خراسان شمالی

تقویم فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی تدوین شد

به گزارش برگزیده های ایران از بجنورد، صبح امروز علی مستوفیان، سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی در گفت‌وگو با رسانه ها با بیان این که تقویم فرهنگی و گردشگری خراسان شمالی تدوین شد، اظهارکرد: در سال ۱۴۰۱ در مجموع حدود ۱۰۰ رویداد فرهنگی در سطوح مختلف محلی، استانی، ملی و منطقه‌ای برگزار خواهد شد.

وی گفت: هدف از برگزاری این رویدادها معرفی قابلیت‌ها و فرصت‌های گردشگری استان است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی ادامه داد: برگزاری نوروزگاه ها، نمایشگاه صنایع‌دستی، جشنواره‌های عسل، سمنو، چای و دم‌نوش‌های سنتی، لاله‌های واژگون، جشن شب یلدا، جشنواره عروسک‌های بومی، جشنواره بازی‌های بومی و محلی، مراسم آیینی کشتی باچوخه و مراسم آئینی نخل گردانی جاجرم از جمله این رویدادها است.

مستوفیان افزود: خراسان شمالی دارای قومیت‌های مختلف که بیشتر آنها را تات‌ها، کرمانج ها، ترک‌ها، ترکمن‌ها و برگزیده های ایران‌های مهاجر از سایر استان‌ها تشکیل می‌دهند، علاوه بر این، تعداد محدودی اقوام عرب، بلوچ و لر نیز در چند روستای استان سکونت دارند، وجود اقوام مختلف بافرهنگ‌ها و آداب‌ورسوم متفاوت سبب شده این استان به گنجینه فرهنگ‌ها شهرت یابد.

وی گفت: این استان همچنین سرزمین جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گنجینه اقوام و فرهنگ‌ها با ۵۲۵ اثر تاریخی ثبت شده در فهرست آثار ملی کشور میزبان مسافران نوروزی و گردشگران است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی خاطر نشان کرد: این استان از شمال با کشور ترکمنستان با ۲۸۱ کیلومتر مرز مشترک، از شرق و جنوب با استان خراسان رضوی، از جنوب غربی با استان سمنان و از غرب با گلستان هم مرز است، مرکز خراسان شمالی، شهر بجنورد است.

مستوفیان گفت: در نوار جنوبی استان خراسان شمالی رشته‌کوه آلاداغ با قله‌های مشهور شاه جهان، سالوک و بهار و در نوار شمالی ارتفاعات کپه داغ دشت‌های وسیعی را در راستای شرقی – غربی شکل داده‌اند که در طول تاریخ بستر آمدوشد و تحولات تجاری، فرهنگی و اجتماعی و سیاسی مهمی بوده است.

وی افزود: رودخانه اترک به‌مثابه یک شریان حیات‌بخش، در دره حدفاصل این دو رشته‌کوه جریان داشته و ضمن آبیاری تمام دشت‌های مسیر خود، باعث شکل‌گیری مراکز مسکونی کهنی در این منطقه شده است.

سرپرست اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان شمالی ادامه داد: کاوش‌های انجام شده در شهر باستانی بلقیس، تپه یام فاروج، محوطه باستانی معصوم زاده، استقرارگاه قلعه خان، تپه ریوی در مانه و سملقان، تپه باستانی ارگ نادری در شیروان، جیران تپه اسفراین، تپه پهلوان و محوطه باستانی چلو در دشت جاجرم همگی نشان از وجود تمدنی چندین هزارساله در این منطقه دارد.

وی تصریح کرد: تاکنون ۷۱۳ اثر تاریخی خراسان شمالی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که از این تعداد ۵۲۵ اثر تاریخی، ۵۳ اثر طبیعی، ۱۰۹ اثر ناملموس و ۲۶ اثر منقول تاریخی است.

علی مستوفیان در پایان عنوان کرد: استان خراسان شمالی با داشتن بیش از هزار و ۱۰۰ اثر و بنای تاریخی شناسایی شده در شمال شرق کشور قرار دارد.

انتهای‌پیام/ز


سرور مجازی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا