فرهنگ و هنر

آغاز پروژه شکوه شعر شیعی با «اشعار ولایی آذری اسفراینی»

به گزارش خبرنگار کتاب و ادبیات برگزیده های ایران، اولین جلد از مجموعه «شکوه شعر شیعی» ذیل عنوان «اشعار ولایی آذری اسفراینی» با مقدمه،گزینش و شرح ابیات مرضیه افخمی ستوده در ۲۵۶ صفحه رقعی توسط انتشارات کتاب نیستان منتشر شد.

بر اساس این گزارش، آذری اسفراینی شاعر قرن نهم هجری، یکی از ادیبانی است که بیشتر اشعار خود را به اهل‌بیت علیهم‌السلام اختصاص داده است و شاعری شیعی‌مذهب و آیینی‌سرا محسوب می‌شود.

تصحیحی که تاکنون از دیوان او به چاپ رسیده، به کوشش محسن کیانی و عباس رستاخیز بوده که انتشارات مجلس شورای اسلامی آن را به چاپ رسانده است. در حال حاضر، چاپ دیگری از این اثر روانه بازار شده که انتشارات نیستان با همکاری موسسه ادب‌پژوهی شیعی (سلیس) آن را منتشر کرده است.

این مجموعه شامل اشعار ولایی آذری اسفراینی است، معیار مؤلف در گزینش این اشعار، قوت ادبی و صبغه شیعی و آیینی آن‌ها بوده؛ لذا از ۳۴ قصیده دیوان، بیست قصیده، از سه ترکیب‌بند، یک مورد و از ۴۶۹ غزل، هفت غزل انتخاب شده است.

وی در نگارش توضیحات به شرح ابیاتی پرداخته که درک آن‌ها برای مخاطب دشوار بوده یا از نکات ارزشمند ادبی و اشارات قرآنی و حدیثی برخوردار بوده‌اند. همچنین برخی ایرادهای خوانشی چاپ پیشین را برطرف کرده و صورت صحیح و اصلاح‌شده آن‌ها را در متن اثر آورده است.

کتاب «اشعار ولایی آذری اسفراینی» در ۲۵۶ صفحه، با روشی دقیق و علمی و با استناد به بیش از صد عنوان کتاب تاریخی، ادبی، روایی و… نگارش یافته و به عنوان اولین مجموعه به چاپ رسیده از پروژه «شکوه شعر شیعی» روانه بازار شده است.

انتهای پیام/


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا