ضربات مهلک مثلث برمودا بر ساختار آموزش و پرورش کیش
به گزارش برگزیده های ایران از کیش، در کنار رشد و توسعه و تبلیغات گسترده برای الگوسازی کیش در کشور و همچنین سرمایهگذاریهای کلان اقتصادی در ساخت و سازهای اماکن گردشگری، مراکز بزرگ اقتصادی، تجاری، مسکونی، تاسیس شعب دانشگاههای بینالمللی مطرح کشور، اجرای طرحهای بزرگ و مختلف گردشگری تفریحی و… بر خلاف این همه رشد و توسعه در عین ناباوری، آموزش و پرورش کیش در تراز با ساختارهای اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و گردشگری قرار نداشته و از بسیاری استانداردها در مقایسه با حوزههای دیگر این جزیره از قافله رشد و توسعه جا مانده و به نوعی مظلوم واقع شده است. بطوریکه با توجه به ضعف ساختاری و ناتوانی در تعلیم و تربیت مدارس در این جزیره مدرن با یکسری اختلافات همیشگی و سلیقهای فی مابین اداره کل آموزش و پرورش استان هرمزگان و سازمان منطقه آزاد کیش و یا به عبارتی وزارت آموزش و پرورش در طی سالهای اخیر مواجه بوده است که تاکنون چیزی جز ضربات مهلک و کاهش کیفیت آموزش در مدارس کیش و دلسردی و گلایهمندی اکثریت مردم و دانش آموزان حتی معلمان دلسوز جزیره چیزی را بهدنبال نداشته است.
جزیره کیش با بیش از ده هزار نفر دانش آموز در نظام آموزش و پرورش، روزهای پرالتهابی را که محصول چندین سال گذشته این بلاتکلیفی محض میباشد را سپری میکند بطوریکه این ابهام و نگرانیها ذهن بسیاری از ساکنین و فعالین اقتصادی جزیره زیبای کیش را به خود مشغول ساخته است که بهراستی چه کسی متولی امر آموزش و پروش کیش میباشد؟ سازمان منطقه آزاد کیش، آموزش و پرورش استان هرمزگان یا وزارت آموزش و پرورش و این در حالی است که این کلاف سردرگم را همانند مثلثی ناشناخته بنام برمودا شاید در هیچ نقطهای از ایران اسلامی در سیستم بسیار حیاتی آموزش و پرورش نتوانیم بیابیم.
هرچند که جزیره زیبای کیش بهعنوان برترین مقصد گردشگری ایران، لیاقت پایلوت شدن در تمامی بخشهای مختلف گردشگری، اقتصادی، سرمایهگذاری، فرهنگی و اجتماعی را داراست اما متاسفانه وضعیت موجود و عدم تعیین تکلیف متولی واقعی آموزش و پرورش کیش، این موضوع به یکی از چالشها و دغدغههای بزرگ ساکنین و فعالین اقتصادی جزیره تبدیل شده است. بطوریکه به گفته بسیاری از صاحبنظران اقتصادی و فرهنگی جزیره بهدلیل همین مشکلات و ضعفهای موجود در سیستم آموزشی جزیره، بسیاری از فعالین اقتصادی کیش علیرغم میل باطنی خود و تنها بهدلیل همین نگرانی برای ادامه تحصیل فرزندان خود، مجبور به ترک این دیار و ثبت نام فرزندانشان در دیگر شهرهای کشور شدهاند.
هرچند که تاکنون مطالب و انتقادات بسیاری در فضای رسانهای، مجازی، شبکههای اجتماعی و توسط ساکنین نگران این جزیره زیبا مطرح شده است که سکوت و قولهای پی در پی مسؤولان وزارت آموزش و پرورش و عدم تصمیمگیری سریع و صحیح در این خصوص را بهدنبال داشته است اما واقعیت تلخ و غیر قابل انکار در بوجود آمدن وضعیت نابسامان فعلی در سیستم آموزشی کیش، ساختار شکننده و وجود تصمیمسازان بسیار در عرصه نظام آموزشی جزیره است که به روشنی همانند دیگر شهرهای ایران متولی آن تعیین و به وضوح روشن نشده است و کارکنان و مدیران آموزش و پرورش کیش واقعا نمیدانند که بالاخره متولی امر کیست و میبایست در این خصوص به چه کسی پاسخگو باشند، بطوریکه بهصورت لجامگسیخته، بخشی از انجام وظایف آموزش و پرورش جزیره بر عهده سازمان منطقه آزاد کیش و بخشی دیگر با اداره کل آموزش و پرورش هرمزگان، بندرلنگه، بندرچارک و بخشی دیگر نیز با وزارت آموزش و پرورش است که این موضوع طی سالیان متمادی، سیستم آموزشی جزیره را دچار بحرانهای فراوان و سردرگمی بسیار نموده است بطوریکه نامشخص بودن متولی واقعی این امر ضربات بسیار سهمگینی را به نظام آموزشی جزیره و فرزندان ساکنین و فعالین اقتصادی کیش وارد کرده است.
بررسی و رفع مشکلات موجود و بالا بردن سطح کیفی آموزش و بازسازی و نوسازی امکانات فرسوده فعلی آموزش و پرورش جزیره در سالهای اخیر به یکی از مطالبات و دغدغههای جدی و دائمی ساکنان و مسؤولان جزیره کیش تبدیل شده است که امید است مسؤولان وزارت آموزش و پرورش در سال ۱۴۰۰ با درایت و ارائه راهکارهای مناسب در خصوص رفع این معضل پیش روی کیش گام برداشته و در این باره حمایت و همراهی لازم را مبذول دارند.
هرچند که با توجه به درخواست عمومی ساکنین و فعالین اقتصادی کیش از سعید محمد دبیر شورای عالی مناطق آزاد در سفر اخیر خود به جزیره کیش، امیدواریم که وزارت آموزش و پرورش بهواسطه رسالت سنگینی که برعهده دارد ضمن احترام به خواست عمومی مردم و مسؤولان منطقه و با در نظر گرفتن اهمیت بسیار زیاد این نهاد مردمی در رشد و شکوفایی هرچه بیشتر منطقه و ترغیب سرمایهگذاران و فعالین اقتصادی که در طول این مدت علیرغم میل باطنی خود، این جزیره را ترک نمودهاند نسبت به این موضوع بسیار مهم و حیاتی دلسوزانه تصمیمسازی شود.
بهنظر میرسد؛ این نگرانیهای در خصوص موانع و مشکلات موجود با توجه به ورود به سال جدید چند برابر شده که امید است وزارت آموزش و پرورش با توجه به شروع سال تحصیلی فکری اساسی و دلسوزانه برای این موضوع اندیشیده و با احترام به نظر و خواسته مردم و مسؤولان جزیره با یک اقدام راهبردی مناسب، اداره مدارس کیش را به مرکز مدارس خارج از کشور این وزارتخانه محول نموده که با حمایت همهجانبه مدیران سازمان منطقه آزاد کیش امیدها را برای باز شدن این گره ناگشای چندینساله جزیره بیشتر نماییم.
نویسنده: محمدرضا بازگیر خبرنگار برگزیده های ایران در کیش
انتهای پیام/۸۸۰۶۰