همدان

بارندگی های امسال همدان کمتر از میانگین است

بارندگی های امسال همدان کمتر از میانگین است

به گزارش خبرگزاری برگزیده استان همدان، رضا بهراملو پیش از ظهر امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به اقدامات اندیشیده شده در راستای مصرف بهینه آب گفت: در استان همدان، عمده نقاط کشور و بخشی از غرب آسیا، دچار کم آبی و به تعبیری تنش و بعضا بحران آبی ذاتی است.

وی با بیان اینکه استان همدان نیز طبق شاخص‌ها در حوزه آب‌های زیرزمینی عمدتا با تنش آبی روبرو است افزود: در سال زراعی جدید علیرغم پیش‌بینی‌ بارش‌های فرانرمال در استان، بارش‌های پاییزه محدود بود ضمن اینکه میزان بارندگی‌های امسال کمتر از میانگین گزارش شده است.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان همدان عنوان کرد: چنانچه کاهش نزولات آسمانی فراتر از حد نرمال و میانگین بلندمدت باشد کم آبی استان حل نمی‌شود و با وجود شرایط فعلی برنامه مدون برای مصرف بهینه آب از اولویت‌ها است.

بهراملو با اشاره به اینکه مصرف بهینه آب در بخش کشاورزی، شرب و صنعت الزامی است افزود: ۸۷ درصد از تولیدات کشاورزی استان وابسته به آب و از اراضی آبی است که از این رو مصرف با برنامه مجدانه در دستور کار قرار دارد.

وی به منظور ارائه راهکار برای افزایش تولید و مصرف کم آب به تولید دانش محور اشاره کرد و گفت: باید از آخرین توصیه‌های علمی، یافته‌های تحقیقاتی و فناوری‌های مرتبط با بخش کشاورزی مدد گرفت ضمن اینکه از تاثیر همایش‌های کاربردی و تخصصی در این حوزه نباید گذشت همچنین همایش‌ها باید کاربردی و در ابعاد ملی همچون چهارمین همایش ملی کم‌آبیاری و استفاده از آب‌های نامتعارف برپا شود.

بهراملو با بیان اینکه تولید بر اساس نقشه راه کشاورزی را نیز موثر است اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد اراضی مستعد استان به سامانه نوین آبیاری مجهز شده است ضمن اینکه احداث سردخانه‌ها و ایجاد صنایع تبدیلی راهکاری برای افزایش تولید و ارتقای بهره‌وری در این حوزه به شمار می‌رود چراکه کاهش ضایعات ۲۰ تا ۳۰ درصدی بخش کشاورزی را در پی دارد.

۴۶

برگزیده های ایران

سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا