چهارمحال و بختیاری

۳۰۹ هزار قطعه جوجه مبتلا به بیماری‌های پرندگان معدوم شدند

به گزارش برگزیده های ایران از شهرکرد، صبح امروز هفتمین جلسه قرارگاه امنیت غذایی چهارمحال و بختیاری با موضوع آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان برگزار شد و محمد اسدی به تشریح بیماری آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان، اقدامات، آثار و نتایج آن پرداخت.

مدیرکل دامپزشکی چهارمحال‌وبختیاری گفت: ویروس آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان یک بیماری بسیار مسری است که چندین گونه از پرندگانِ تولیدکننده مواد غذایی از جمله مرغ، بوقلمون، بلدرچین، مرغ دریایی، پرندگان زینتی و خانگی و پرندگان وحشی را درگیر می‌کند و گاهی اوقات نیز پستانداران از جمله انسان را درگیر می‌کند.
 
وی آنفلوآنزای فوق حاد پرندگان را از شایع‌ترین ویروس‌ها در سطح جهان به علت گستره ژن‌های آن دانست و افزود: مخازن اصلی این ویروس، خوک اهلی و وحشی(گراز) میزبانان واسط آنفلوآنزاهای پستانداران و پرندگان هستند و پرندگان وحشی و آبزی بدون ابتلا و بروز علایم می‌توانند این ویروس را جابجا کنند.

اسدی میزبانان و پرندگان حساس به بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان را شامل پرندگان زینتی، مرغ شاخدار، بوقلمون، شترمرغ، مرغ و خروس دانست.

مدیرکل دامپزشکی استان علائم این بیماری را، شروع ناگهانی و روبه رشد تلفات، انتشار ناگهانی بیماری در گله، علائم ضعیف تا شدید تنفسی،کاهش شدید مصرف دان و بی‌اشتهایی، افت تولید، تیرگی و خونریزی ریش، تاج و زیر پوست پا عنوان کرد.

وی نحوه انتقال ویروس آنفلوآنزای حاد پرندگان به انسان از طریق تماس مستقیم و نزدیکِ انسان با پرنده آلوده دانست و گفت: این ویروس در دمای ۵۶ درجه از بین می‌رود.

اسدی با عنوان این مطلب که اکثر واحد‌های پرورش مرغ مادر و گوشتی و تخم‌گذار در جهت مقابله با این بیماری واکسیناسیون شده‌اند، افزود: از ابتدای سال جاری در استان از ۱۲ میلیون و ۵۴۰ هزار قطعه جوجه‌ریزی انجام شده بیش از ۳۰۹ هزار قطعه جوجه گوشتی به علت ابتلا به نیوکاسل فوق حاد و آنگارا و در راستای ممانعت از انتشار آلودگی معدوم شده‌اند.

وی رعایت نکات فنی، آموزش مستمر، انجام واکسیناسیون، پایش و رصد تالاب‌ها و آبگیرها، اجرای دقیق پروتکل‌ها و پادمان‌های بهداشتی و مراقبتی را از جمله عوامل موثر در کنترل و پیشگیری به این بیماری دانست.

انتهای پیام/۶۸۰۳۶/م


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا