علمی و فناوری

پدیده عجیب و باورنکردنی جام‌جهانی فوتبال زنان

پدیده عجیب و باورنکردنی جام‌جهانی فوتبال زنان

به گزارش خبرگزاری برگزیده، بسیاری از تیم‌های حاضر در این تورنمنت، بازیکنانی داشتند که متولد یک روز خاص از سال بودند و تولدشان در یک روز بود. اما ماجرا چیست؟

پدیده‌ای به نام “مشکل تولد” یا “پارادوکس تولد” وجود دارد که ریاضیدانان تمایل زیادی دارند تا از آن برای مخدوش کردن انتظارات ما استفاده کنند. سوال این‌گونه مطرح می‌شود:” چند نفر باید در یک گردهمایی حضور داشته باشند تا احتمال اینکه روز تولد حداقل دو نفر مشترک باشد، به بالای ۵۰% برسد؟”

بیشتر بخوانید:

  • با خواندن این خبر احساس پیری می‌کنید/ مایکروسافت ورد ۴۰ ساله شد!

  • شکست خوردن آیفون ۱۵ در نبرد با گوشی پرچمدار سامسونگ / عکس

  • کندی شگفتی‌ساز هواپیما در آسمان

عموما، وقتی افراد برای اولین بار با این سوال روبرو می‌شوند، به سراغ اعداد بزرگی مثل ۱۸۰ (نفر) می‌روند که تقریبا معادل نصف تعداد روزهای سال است. شاید دلیل انتخاب چنین عدد بزرگی این است که ما خودمان را در این گردهم‌آیی متصور می‌شویم و در مورد احتمال اینکه روز تولد یک فرد دیگر، با ما یکی باشد، فکر می‌کنیم. اما باید بدانید که عدد ۱۸۰ برای پاسخ به این سوال، عدد بیش از حد بزرگی است.

با این فرض منطقی که روز تولد افراد تقریبا به طور مساوی در طول سال توزیع شده‌اند، جواب این سوال عدد به مراتب کوچکتری خواهد بود: ۲۳ نفر!

این به این دلیل است که ما نگران یک روز خاص نیستیم که در آن روز جشن تولدی واقع بشود، بلکه بحث همزمانی تولد دو نفر در یک روز مشخص است. در صورتی که ۳۹ نفر را در یک اتاق داشته باشیم، این احتمال به حدود ۹۰% افزایش خواهد یافت.

در «وقتی احتمال ریاضی ساده، همه چیز را زیرسوال می‌برد» بیشتر درباره این پدیده جالب بخوانید.

۵۸۵۸

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا