اخبار روز

دبیرکل ناتو: سیستم جهانی کنترل تسلیحات در معرض فروپاشی است

دبیرکل ناتو: سیستم جهانی کنترل تسلیحات در معرض فروپاشی است

به گزارش نشریه پولیتیکو، ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو در کنفرانس کنترل تسلیحات در واشنگتن بیان کرد: ما در تقاطعی هستیم که در یک سوی آن شاهد فروپاشی کنترل بین‌المللی تسلیحات و اشاعه نامحدود تسلیحات کشتار جمعی هستیم که پیامدهای عمیق و خطرناکی به همراه دارد؛ اما با این حال راه جایگزینی برای آن وجود دارد، با اینکه می‌دانیم دشوار است.

تقریبا اوایل سال جاری میلادی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه فرمان تعلیق مشارکت کشورش در معاهده استارت نو برای محدود کردن تسلیحات استراتژیک را امضا کرد. وی پیشتر اعلام کرد که مسکو مشارکت خود در «پیمان استارت نو» مبنی بر خلع تسلیحات هسته‌ای را تعلیق می‌کند و “اگر آمریکا در انجام آزمایش‌های هسته‌ای پیش‌دستی کند، روسیه نیز چنین آزمایش‌هایی را انجام خواهد داد.”

دبیرکل ناتو در سخنرانی اخیرش نسبت به رفتار چین و روسیه ابراز نگرانی کرد اما ادعا کرد که درهای مذاکره برای گفت‌وگو درخصوص کنترل تسلیحات همچنان باز است.

وی با اشاره به این تصمیم اخیر روسیه مدعی شد: کرملین قصد کرده کنترل تسلیحات و ثبات استراتژیک را تضعیف کند. البته که چالش‌های دیگری وجود دارد اما روسیه مستقیم‌ترین تهدید علیه امنیت ماست.

ینس استولتنبرگ همچنین ادعاهای پیشین خود را تکرار کرد و گفت: چین به سرعت زرادخانه هسته‌ای خود را بدون هیچگونه شفافیت درباره قابلیت‌هایش توسعه می‌بخشد. از طرفی ایران و کره شمالی نیز علنا برنامه‌های هسته‌ای خود را ارتقاء می‌دهند. ناتو تمایل دارد تا این کشورها را به پای میز مذاکره بیاورد.

وی در ادامه تصریح کرد: یادمان باشد که توافقنامه‌های کنترل تسلیحات میان “دوستان” ایجاد نمی‌شوند بلکه این توافقنامه‌ها میان “رقبا” منعقد می‌شوند. برخی از توافقنامه‌های بسیار موفق در زمان اوج تنش‌ها ایجاد شد. درست مثل همان چیزی که در دوران جنگ سرد رخ داد و اکنون نیز می‌تواند به وقوع بپیوندد.

دبیرکل ناتو در پایان بر اهمیت همکاری با پکن نسبت به کنترل تسلیحات تاکید کرد و گفت: در بلند مدت ما باید رویکرد خود را در قبال دنیایی خطرناک‌تر و رقابتی تغییر دهیم و نسبت به آن تجدیدنظر کنیم. به عبارتی با چین که احتمال می‌رود تا سال ۲۰۳۵ به ۱۵۰۰ تعداد کلاهک هسته‌ای برسد، باید همکاری کنیم. چین به عنوان یک قدرت جهانی، مسئولیت‌های جهانی نیز دارد. همچنین خود چین نیز از امنیت توافقنامه‌های کنترل تسلیحات سود خواهد برد.

۳۱۱۳۱۱

مجله خبری برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا