فرهنگ و هنر

گزارش برگزیده های ایران از آمارهای نشر در پاییز ۱۴۰۲؛ رشد ۳۸درصدی قیمت کتاب/ کمک‌درسی‌ها گران‌ترین هستند

گزارش برگزیده های ایران از آمارهای نشر در پاییز ۱۴۰۲؛ رشد ۳۸درصدی قیمت کتاب/ کمک‌درسی‌ها گران‌ترین هستند

– اخبار فرهنگی –

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری برگزیده های ایران‌، بر اساس آمارهای نشر در خانه کتاب و ادبیات ایران در پاییز سال جاری ۲۸ هزار و ۹۷۵ عنوان کتاب منتشر شده است که در مقایسه با پاییز سال گذشته ۱۵ درصد رشد را شاهد هستیم.

میان کتاب‌های منتشرشده تعداد ۲۰ هزار و ۸۰۷ عنوان تألیفی و ۸ هزار و ۱۶۸ عنوان ترجمه است. ناشران تهرانی ۲۰ هزار و ۴۵۴ عنوان و ناشران شهرستانی ۸ هزار و ۵۲۱ عنوان کتاب منتشر کرده‌اند. شمار کتاب‌های چاپ اول ۱۶ هزار و ۳۱۶ عنوان و شمار تجدیدچاپی‌ها ۱۲ هزار و ۶۵۹ عنوان بوده است.

شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده در پاییز سال جاری نیز ۲۹ میلیون و ۸۶۴ هزار و ۴۱۱ نسخه بوده است. مقایسه این عدد با تعداد نسخه‌های منتشرشده در پاییز سال گذشته نشان از رشد ۱۰درصدی دارد‌، این در حالی است که تعداد عناوین ۱۵ درصد رشد داشته است،‌ بنابراین باید گفت که شمارگان هر عنوان نسبت به پاییز گذشته کاهش داشته است.

میانگین شمارگان کتاب نیز یک‌هزار و ۳۰ نسخه به ثبت رسیده است. ارزش ریالی کتاب‌های منتشرشده در پاییز گذشته ۳۷ میلیارد و ۸۶۰ میلیون و ۱۶ هزار و ۸۰ ریال بوده است. میانگین قیمت اما به ۱۲۶ هزار و ۷۷۰ تومان رسیده است که در مقایسه با بازه زمانی مشابه در سال گذشته ۳۸ درصد رشد داشته است.

میان رده‌های دیویی نشر، کودک و نوجوان با ۶ هزار و ۳۸۹ عنوان کتاب در صدر قرار دارد و پس از آن ادبیات با ۴ هزار و ۴۹۳ عنوان، کمک‌درسی با ۴ هزار و ۱۶۸ عنوان، علوم اجتماعی با سه هزار و ۴۶۷ عنوان در رده‌های ‌بعدی قرار دارند، کمترین عنوان منتشرشده نیز به حوزه کلیات با ۲۹۵ عنوان اختصاص دارد.

از ۶ هزار و ۳۸۹ عنوان کتاب منتشرشده در حوزه کودک و نوجوان سه هزار و  ۶۵۵ عنوان تألیفی و دو هزار و ۷۳۴ عنوان ترجمه بوده است.

شمارگان کتاب‌های چاپ اول حوزه کودک و نوجوان همچنان نصف شمار کتابهای تجدیدچاپ بوده و به دو هزار و ۳۲۴ عنوان رسیده است، این درحالی‌است که شمار تجدیدچاپی‌ها ۴ هزار و ۵۵ عنوان بوده است، در مجموع ۱۱ میلیون و ۴۸۶ هزار و ۲۷ نسخه کتاب کودک و نوجوان در پاییز توسط ناشران منتشر شده است.

میانگین شمارگان کتاب در این حوزه اما اندکی بیشتر از سایر حوزه‌ها یعنی ۱۷۹۷ نسخه به ثبت رسیده است.

در حالی که ارزش ریالی کتاب‌های منتشرشده در این فصل ۸ میلیارد و ۱۴۷ میلیون و ۸۴۹ هزار و ۶۰۰ ریال است‌، میانگین قیمت به هفتصد و نه هزار و سیصد و هفتاد ریال رسیده، یعنی با رشد ۲۸درصدی مواجه است.

در حوزه ادبیات نیز از ۴ هزار و ۴۹۳ عنوان کتاب منتشره سه هزار و  ۷۵ عنوان تألیف و یک‌هزار و ۴۱۸ عنوان ترجمه بوده است.

گرانی کاغذ، عناوین نشر را کاهش داد/ افزایش ۷۳درصدی قیمت کتاب

شمار کتابهای چاپ اول ۲ هزار و ۷۵۹ عنوان و شمار تجدیدچاپی‌‌ها یک‌هزار و ۷۳۴ عنوان بوده است. شمارگان کل کتاب‌های منتشرشده در حوزه ادبیات دو میلیون و ۸۵۰ هزار و ۴۴۹ نسخه بوده است و میانگین شمارگان به ۶۳۴ نسخه رسیده است.

درحالی که ارزش ریالی کتاب‌های منتشرشده حوزه ادبیات در پاییز سه میلیارد و ۸۸۱ میلیون و ۲۳۳ هزار و ۵۰ ریال بوده است میانگین قیمت در این حوزه به یک میلیون و ۳۶۱ هزار و ۶۲۱ ریال رسیده است، یعنی با رشد ۵۶درصدی مواجه بوده است.

در حوزه کمک‌درسی نیز ۴ هزار و ۱۶۸ عنوان کتاب منتشر شده است که ۳۹۴۷۳ هزار و ۹۴۷ عنوان تألیفی و ۲۲۱ عنوان ترجمه است. یک‌هزار و ۵۱۹ عنوان چاپ اول و ۲ هزار و ۶۴۹ عنوان تجدیدچاپ بوده است. شمارگان کل کتاب‌های این حوزه پنج میلیون و دویست و بیست هزار و هفتصد و نود و هفت نسخه بوده است و ارزش ریالی آن دوازده میلیارد و چهارصد و چهل و شش میلیون و ششصد و شصت و هفت هزار و پانصد و هفتاد ریال به ثبت رسیده است. میانگین قیمت کتاب‌های کمک‌درسی نیز دو میلیون و سیصد و هشتاد و چهار هزار و پنجاه و پنج ریال است که در قیاس با بازه زمانی سال گذشته ۴۰ درصد افزایش داشته است.

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا