فارس

فارس من| نماینده فسا: استعدادها و ظرفیتهای ششده و قره‌بلاغ جهت ارتقاء به شهرستان فراهم است

به گزارش برگزیده های ایران از شیراز، ارتقاء روستا به شهر، یا بخش به شهرستان، از درخواستها و مطالباتی است که مردم در برخی از مناطق خواهان آن هستند.

مردم این مناطق، با در نظر گرفتن ظرفیت‌ها و شرایط موجود در منطقه همچنین با پیشفرض توسعه یافتگی محل سکونت خود و در نهایت توسعه استان، این مطالبه را مطرح می کنند.

یکی از مزایای اجرای این طرح، توزیع معقول و متعادل امکانات و اعتباراتی است که به هر شهرستان تخصیص می یابد. کاهش تردد به مرکز شهرستانِ مادر از دیگر مزایای آن به شمار می‌رود.

هر چند تعدادی از روستاهای دارای ظرفیت در فارس که به شهر ارتقا یافتند، همچنان از زیرساخت‌های لازم بهره‌مند نیستند اما این امید در مردم منطقه وجود دارد که با ارتقاء بخش به شهرستان مسیر ترقی و پیشرفت با افزایش مشارکت اجتماعی و همت مسؤولان طی شود.

در همین راستا مردم یکی از بخش‌های شهرستان فسا، مطالبه خود را با عنوان “ارتقاء بخش ششده و قره بلاغ در استان فارس به شهرستان” در سامانه فارس من به ثبت رسانده که توسط هزار و ۲۰۰ نفر از اهالی منطقه امضاء شده است.

ارتقاء ششده و قره‌بلاغ به شهرستان و ثمرات آن

دبیر این کمپین مردمی با بیان اینکه توزیع عادلانه امکانات و فرصت ها، از رویکردها و سیاست‌های دولت مردمی است، گفت: حضور باصلابت مردم عزیز این منطقه در صحنه های مختلف نظیر جنگ تحمیلی و تحریم اقتصادی در دستیابی به توفیق‌های بزرگ کنونی، حائز اهمیت است و مسئولان باید قدران این حضور باشند و کام مردم را با ارتقاء این بخش پرافتخار و مستعد شیرین کنند.

ابراهیم شیشه گر تصریح کرد: در حال حاضر مردم برای کارهای جزیی، ناچار به مراجعه به شهر فسا هستند و مشکلات زیادی را در این راه متحمل می شوند، در حالی  حق مردم این نیست و در صورت ارتقاء به شهرستان با حضور بسیاری از ادارات، زحمت مردم کمتر و بسیاری از آنها رفع می‌شود.

این فعال رسانه ای با بیان اینکه تاکنون پیگیری‌های مختلفی در زمینه ارتقاء انجام گرفته ولی نتیجه خاصی حاصل نشده است، افزود:  مردم صبور این منطقه تا به حال منتظر انجام روند در چارچوب قانون بوده اند اما وقتی می ببنند شهرهای دیگر با شرایط به مراتب پایین تر از این بخش، به شهرستان تبدیل شده اند قطعاً صدای خود را به مراتب بالاتر انتقال خواهند داد، البته امیدواریم در دولت مردمی آقای رئیسی، حق این مردم محقق شود.

 شیشه گر گفت: با ارتقا بخش به شهرستان، تمام ادارات در ششده مستقر می‌شوند و تعدادی نیز در قره بلاغ که تبدیل به بخش قره بلاغ می شود و به دنبال آن، ظرفیت بسیاری در زمینه اشتغال ایجاد می‌شود، مورد بعد ردیف بودجه مستقل شهرستان ها است که شامل ششده می شود و قطعا داشتن بودجه مستقل، ادارات مستقل باعث توسعه هر منطقه است و تمام خدمات باید در این بخش به مردم ارائه شود.


امامزاده شهیدان واقع در روستای امیرحاجیلو(بخش ششده و قره‌ و بلاغ) که در ماه محرم میزبان بزرگترین هیئت مذهبی در روستاهای کشور است

نماینده مردم فسا نیز با اشاره به ظرفیت های موجود در بخش ششده و قره بلاغ به خبرنگار فارس گفت: بخش ششده و قره بلاغ، هم به لحاظ جمعیتی و هم به لحاظ مسیرهای ارتباطی، شرایط ارتقاء به شهرستان را دارد; این بخش دارای ۵۰ هزار نفر جمعیت و دو شهر ششده و قره بلاغ هم چنین روستاهایی است که هر کدام بالغ بر سه هزار نفر جمعیت دارد.

حجت‌اله فیروزی ادامه داد: ارتقاء بخش باعث می‌شود توجه به منطقه بیشتر شود و پروژه‌ها و اعتبارات بیشتری به این منطقه ارائه گردد، همچنین استقرار ادارات و توانمندسازی ظرفیتهای موجود نیز از مزایایی است که تحقق این مطالبه مردمی به دنبال دارد.

ظرفیتهای تحقق این مطالبه عمومی فراهم است

وی بیان کرد: البته درخواست ارتقاء ششده و قره بلاغ به شهرستان صرفاً یک مطالبه مردمی نیست بلکه استعدادها و ظرفیت‌های تحقق آن نیز محرز است.

نماینده مردم فسا اضافه کرد: این کمپین مردمی برای ششده و قره بلاغ تنظیم شده اما بخش شیبکوه نیز ظرفیت ارتقاء به شهرستان را دارد و پیگیری آن انجام شده است.

فیروزی اظهار داشت: طرح ارتقاء ششده و قره بلاغ به شهرستان را در صحن علنی مجلس مطرح نموده و با وزیر سابق کشور، در این زمینه رایزنی انجام شده است و اکنون استانداری باید این طرح را به هیئت دولت ارائه کرده و نتیجه را اعلام نماید.

ارتقاء بخش و ایجاد رفاه عمومی

وی با اشاره به تاثیر ارتقاء بخش به شهرستان در کیفیت زندگی ساکنان منطقه، گفت: طبیعی است که ارتقاء بخش، به لحاظ اقتصادی و اجتماعی برای اهالی موقعیت بهتری فراهم می‌کند همچنین تسهیل در رفت و آمد مردم و کاهش مراجعات مردم به شهر فسا از دیگر مواردی است که رفاه عمومی را به دنبال دارد.

فیروزی با اشاره به اینکه در چارچوب قانون خواستار ارتقاء ششده و قره‌بلاغ هستیم، خاطرنشان کرد: با ارتقاء بخش ششده قره بلاغ به شهرستان، پروژه‌هایی در منطقه تعریف می‌شود که به توسعه شهرستان و در نهایت توسعه استان ختم خواهد شد، همچنین حضور سرمایه‌گذاران در حوزه‌های عمرانی و سایر حیطه‌ها، سبب توسعه و تقویت منطقه می شود.

نشاط اجتماعی، فعالیت های فرهنگی و عمرانی و رقابت های سازنده، از دیگر ثمراتی است که نماینده مردم فسا در راستای ارتقاء بخش به آن اشاره کرد.

سالهایی که ششده و قره‌بلاغ قطب تولید گندم بوده است

بخشدار ششده و قره بلاغ نیز در گفتگو با خبرنگار فارس، با اشاره به وسعت و جمعیت بخش ششده و قره بلاغ گفت: این بخش ۳۵ هزار نفر جمعیت و ۱۹ روستا دارد; جمعیت شهر ششده  ۶ هزار و ۸۰۰ نفر و شهر قره بلاغ ۷ هزار ۸۰۰ نفر است همچنین جمعیت روستاهای ما، بین ۳ تا حدود ۴ هزار نفر می‌باشد.

بلاغی با برشمردن پتانسیل های منطقه افزود: ششده و قره بلاغ، منطقه کشاورزی و دامپروری است و در تولید برخی محصولات سرآمد است;  چنان چه پیش از این، به لحاظ میزان تولید و سطح زیر کشت، رتبه اول شهرستان و همچنین استان بوده است.

توزیع عادلانه اعتبارات؛ ثمره ارتقاء بخش

وی با اشاره به اینکه ارتقاء ششده و قره‌بلاغ به شهرستان، استقلال بیشتر، افزایش اعتبارات و توزیع عادلانه منابع را به دنبال دارد، اضافه کرد: در حال حاضر اعتبارات در شهر فسا توزیع می‌شود و ممکن است برای ارائه به بخش‌های مختلف عادلانه نباشد اما استقلال بخش می‌تواند در جذب نیروهای انسانی و توزیع اعتبارات، شرایط بهتری را رقم بزند.

بخشدار ششده و قره‌بلاغ اظهار داشت: در حال حاضر آموزش و پرورش، کمیته امداد، راهنمایی رانندگی و دادگاه عمومی ادارات مستقلی در این بخش دارند و بقیه مجموعه‌های اداری، اقماری و نمایندگی هستند.

بلاغی ضمن گلایه از کم توجهی به مناطق پرجمعیت و دارای ظرفیت های مشخص، بیان کرد: بخش ششده و قره بلاغ، نسبت به برخی از روستاهای استان که به شهر ارتقاء یافتند شرایط بهتری دارد و پتانسیل های لازم جهت ارتقاء در این بخش موجود است.

دفتر تقسیمات کشوری استانداری فارس نیز با بیان اینکه طرح ارتقاء بخش ششده و قره‌بلاغ مورد بررسی سطحی قرار گرفته و نیازمند بررسی میدانی و کامل‌تر است و مشابه درخواست‌های دیگر به آن رسیدگی می‌شود، از ارائه توضیحات بیشتر خودداری کرد.

انتهای پیام/س


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا