خوزستان

نشستهای خبری مدیران فولاد خوزستان در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

نشستهای خبری مدیران فولاد خوزستان در پنجمین جشنواره و نمایشگاه ملی فولاد ایران

به گزارش برگزیده خوزستان ، در دومین روز از برگزاری نمایشگاه و جشنواره ملی فولاد ایران، نشستهای خبری عطا تفضلی، معاون خرید و مهران پاک‌بین معاون بهره برداری شرکت فولاد خوزستان با اصحاب رسانه، همچنین امضای دو تفاهم نامه از برنامه های غرفه فولاد خوزستان بود.

بر اساس این گزارش در ابتدا عطا تفضلی معاون خرید شرکت فولاد خوزستان ضمن خیر مقدم به اصحاب رسانه گفت: قطعا حضور اصحاب رسانه به ما کمک می‌کند تا تلاش‌های همکاران در شرکت فولاد خوزستان به خوبی منعکس شود و به طبع موجب اعتلای فرهنگ بومی‌سازی در کشور می‌شود. وی در ادامه در خصوص فعالیت‌ شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: چند سالی است که این کلمه را زیاد می‌شنویم و در حال حاضر ۹۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور ثبت شده است و هدف از ایجاد این شرکت‌ها، گره زدن علم و ثروت و در واقع جهت‌دهی به یافته‌های علمی دانشگاهی است.

تفضلی با اشاره به این‌که در این شرکت‌ها افراد نخبه جذب می‌شوند گفت: به کارگیری این افراد در بخش‌های مختلف صنعت، موجب جلوگیری از فرار مغزها به خارج از کشور می‌شود. وی همچنین به موضوع گسترش نوآوری و اختراعات اشاره کرد و عنوان کرد: لازم است که این اختراعات عملیاتی شود و در حقیقت پلی میان صنعت و دانشگاه ایجاد شود و با توجه به سابقه ناموفق قبل، دانشگاه نمی‌تواند به‌طور مستقیم به صنعت متصل شود، بنابراین شرکت‌های دانش‌بنیان این بستر را فراهم کردند که به صنعت متصل شوند که در این زمینه حمایت دولت و مجلس و مصوبات آن زمینه فعالیت این شرکت‌ها را فراهم کرد.

معاون خرید شرکت فولاد خوزستان یادآور شد: در سال‌های گذشته شرکت‌های دانش‌بنیان به‌صرف این‌که یک محصول آزمایشگاهی با خاصیت تکنولوژیک داشته‌اند و این شرکت‌ها دارای واحد R&D هستند، می‌توانستند به‌عنوان یک شرکت دانش‌بنیان ثبت شود. ولی در حال حاضر فضا محدودتر شده است. وی در ادامه توضیح داد: دولت در سال جاری، شرکت‌های دانش‌بنیان را به ۳ دسته نوپا، نوآور و فناوری تقسیم‌بندی کرده است. شرکت‌های نوپا، شرکت‌های هستند که تازه می‌خواهند کار را شروع کنند. یعنی شرکت‌هایی که یک محصول تکنولوژی دارند، ولی ابعاد آن‌ها کوچک است و سالانه زیر مبلغ ۵ میلیارد تومان درآمد دارند. شرکت‌های فناوری در یک‌مرتبه بالاتر قرار دارند و محصولاتشان استراتژیک و تکنولوژیک است ولی درآمد سالانه آن‌ها بالای ۵ میلیارد تومان است. منتها این شرکت‌ها بخشی از محصولاتشان دانش‌بنیان است. مرحله بالاتر، شرکت‌های فناوری هستند که این شرکت‌ها هم فروش سالانه بالای ۱۰ میلیارد تومان دارند و هم محصولاتشان تکنولوژیک و بالای ۵۰ درصد دانش‌بنیان است. یعنی این شرکت‌ها عملاً ساختار و فرآیند تولید و درآمدشان بر اساس محصول تکنولوژیک است. در این دسته‌بندی‌ها، معاونت علمی ریاست جمهوری حوزه‌های فعالیت آن‌ها را تعریف کرده است که می‌تواند در حوزه فناوری و آی‌تی، ماشین‌آلات، تجارت، کشاورزی، دارو و درمان، صنعت، فرهنگ و علوم اجتماعی باشد.

معاون خرید فولاد خوزستان افزود: آنچه ما در حال حاضر می‌بینیم، بیشترین این شرکت‌ها در حوزه‌های تجهیزات، فناوری و برق فعالیت می‌کنند که تعداد ۸۰۰۰ هزار شرکت نوپا و ۱۰۰۰ شرکت در گروه نوآور و کمتر از ۱۰۰۰ شرکت نیز در گروه فناوری قرار دارند.

بر اساس آمارهای موجود عملکرد شرکت‌های دانش‌بنیان طی این چند سال حدود ۱۰ میلیون دلار، فروش داشته‌اند که مبلغ ۵ میلیون آن در حوزه صادرات بوده است و در صادرات این مورد حائز اهمیت است و این شرکت‌ها نه‌تنها توانسته‌اند مشکل ارزی ما را حل کنند بلکه بخشی از صادرات ما را پوشش داده‌اند و برای کشور ارزی آوری کرده‌اند.

تفضلی افزود: با توجه به این‌که فعالیت شرکت در استان خوزستان است، در این استان در حال حاضر ۱۴۷ شرکت دانش‌بنیان فعالیت دارند که از این تعداد ۱۰۰ شرکت نوپا و ۴۰ شرکت نوآور و ۷ شرکت هم فناوری هستند.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا