اجتماعی

شرکت‌های غزال دانش‌بنیان چه شاخصه‌هایی دارند؟

شرکت‌های غزال دانش‌بنیان چه شاخصه‌هایی دارند؟

– اخبار اجتماعی –

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری برگزیده های ایران، نشست خبری نخستین رویداد برنامه ملی توسعه و حمایت  از غزال‌های دانش‌بنیان با حضور دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی و فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری و دکتر اسدی‌فرد؛ معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی برگزار شد.

اسدی‌فرد گفت: یکی از مهمترین اقدامات ما تغییر رویکرد در دسته‌بندی شرکت‌های دانش‌بنیان از جنبه فناوری به اقتصادی بود. از سال گذشته یک دسته‌بندی مبتنی بر وضعیت اقتصادی شرکت‌ها و فروش شرکت‌ها انجام دادیم.

تخصیص ۳۵۰۰ میلیارد تومان برای سازمان هوش مصنوعی

وی اظهار کرد: شرکت ها به سه دسته نوپا، فناور و نوآور تقسیم بندی شدند. شرکت‌های نوپا شرکت‌هایی هستند که در اطراف دانشگاه‌ها و پارک‌ها شکل گرفتند و فروش اظهارنامه‌ای آنها زیر ۵ میلیارد باشد. شرکت‌های بزرگ که بخشی از کارشان دانش بنیان است شرکت‌های دانش بنیان نوآور نامیده می‌شوند و دسته دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان فناور است.

معاون توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان معاونت علمی گفت: ۶۷ درصد شرکت‌ها نوپا، ۱۴ درصد نوآور و ۹ درصد فناور هستند. یکی از تحلیل‌های آمار فروش شرکت‌های دانش‌بنیان این بود که ۶۰۰ همت فروش کل شرکت های دانش بنیان بود و ۶۰ درصد مربوط به تعداد محدودی شامل ۲۰۰ شرکت دانش‌بنیان است.

اسدی‌فرد بیان کرد: شرکت‌های بزرگ در دنیا یونیکورن نامیده می‌شوند که کف فروش آن یک میلیارد دلار است اما در شرکت‌های دانش‌بنیان بزرگ شرکت‌هایی را داریم که یک روند رشد پایداری را طی کردند و مفهوم جدیدی را تحت عنوان غزال های دانش بنیان اضافه کردیم یعنی از یک سطحی بزرگتر هستند، ۲۰۰ نفر نیروی انسانی دارند و فروش سالیانه آنها ۲۰۰ میلیارد تومان است و در روند ۳ تا ۵ سال، روند خوبی را طی کردند.

وی ادامه داد: رشد مداوم نشانه ای از بلوغ نهادی شرکت است و رشد مداوم همینجوری اتفاق نمی افتد. این شرکت‌ها اگر دولت حمایت کند می‌توانند قهرمانان اقتصادی دانش بنیان شوند و به همین منظور این مفهوم به زیست بوم دانش بنیان کشور اضافه می‌شود.

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا