بین الملل

چرا چین به دنبال ساخت خورشید است؟/ عکس

چرا چین به دنبال ساخت خورشید است؟/ عکس

به گزارش خبرگزاری برگزیده، اولین منبع انرژی پاکی که بتواند انرژی پاک و نامحدود را تامین کند انرژی هسته‌ای است که از شکافت هسته‌ای ایجاد می‌شود. اما منبع بالقوه دیگری از انرژی وجود دارد، همجوشی هسته‌ای.

همجوشی هسته‌ای نقطه مقابل شکافت هسته‌ای است. شکافت به معنای جدا کردن اتم‌ها از یکدیگر است که منجر به آزاد شدن انرژی می‌شود. همجوشی زمانی است که دو هسته اتمی با هم ترکیب می‌شوند و هسته سنگین‌تری را تشکیل می‌دهند. همجوشی فرآیندی است که خورشید و ستارگان را نیرو می‌دهد.

در تلاش برای مهار نیروی خورشید، چین در حال ساخت یک مرکز علمی به نام مرکز تحقیقات جامع فناوری همجوشی (CRAFT) در هفئی، استان آنهویی است. به گزارش خبرگزاری رسمی این کشور، شین هوا، این مرکز برای انکوبه کردن فناوری‌های اصلی مورد استفاده در تولید برق انرژی همجوشی استفاده می‌کند.

این مرکز بزرگترین مرکز تحقیقاتی گداخت هسته‌ای چین است و به نام یک غول افسانه‌ای به “کوافو” ملقب شده‌است. کوافو غول اساطیر چینی بود که سعی کرد خورشید را بگیرد اما در این راه مرد. چین از نام غول اسطوره‌ای در پروژه‌های قبلی نیز استفاده کرده‌است. سال گذشته، چین یک رصدخانه خورشیدی فضایی با نام مستعار “Kuafu-۱” را در ماه اکتبر راه اندازی کرد.

چرا چین به دنبال ساخت خورشید است؟/ عکس

تصاویر آپلود شده توسط شین هوا یک محفظه خلاء به شکل دونات را نشان می‌دهد که در آن آزمایش‌های همجوشی انجام می‌شود. در آنهویی، تأسیسات همجوشی هسته‌ای دیگری به نام توکامک ابررسانای پیشرفته تجربی (EAST) وجود دارد که قبلاً برای شکستن رکوردها در تولید انرژی همجوشی شناخته شده بود.

به گزارش SCMP، در داخل EAST یک راکتور انرژی همجوشی مغناطیسی ابررسانا وجود دارد که همچنین به شکل دونات است و از میدان‌های مغناطیسی برای محدود کردن پلاسما در دماهای بسیار بالا استفاده می‌کند. به گزارش نیوزویک، در دسامبر ۲۰۲۱، EAST اعلام کرد که توانسته‌اند پلاسمای ۱۲۰ میلیون درجه فارنهایت (حدود ۷۰ میلیون درجه سانتیگراد) تولید کنند و آن را برای ۱۰۵۶ ثانیه نگه دارند.

اگرچه زغال سنگ و گاز طبیعی منابع اولیه انرژی در سراسر جهان هستند، دانشمندان و محققان در تلاش برای یافتن منابع انرژی پاک جایگزینی هستند که در عرضه محدود نیستند، مانند زغال سنگ و گاز طبیعی. همجوشی هسته‌ای فیزیک خورشید ما را تکرار می‌کند و مقادیر زیادی انرژی به الکتریسیته تولید می‌کند. همجوشی هیچ گونه زباله رادیواکتیو به جا نمی‌گذارد و گفته می‌شود که حتی از شکافت هسته‌ای ایمن‌تر است.

به گفته شین هوا، یک لیتر آب دریا برای تولید دوتریوم انرژی همجوشی کافی است که معادل سوزاندن ۳۰۰ لیتر (۷۹ گالن) بنزین است.

منبع: interestingengineering

بیشتر بخوانید:

قدرت باورنکردنی دوربین ناسا در نمایش جزئیات نیمه تاریک ماه/ عکس

فضاپیمایی که به دل طوفان خورشیدی زد!

۲۲۷۲۲۷

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا