اخبار روز

آمادگی برخی کشورهای منطقه برای پرداخت هزینه کریدور شمال جنوب

آمادگی برخی کشورهای منطقه برای پرداخت هزینه کریدور شمال جنوب

– اخبار استانها –

به گزارش خبرگزاری برگزیده های ایران، حجت‌الاسلام والمسلمین حسین طائب مشاور عالی فرمانده کل سپاه در مراسم بزرگداشت شهید آرمان علی‌وردی که در مرکز تربیت و آموزش پاسداری علویون در قم برگزار شد، از تقویت رابطه ایران با کشورهای جنوب یاد کرد و گفت: اسرائیلی‌ها کشورهای جنوب ما را با ما درگیر می‌کردند درحالی که اکنون کشورهای جنوب درحال نزدیک شدن به ما هستند و امروز اسرائیلی‌ها در قفقاز و آسیای میانه به دنبال ایجاد تقابل با ایران هستند، اسرائیلی‌ها می‌خواهند ما را با آذربایجان و ترکمنستان دعوا بیندازند و ما باید حسن همجواری را مورد توجه قرار دهیم اما این به معنای کوتاه آمدن نیست.

طائب از تشکیل کنسرسیوم کریدور شمال جنوب توسط ایران و با مشارکت چندین کشور یاد کرد و گفت: در این راه قرار است روسیه و اروپا به آب‌های آزاد وصل شوند و بهترین راه برای این ترانزیت یکی آذربایجان بعد ایران و بعد کشورهای هند و چین و آب‌های ازاد است و مسیر دوم هم گذشتن از گرجستان، ترکیه، عراق و آب‌های آزاد است که راه مقرون و بصرفه مسیر ایران است. هر چند آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که این راه ارتباطی شکل نگیرد اما برخی از کشورهای پولدار منطقه گفته‌اند که ما هزینه را می‌دهیم که از این مسیر استفاده شود.

پیشرفت دولت سیزدهم علت ورود زودهنگام غرب به اغتشاشات بود

مشاور عالی فرمانده کل سپاه ادامه داد: آمریکایی‌ها در هند نشستند و کریدور جدیدی که از کشورهای منطقه به اروپا و اسرائیل برسد را دنبال کردند درحالی که ما راه‌های سرخس از چابهار را دنبال می‌کنیم و از آذربایجان تا بندرعباس به دنبال یک خط هستیم، هر چند ما در این مسیر ۱۶۰ کیلومتر خط قطاری نداریم و دولت‌های گذشته هم نمی‌خواستند این کار انجام شود اما اکنون این خط در اولویت دولت است و تا دو سال و نیم دیگر تکمیل می‌شود. ما از رشت تا آستارا دیگر نیاز به تریلی نداریم؛ خط سوم هم این است که در کنار آذربایجان تا بندرعباس یک خط دیگر ایجاد خواهیم کرد. روس‌ها هم اعلام آمادگی کردند که ما سرمایه‌گذاری می‌کنیم.

رئیس سابق سازمان اطلاعات سپاه ادامه داد: ما در قطر و عمان به دنبال تونل زیرآبی هستیم تا مسیری میان این دو کشور ایجاد کنیم و تا چند ماه دیگر ارتباط میان شمال و جنوب برقرار می‌شود؛ بندر کاسپین با ریل به بندر عباس وصل می‌شود و در این صورت بخشی از مشکلات رفع می‌شود. کشور به ۴۰۰ لوکوموتیو، حجم قابل توجهی ریل و واگن نیاز دارد و سرمایه‌گذاری سنگینی در این حوزه درحال انجام است که مورد توجه غربی‌هاست.

تشریح اصول ۸گانه حاکم بر ابتکار ایران-راه در کریدور شمال-جنوب

/

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا