اخبار روز

نعیم قاسم: پیروزی در جنگ ۳۳ روزه معادله قدرت مقاومت در منطقه را شکل داد

نعیم قاسم: پیروزی در جنگ ۳۳ روزه معادله قدرت مقاومت در منطقه را شکل داد

– اخبار بین الملل –

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری برگزیده های ایران، شیخ «نعیم قاسم» معاون دبیرکل حزب الله لبنان اعلام کرد که پیروزی در جنگ ۳۳ روزه، تنها معادله یک لبنان قوی را تشکیل نداد، بلکه معادله قدرت مقاومت و پیروزی آن در منطقه را شکل داد. اتفاقات  چندسال اخیر نشان‌  می‌دهد که جایگاه والای مقاومت حزب‌الله و درخشش آن در لبنان منجر به گسترش فرهنگ و حضور مقاومت در فلسطین، سوریه، عراق، یمن و تمامی منطقه شده است.

شیخ نعیم قاسم تاکید کرد که مقاومت توانست دستاوردهای بزرگی را  کسب کند. اگر پیروزی در جنگ ۳۳ روزه نبود، اسرائیل ۱۷ سال از تجاوزخود عقب نشینی نمی‌کرد . اسرائیل می‌داند حتی اگر درگیری به اوج خود نیز برسد، حزب‌الله به این تجاوز پاسخ خواهد داد.اسرائیل نمی‌تواند با ما بازی کند ؛ چراکه می‌داند تصمیم حزب‌الله، جدی است. از این رو جرأت تجاوز به لبنان را ندارد  زیرا می‌داند ما پاسخ به هر تجاوزی را از پیش آماده  و حاضر کرده‌ایم.

 وی در ادامه افزود که پیروزی در جنگ ۳۳ روزه زمینه‌ساز ترسیم مرزهای دریایی، بازستانی آب و نفت لبنان و همچنین شروع  حفاری‌های نفتی در آن دوران بوده و  تهدیدهای حزب‌الله نسبت به دشمن اسرائیلی مبنی بر این بود که یا حق‌مان را می‌گیریم و یا این‌که وارد جنگ می‌شویم. بدین ترتیب اسرائیل مجبور به تسلیم شدن در برابر خواسته ما شد و لبنان پس از سال‌ها مذاکره  توانست حق خود را پس بگیرد.

معاون دبیرکل حزب الله لبنان در رابطه با پرونده ریاست جمهوری لبنان اعلام کرد که ما معتقدیم که در موضوع ریاست جمهوری به بن بست نرسیده‌ایم و همواره باید به دنبال راهی برای حل بحران‌ها باشیم و این راه حل، گفت وگو است. برخی طرف‌ها به خاطر اصرار ما بر نامزدی سلیمان فرنجیه با گفت وگو مخالفت می‌کنند و ما به آنها می‌گوئیم چگونه می‌خواهید گزینه ما موضوع گفت وگو نباشد؟

نعیم قاسم  تصریح کرد که ما سعی کردیم تا از خلال گفت وگو  بحران ها را حل کنیم و به نظر می‌رسد که  بسیاری از جریان‌ها با ایده گفت وگو موافقت کردند ولی کسانی نیز هستند که مخالفت می‌کنند و ما از آن‌ها سوال می‌کنیم که ایده جایگزین شما چیست؟

وی گفت: ما بارها گفتیم که راه حلی جز گفت وگو  وجود ندارد و  از همه می‌خواهیم این کار را انجام دهند و مشخص شود منظور ما گفت وگو درباره انتخاب رئیس جمهور و موضوعاتی است که انتخاب رئیس جمهور را سرعت می بخشد.ولی برنامه‌ای برای گفت وگو درباره نظام سیاسی و یا اصلاح توافق طائف نداریم و خواستار آن نیز نیستیم.

نعیم قاسم تاکید کرد که ما به عنوان حزب الله درباره فعالیت دولت، به قانون اساسی پایبندیم و اگر اقدامات ما را در همه مراحل رصد کرده باشید دیده‌اید که هیچ گامی جز در چارچوب قانون اساسی  برنداشته‌ایم. انتخاب ریاست جمهوری نیز از طریق مجلس نمایندگان انجام می‌شود و ما نیز خواستار همین هستیم.

به گزارش برگزیده های ایران، بعد از شکست خفت‌بار ارتش رژیم صهیونیستی از مقاومت در سال ۲۰۰۰ و اخراج تحقیرآمیز اشغالگران از جنوب لبنان، جنگ جولای ۲۰۰۶ معروف به جنگ ۳۳روزه که در راستای تلاش صهیونیست‌ها برای جبران شکست قبلی آغاز شد، دومین شگفتی حزب‌الله و ناکامی رژیم اشغالگر را رقم زد.

در همان هفته اول، ارتش رژیم صهیونیستی که علی‌رغم لاف‌زنی‌های خود توانایی جنگیدن با حزب‌الله را نداشت، مایل بود پایان جنگ را اعلام کند اما آمریکایی‌ها اصرار داشتند که این رژیم چیزی را به دست آورد و سپس آتش‌بس را اعلام کند، از این رو، سه هفته دیگر با اصرار آمریکایی‌ها جنگ ادامه پیدا کرد اما در نهایت آمریکا نیز تسلیم شد و با تصویب قطعنامه ۱۷۰۱ شورای امنیت بر پایان آن مهر تأیید کوبید.

حزب‌الله لبنان پس از جنگ مورد تحسین فراوان ملت‌ها قرار گرفت، حالا دیگر ملت ۳ تا ۴ میلیونی لبنان می‌توانستند خود را در کانون توجهات ۳۰۰ میلیون عرب و حدود یک میلیارد مسلمان ببینند و رهبر آنان یعنی «سید حسن نصرالله» دبیرکل حزب‌الله در صدر شخصیت‌های اول منطقه عربی بنشیند. معادلاتی که مقاومت از آن زمان ترسیم کرد موجب شد تا صهیونیست‌ها دیگر حتی جرات فکر کردن به درگیری تازه با لبنان را نیز نداشته باشند و طی دوره اخیر همواره برای فرار از هرگونه تنش با حزب‌الله دست به دامن طرف‌های بین‌المللی و حامی آمریکایی خود شده و حتی مجبور به اعطای امتیازاتی نیز شده‌اند. نمونه بارز در این زمینه مسئله ترسیم مرزهای دریایی لبنان و فلسطین اشغالی بود که تهدیدات و معادلات حزب‌الله، تل‌آویو و واشنگتن را وادار به عقب‌نشینی کرده و ثروت‌های دریایی لبنانی‌ها را به آنها برگرداند.

پیامدهای جنگ ۳۳ روزه برای نظامیان صهیونیست؛ از اختلالات روانی تا رسیدن به مرز خودکشی
نبیه بری در سالگرد جنگ ۳۳ روزه : حتی از یک وجب از خاک لبنان کوتاه نمی‌آییم

 

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا