فرهنگ و هنر

استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه ها)- ارزیابی کیفی کتابخانه های ملّی تدوین و چاپ شد

استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه ها)- ارزیابی کیفی کتابخانه های ملّی تدوین و چاپ شد

– اخبار فرهنگی –

به‌گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، فاطمه صدر، از تدوین و چاپ استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه‌ها)- ارزیابی کیفی کتابخانه‌های ملّی» با هدف روش ارزشیابی کتابخانه‌های ملّی به همت  دفتر استانداردسازی پژوهشکده اسناد معاونت پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران خبر داد.

صدر در توضیح جزئیات این خبر گفت: استاندارد «اطلاعات و مستندات (دبیزه‌ها)- ارزیابی کیفی کتابخانه‌های ملّی» بر مبنای استاندارد بین‌المللی ISO 21248:2019 تدوین شده‌است.

وی ادامه داد: این استاندارد برای اولین‌بار، روش ارزشیابی خاصی را برای کتابخانه‌های ملّی شرح داده و مجموعه‌ای از شاخص‌های عملکرد را تعیین می‌کند که با مأموریت و کارکردهای کتابخانه‌های ملّی سازگار است. همچنین این استاندارد، اطلاعات کاربردی را درباره فرایند ارزشیابی کتابخانه‌های ملّی و استفاده از شاخص‌های عملکرد مرتبط با کیفیت خدمات در کتابخانه‌های ملّی و روش‌های ارزیابی تأثیر و ارزش در این نوع از کتابخانه‌ها به کاربران ارائه می‌دهد.

تعیین تکلیف یک میلیارد برگ از اسناد راکد دستگاه‌های دولتی/ چرا شیفت شب کتابخانه ملی باز نمی‌گردد؟

معاون پژوهش و منابع دیجیتال سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اظهار داشت: کار تدوین این استاندارد که از اواخر سال ۱۴۰۰ آغاز شد، با برگزاری جلسات متعدد تخصصی تدوین استاندارد در سال ۱۴۰۱ ادامه یافت و در نهایت در تابستان سال ۱۴۰۲ با شماره ملی ۲۳۲۰۷ چاپ و در وبگاه سازمان ملی استاندارد ایران بارگذاری شد.

صدر خاطرنشان کرد: استاندارد ارزیابی کیفی کتابخانه‌های ملّی با تلاش پژوهشکده اسناد و با مشارکت تنی چند از همکاران و متخصصان این حوزه در سازمان اسناد و کتابخانه ملّی ایران، نمایندگان دستگاه‌های مختلف مانند اعضای هیئت‌علمی دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌های مرتبط، کارشناسان سازمان ملی استاندارد ایران و متخصصان فرهنگستان زبان و ادب فارسی در ۲۰۵ صفحه تدوین شده‌است.

لازم به توضیح است علاقه‌مندان برای دسترسی به این استاندارد می‌توانند به وبگاه سازمان ملّی استاندارد ایران به نشانی http://standard.isiri.gov.ir مراجعه کنند.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا