ما یَعْقِلُها إِلاَّ الْعالِمُون‏؛(سوره عنکبوت آیه ۴۳) و در آن‌ها تعقل نمى‏‌کنند مگر صاحبان علم و اندیشه.» علاوه بر اینکه عقل نیز به تعبیر امیرالمومنین علی علیه السلام، محتاج به ادب است.[غرر الحکم، ص ۵۱۰] پس ما را با بی ادبان چه کار؟

شگفتا که اینان خود را عالم و دانشمند نیز می‌نامند

وی ادامه داد: برخی مردنمایان (نهج‌البلاغه، صبحی، خطبه۲۷، ص۷۰) که در حقارت خود فرو رفته‌اند و استکبار جهانی، آنها را دست پرورده خود می‌داند، برای سرپوش نهادن بر حقارت خود سعی دارند به تحقیر و جسارت به دیگران، مقدسات و اهل بیت علیهم‌السلام، روی آورند. اینها با برچسب زدن‌های زننده، که شیطان برایشان تزئین کرده (سوره انفال، آیه۴۸) به اهل بیت علیهم‌السلام توهین می‌کنند، شگفتا که اینان خود را عالم و دانشمند نیز می‌نامند.

اینان به اهل بیتی توهین می‌کنند که خدا در شأن آن‌ها آیات چون آیه تطهیر، مباهله و… نازل کرده است

حجت‌الاسلام شفیعی اهل بیت درباره هتاکان به ساحت اهل بیت (ع) گفت: این ها به ظاهر عالمانی هستند که در نادانی خود غوطه‌ور شده‌اند؛ زیرا اگر قدرت تفکر و اندیشه داشتند، هرگز تعصبات خود را در قالب توهین به جگرگوشه‌های خاتم پیغمبران، محمد مصطفی صلی الله علیه و آله، این‌گونه جار نمی‌زدند. اینان به اهل بیتی توهین می‌کنند که خدای متعال در شأن آن‌ها آیات فراوانی همچون آیه تطهیر، مباهله و… نازل کرده است.

مظلومیت اهل بیت (ع) هنوز تیتر اول تاریخ است

وی افزود: هنوز هم مظلومیت اهل بیت علیهم‌السلام، تیتر اول تاریخ است؛ هنوز فریاد مظلومیت حضرت زینب بر سر یزید و یزیدیان بلند است که «وَ لا یَحْسَبَنَّ الَّذینَ کَفَرُوا أَنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ خَیْرٌ لِأَنْفُسِهِمْ إِنَّما نُمْلی‏ لَهُمْ لِیَزْدادُوا إِثْماً وَ لَهُمْ عَذابٌ مُهین؛ (سوره آل عمران، آیه۱۷۸) آنها که کافر شدند، (و راه طغیان پیش گرفتند،) تصور نکنند اگر به آنان مهلت مى‏‌دهیم، به سودشان است! ما به آنان مهلت مى‌‏دهیم، فقط براى این که بر گناهان خود بیفزایند و براى آنها، عذاب خوارکننده‌‏اى (آماده شده) است!» بی‌شک مسلمانان از آن تافته‌های جدابافته نخواهند بود که هر توهینی را نادیده گرفته و ببخشایند.

با جواب علمی و مستدل هم نباید از این اهانت‌ها گذشت

این کارشناس مذهبی درباره برخورد قرآن با هتاکان گفت: اگرچه منطق قرآن در مقابل چنین اشخاصی این گونه است که: «وَإِذَا خَاطَبَهُمُ الْجَاهِلُونَ قَالُوا سَلَامًا؛ (سوره فرقان، آیه۶۳) و هرگاه مردم جاهل به آنها خطاب (و عتابی) کنند با سلامت نفس (و زبان خوش) جواب دهند.» و دانشمندان شیعه به تبعیت از قرآن، با آرامش و در محیطی علمی، هر کدام جواب کوبنده‌ای به این توهین‌ها داده‌اند، اما آیا باید به صرف یک جواب علمی از این توهین‌های شنیع و بی‌شرمانه گذشت؟ قطعاً اینها صرف نادانی نیست؛ بلکه با انگیزه فتنه و آشوب مطرح شده است و چه زیبا قرآن کریم فرمود: «…وَ الْفِتْنَهُ أَشَدُّ مِنَ الْقَتْل‏؛ (سوره بقره آیه۱۹۱) فتنه آشوب‌گر، از کشتار شدیدتر است.»

وی در پایان گفت: به یقین باید جسارت این‌گونه افراد مغرض که به خاطر پشت‌گرمی به استکبار جهانی، لب به سخن باز می‌کنند و در بستری امن، اینچنین توهین می‌کنند را پاسخ داد. همچنین مسلمانانی که قلبشان برای اهل بیت علیهم‌السلام می‌تپد از همه دستگاه‌های ذی ربط، درخواست دارند که نگذارند این جسارت‌ها اوج بگیرد و روز به روز بیشتر شود.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا