اخبار روز

روسیه: قطعنامه آمریکا در مورد آتش‌بس در غزه مبهم است

روسیه: قطعنامه آمریکا در مورد آتش‌بس در غزه مبهم است

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران به نقل از خبرگزاری «تاس»، واسیلی نبنزیا، نماینده دائم فدراسیون روسیه در سازمان ملل متحد شب گذشته پس از رأی‌گیری درباره پیش‌نویس قطعنامه مربوط به آتش‌بس در نوار غزه، اعلام کرد که طرف روسی در رابطه با پیش‌نویس قطعنامه آمریکا که اعضای شورای امنیت از آن به‌عنوان نوعی “توافق” استقبال می‌کنند، سؤالات زیادی دارد، که زوایای نهایی آن هنوز برای کسی، شاید به‌استثنای میانجی‌ها، ناشناخته است. اطلاعات موجود در حوزه عمومی بسیار متناقض است و در اصل پیشنهاد ایالات متحده شبیه “گربه‌ای در یک کیسه” به‌نظر می‌رسد.

این دیپلمات روس در سخنرانی خود دراین‌باره گفت: «نویسندگان جزئیات توافقات را به شورای امنیت اطلاع ندادند، اساساً به ما “گربه‌ای در یک کیسه” پیشنهاد شده است. هیچ فرآیند مذاکره‌ای در این پیش‌نویس وجود ندارد؛ نویسندگان متن‌های تمام‌شده را با خود آوردند و در واقع از اعضای شورای امنیت خواستند، تحت فشار زمان کم، آنها را امضا کنند.»

نبنزیا تأکید کرد: منطقی و درست نیست اعضای شورای امنیت توافقی را امضا کنند که پارامترهای آن مبهم و نامشخص است.
به‌گفته وی، در واقع شورای امنیت سازمان ملل نوعی کارت سفید به ایالات متحده می‌دهد و طرحی را امضا می‌کند که جزئیات آن برای کسی مشخص نیست.

نماینده دائم روسیه هشدار داد: پارامترهای ذکرشده در پیش‌نویس سه مورد جزئیات نیستند. از آغاز وخامت اوضاع در غزه، شورا پیش از این سه قطعنامه را تصویب کرده است که اجرای آنها فقط “روی کاغذ” باقی مانده است.
او توضیح داد که طرف روسی تنها به این دلیل که این قطعنامه از سوی جهان عرب حمایت می‌شود، مانع از تصویب آن نشد، ولی تمام سؤالات فوق درباره متن این سند «باقی مانده و نیازمند پاسخ و شفاف‌سازی هستند».

روز گذشته، دوشنبه، شورای امنیت سازمان ملل از پیش‌نویس قطعنامه‌ای که برای حمایت از طرح آتش‌بس جدید میان اسرائیل و جنبش فلسطینی رادیکال حماس، توسط ایالات متحده تهیه شده بود، حمایت کرد. در مجموع ۱۴ عضو شورای امنیت به تصویب این سند رأی مثبت دادند. روسیه از رأی دادن به این سند خودداری کرد.

در سوم ماه ژوئن، ایالات متحده پیش‌نویس قطعنامه جدیدی درباره اوضاع خاورمیانه را به شورای امنیت ارسال کرد که شامل حمایت از توافق برای آزادی گروگان‌ها و پیشنهاداتی به‌منظور برقراری آتش‌بس است.

تصویب قطعنامه آمریکا برای آتش‌بس غزه در شورای امنیت
آمریکا پیش‌نویس قطعنامه‌ آتش‌بس در غزه را توزیع کرد
واکنش حماس به تصویب پیش‌نویس قعطنامه آتش‌بس در شورای امنیت

/+

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا