سلامت

عبور تزریق واکسن از ۱۰۰ میلیون دز/فوت ۱۲۵ نفر دیگر بر اثر کرونا

به گزارش برگزیده های ایران از وزارت بهداشت، از دیروز(سه شنبه) تا امروز چهارشنبه ۲۶ آبان ۱۴۰۰ و بر اساس معیارهای قطعی تشخیصی، ۶ هزار و ۲۵۱ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۹۷۶ نفر از آنها بستری شدند.

?مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به ۶ میلیون و ۵۷ هزار و ۸۹۳ نفر رسید.

طی ۲۴ ساعت گذشته، ۱۲۵ بیمار کووید۱۹ جان خود را از دست دادند و مجموع جان باختگان این بیماری به ۱۲۸ هزار و ۵۳۱ نفر رسید.

تا کنون ۵ میلیون ۷۳۴ هزار و ۱۸۱ نفر از بیماران نیز بهبود یافته و یا از بیمارستانها ترخیص شده اند.

همچنین?سه هزار و ۴۶۳ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستانها تحت مراقبت قرار دارند.

تا کنون ۳۷ میلیون و ۳۵۹ هزار و ۵۶۱ آزمایش تشخیص کووید۱۹ در کشور انجام شده است.

در شبانه روز گذشته ۵۴۶ هزار و ۶۵۲ دُز واکسن کرونا در کشور تزریق شده است.

بر این اساس تا کنون ۵۶ میلیون و ۱۳۵ هزار و ۵۲۴ نفر دُز اول، ۴۳ میلیون و ۳۹۶ هزار و ۲۹۶ نفر دُز دوم و ۶۴۳ هزار و ۱۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۰۰ میلیون و ۱۷۴ هزار و ۸۳۷ دُز رسید.

در حال حاضر ۲۶ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۸۷ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۲۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۳ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

به گزارش برگزیده های ایران، مهار کرونا همزمان با افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون اصلی ترین اولویت دولت سیزدهم بوده است.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز دوشنبه ۱۷ آبان ماه در نشست خبری از ورود ۱۵۰ میلیون دز واکسن کرونا به کشور خبر داد. 

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال گذشته در کشور آغاز شد، اما کریم همتی رییس جمعیت هلال احمر هشتم شهریور سال جاری گفت، برای خروج کامل کشور از بحران کرونا ۱۸۰ میلیون دز واکسن نیاز است.

به مدت رویکرد دولت سیزدهم در افزایش واردات واکسن و تسریع واکسیناسیون، تلفات کرونا طی ماه های اخیر روند کاهشی داشته و روز دوشنبه ۲۴ آبان ماه به کمترین رقم یعنی ۱۰۵ فوتی پس از عبور خیز پنجم از کشور رسید.

کرونا از ابتدای شیوع در کشور(اسفند ۹۸) پنج خیز داشته است.

خیز پنجم و مرگبار کرونا از ابتدای تیر ماه در کشور آغاز شد و وزارت بهداشت هشتم مهر ماه از عبور این خیز از کشور خبر داد.

در این خیز در ۲۸ مرداد و و هفتم مهر ماه به ترتیب شمار تلفات از یکصد و ۱۲۰ هزار نفر عبور کرد.

همچنین رکورد تلفات روزانه کرونا در این مدت چندین بار شکسته شد و روز دوم شهریور ماه با ۷۰۹ مورد مرگ روزانه به بالاترین شمار تلفات از ابتدای شیوع کرونا(اسفند ۹۸) در کشور رسید.       

به هر روی گرچه روند تلفات روزانه کرونا کاهشی است اما باید گفت، تا رسیدن به ۱۲ فروردین سال ۱۴۰۰ که رقم تلفات روزانه کرونا ۹۴ نفر بود در صورت رعایت پروتکل های بهداشتی و تزریق واکسیناسیون اندکی مانده است. 

روز ۱۳ فروردین روند مرگ های کرونایی با ۱۱۷ نفر سه رقمی شد و تا کنون این ارابه مرگ بر این مدار می تازد. 

گرچه خیز ششم کرونا به رغم هشدارها تا کنون و در آبان ماه به وقوع نپیوسته اما به باور کارشناسان هر گونه عادی سازی و بی توجهی به پروتکل های بهداشتی می تواند طغیان مجدد این ویروس را رقم بزند.

بهرام عین اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۵ مهر ماه نیز گفت:‌ هنوز بابت کرونا و پیک ششم آسوده خاطر نیستیم و باید رحالت آماده‌باش بمانیم و امیدوارم با انجام واکسیناسیون سراسری در ماه‌های آینده، در وضعیت بهتری قرار بگیریم. 

وی همچنین روز سه شنبه ۱۷ آبان ماه گفت: با توجه به آغاز موج ششم در کشورهای همجوار، نگران هستیم و مراکز درمانی در آماده باش کامل هستند، ولی تجربه خوبی که در درمان بیماران کرونایی ، تامین اکسیژن سازها، دستگاه‌های کمک تنفسی و غیره داریم می توانیم از آنها استفاده کنیم.

بر این اساس کلیدی ترین ابزار دفاعی در برابر ویروس کرونا و خیز ششم آن، در کنار واکسیناسیون، رعایت پروتکل های بهداشتی است و بدون شک می توان در صورت بروز این خیز، سر به سلامت برد و مانع از تجربه مرگبار خیز پنجم کرونا شد.

۱۰۷۱

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا