بوشهر

بیشترین و کمترین نرخ باسوادی در کدام شهرستان‌های بوشهر است؟

به گزارش برگزیده های ایران از بوشهر، سید مجتبی هاشمی‌نژاد معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان بوشهر امروز در جمع خبرنگاران ضمن تبریک فرا رسیدن هفته نهضت سوادآموزی اظهار داشت: هفتم دی‌ ماه روزی است که حضرت امام خمینی(ره) دستور تاریخی خود را برای تأسیس حوزه سوادآموزی در کشور صادر کرد.

 وی گفت: این نهاد انقلابی برای از بین بردن بی‌سوادی در کشور ایجاد شد و در آن سال‌های اوایل انقلاب یک شروع جهادی داشته است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان بوشهر تصریح کرد: قبل از انقلاب آمار کم‌سوادی و بی‌سوادی کشور ۵۲ درصد بوده است اما بعد از گذشت ۴۲ سال از تأسیس نهضت سوادآموزی این آمار به سه درصد رسیده است.

هاشمی‌نژاد خاطرنشان کرد: حوزه سوادآموزی علاوه بر آموزش خواندن و نوشتن طبق تفاهم‌نامه‌ای که با اداره کل فنی حرفه‌ای استان دارد برای فارغ‌التحصیلان خود مهارت‌آموزی هم در دستور کار خود قرار داده است.

وی در خصوص رشد نهضت سوادآموزی استان بوشهر ابراز داشت: نهضت سوادآموزی استان بوشهر در سال گذشته از ۲۱ شاخص سنجش سازمان نهضت سوادآموزی کشور شاخص ۱۵ را کسب کرده است.

هاشمی‌نژاد اضافه کرد: نهضت سوادآموزی استان بوشهر در سال گذشته به‌ عنوان آموزش‌دهنده برتر کشور انتخاب‌شده است و در کشور رتبه ۱۵ را دارد و طبق برنامه‌ریزی که شده امیدواریم تا پایان سال تحصیلی ۱۴۰۰ بین پنج استان برتر کشور باشیم.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان بوشهر تصریح کرد: گروه‌های هدف نهضت سوادآموزی افراد بین ۱۰ تا ۴۹ سال است که بنا به هر دلیلی از تحصیل بازمانده‌اند. شرکای برون‌سازمانی باید در جذب و آموزش آن‌ها یاری‌رسان ما باشند تا به اهدافمان برسیم.

وی افزود: کمیته امداد، بهزیستی، ثبت‌احوال، امور عشایری، فنی و حرفه‌ای، اداره اتباع امور خارجه، کمیساریای عالی پناهندگان و جهاد کشاورزی از جمله شرکای برون‌سازمانی ما هستند.

هاشمی‌نژاد اضافه کرد: شهرستان‌های بوشهر، گناوه و دیلم بیشترین نرخ با سوادی و شهرستان‌های عسلویه، دیر و دشتی کمترین نرخ باسوادی را در استان دارند.

وی خاطرنشان کرد: نهضت سوادآموزی از سطح خواندن و نوشتن به سطح آموزش سواد ۱۲ گانه مهارت آموزشی با منابع استاندار جهانی رسیده است.

معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان بوشهر گفت: آماری که ما بر اساس آن عمل می‌کنیم سرشماری پنج سال یک‌بار کشور است که طبق آخرین آمار که در سال ۹۵ گرفته‌ شده است استان بوشهر در رده سنی بین ۱۰ تا ۴۹ سال ۳۴ هزار و ۳۹۱ بی‌سواد دارد.

وی در خصوص طرح‌های نهضت سوادآموزی بیان کرد: یکی از طرح‌های مهم ما درمجموع طرح سوادآموزی خانه محور است به‌نوعی که افرادی که در خانه هستند و سواد بالایی دارند می‌توانند به‌عنوان آموزش‌دهنده نهضت سوادآموزی اقدام به آموزش خانواده و بستگان خود کنند.

 هاشمی‌نژاد افزود: طرح آموزش عملیات نماز، سواد توسعه زنان و دختران عشایر، خواندن با خانواده، حلقه‌های کتاب‌خوانی، پوشش پناهندگان افغان‌ها و کمیساریای عالی پناهندگان ازجمله طرح‌هایی است که در نهضت سوادآموزی استان در حال اقدام است.

 معاون سوادآموزی آموزش‌وپرورش استان بوشهر خاطرنشان کرد: استان بوشهر قبل از انقلاب ۳۷ درصد جمعیت آن باسواد و ۶۳ درصد آن بی‌سواد یا کم‌سواد بوده‌اند که بر اساس جمعیت از هر پنج نفر یک نفر بی‌سواد بوده است اما امروز استان بوشهر ۹۷.۲ درصد جمیعت آن باسواد هستند.

وی تصریح کرد: استان بوشهر ۱۵۰ آموزش‌دهنده دارد که ۳۰ در صد از واجدین شرایط در طرح جذب خانواده ایثارگران استخدام رسمی آموزش‌وپرورش خواهند شد.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا