بین الملل

سی ان بی سی: روسیه، ایران را به اسرائیل ترجیح می‌دهد

سی ان بی سی: روسیه، ایران را به اسرائیل ترجیح می‌دهد

سی ان بی سی در این خصوص نوشت: یک ماه پیش که آغاز جنگ اسرائیل و حماس، روسیه در نخستین واکنش آشکار خود به این جنگ بیانیه‌های محتاطانه‌ای صادر کرد و خواستار حفظ خویشتنداری از دو طرف و برقراری آتش‌بس شده بود.

اما با تشدید حمله اسرائیل به نوار غزه تحت کنترل حماس و جان باختن حدود ۱۰ هزار تن از ساکنان این باریکه، روسیه به طور فزاینده‌ای موضع بی‌طرفانه قبلی خود را کنار گذاشته و آشکارا نسبت به اسرائیل انتقاد می کند و حتی موضع خصومت آمیز در برابر آن در پیش گرفته است.

این شبکه اقتصادی آمریکایی روسیه همیشه از روابط سازنده با اسرائیل برخوردار بود به نحوی که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل روابط نزدیکی داشته و متعهد به تعمیق روابط فیمابین بودند.

سی ان بی سی در ادامه عنوان کرد: روسیه در سال های اخیر و به خصوص از زمان حمله به اوکراین در سال ۲۰۲۲، به شدت به ایران، دشمن سرسخت اسرائیل، نزدیک شده

روابط مسکو و تل آویو قبل از درگیری فعلی نیز رو به وخامت گذاشته بود و حمله روسیه به اوکراین، اسرائیل مورد حمایت غرب را در موقعیتی دشوار قرار داد.

تل آویو تحت فشار قرار گرفت تا تهاجم به اوکراین را محکوم کرده و تحریم هایی را همراه با کشورهای غربی علیه روسیه اعمال کند. اسرائیل مقاومت کرد و برخلاف سایر متحدان اوکراین، از اعمال تحریم ها امتناع کرد و به کی یف کمک های بشردوستانه و نه نظامی داد. با این حال، به نظر می‌رسد که این موضع کجدار و مریز هم روسیه و هم غرب را آزار داده است.

با گذشت زمان، روسیه انتقادها علیه اقدام نظامی اسرائیل در غزه و به ویژه حمله تل آویو به سوریه و منافع متحدهای روسیه در منطقه را افزایش داد. سوریه کشوری است که مسکو در آن پایگاه های نظامی داشته و از حکومت آن پشتیبانی کرده است.

به نوشته سی ان بی سی، روسیه در محاسبات خود به این نتیجه رسیده است که روابطش با ایران و عربستان سعودی از نظر راهبردی و اقتصادی ارزشمندتر از روابطش با اسرائیل است.

۳۱۰۳۱۰

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا